AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
810

Rost i torpedvägg

Hej! Har lite ångest för att jag fått rost innanför plastinnerskärmarna bakom framhjulen på min E34 1988. Själva skärmarna ser fräscha ut och bilen är knappt vinterkörd på alla åren men har inte hunnit skruva ned det hela för att kolla. Men det känns lite konstigt att dessa plastskydd som sitter med plåtskruv sitter relativt nära väggen sas. Någon som har erfarenhet av detta. Misstänker att det är dyrt att rostlaga där?

Det brukar hamna en del "jord" innanför plastskärmarna, allt brukar samlas nertill mot framdörren till. Får det ligga där länge, o lagom fuktigt så blir det rosthål förr eller senare, Jag kollade min E34 på dessa ställen 2003, det fanns en hel del "packad jord" redan då, det var nog bra att jag rengjorde då. Hade det fått ligga o "gro" där ytterligare 10-12 år så hade nog ett rosthål varit ett faktum. Det bästa är att man tar bort innerskärmarna, lossar skärmarna i nederkant, o "hackar" loss all skit, spola rent ordentligt (högtryck?). Har du sidokjolar plockar du bort även dessa brukar kunna samlas bra med "fuktbevarande smuts" kring domkraftsuttagen. Har du klarat rosten så skydda med rostkyddsvax eller liknande. Har det rostat så laga rosten, o rostskydda därefter. Att rostlaga i framkant är inte speciellt dyrt, eller svårt. Har däremot domkraftsfästet rostat så är det rätt komplicerat att laga "by the book". Dessvärre brukar det fuskas med lagningen här, enkelt förklarat så fixar man oftast endast "ytterplåten" o struntar i de rostiga inte "förstärkningsplåtarna".
Tack för svar Dawwe! Det var trösterika ord då jag inte är någon vidare mek direkt. Får plocka av plasten för att få klarhet i hur det verkligen ser ut och hur mycket rost det eventuellt blivit där. Jag tror domkraftsfästena klarat sig ganska väl, får en känsla att det kan vara rost längre upp på torpedväggen eller vad den nu kallas som är framför pedalerna. Återkommer när jag undersökt saken!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.