|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Ska, som det är tänkt åka iväg och köpa en 120D m-sport 2007 på fredag. Vad jag kan bedöma via bilder och text som en fin bil med 15xxx mil på mätaren. Men så sitter jag och läser om N47 och blir mer och mer nojig. Jag har ställt frågan om bilen blivit kontrollerad till BMW Sverige som hänvisar mig till närmsta auktoriserade verkstad. Ringer givetvis imorgon. Men helt ärligt, om bilen ej blivit kollad, gått dryga 15000 mil och låter som den ska. Då bör man väl helt enkelt slå till? För mig är det lite av en drömbil, men skulle den inom ett år börja rassla och kräva ett jobb på 50 papp så är man ju rökt. Världens idiotaffär skulle det bli helt enkelt. Ibland vore det enklare att inte vara intresserad och bry sig. Utan bara köpa och köra och ta eventuella smällar när de kommer. Slutraden blir - vågar man pynta ut drygt 70 papp på en bil med N47?! | |
|
Som vissa skrivit tidigare så beror kedjeproblematiken på att vissa kedjor hade sämre kvalitet beroende på olika tillverkare. Så det är långtifrån alla N47 som drabbas. Stämmer det så är det bara att köpa o hoppas att just den bilen håller, alternativt låta en verkstad lyssna, är den tyst så är set förmodligen safe. |
|
| Just produktion mellan 2007 till mitten av 2009 är värst. efter det kom uppdaterad vevaxel. drevet blev för vasst på tidiga modeller och nötte ner kedjan, kräver byte av hela vevaxeln. Efter 09/05 är det främst spännare och glidskenor. Mina kedjor såg inte så tokiga ut, men eftersom jobbet är 85% av kostnaden byttes allt. | |
|
Det är MÅNGA N47:or som har det släpande ljudet av slapp nedre kedja. Tydligast hör du ljudet vid halvvarm motor. Har lyssnat på diverse N47 och N47N. Lyssna senast igår på polarens F11 2012 o visst har den släpande ljud. Dock långt ifrån det kraftiga maracas ljud jag har. Jag har kört dryga 2k mil nu med ljudet o ännu har inte denna skit motor rasat. Skulle aldrig komma på tanken att punga ut runt 25k för bytet. Dock förstår jag om man har en nyare bil som är värd avsevärt mycket mer än min gamla -09. BMW borde självfallet stå för alla kostnader då det är ett så välkänt problem. Men dom e patetiska. |
|
|
Till TS :Vågar man pynta ut drygt 70 papp på en bil med N47? Mitt svar är att jag inte skulle våga ta den risken. Hur du gör är upp till dig att bestämma. |
|
|
Krichan: Istället för att ringa till BMW Sverige och fråga så är det väl enklare att bara fråga säljaren av bilen om den varit inne. - Ägde du bilen under 2015? (Vilket är ganska enkelt att kontrollera via Transportis) - Ja det gjorde jag. - Okej, var bilen inne på den kostnadsfria kamkedjekontrollen som BMW hade under 2015. - Öh... det vet jag inte. Då är svaret nej den är inte kontrollerad. Om svaret blir : "Ja, det var inne för den kontrollen. Jag servade alltid bilen på ProAuto i Nyköping och det var där bilen var inne för kontroll och det var i juni 2015". Då är det ju ganska enkelt att kontrollera genom att bara ringa dit. Om säljaren nu inte ägde den aktuella bilen under 2015 så är det ju i vilket fall som helst enkelt att ta reda på vem som ägde den och kontakta honom i stället. ****Ironin som uppstår när någon som kör en 13 år gammal 525:a säger "Jag skulle inte ta risken att köpa en bil med N47"...**** |
|
| AlexanderK: Vilken ironi? På vilket sätt är det ironiskt? | |
| Jag undrar också vad som är ironin. M52/M54 är väl väldigt tillförlitliga motorer förutom att man kanske kan behöva hålla lite koll på kylsystemet. | |
|
Ja en M52 alla dar i veckan före en N47... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det var en otroligt liten promille som BMW tog in på denna kontroll. Som så vänligt var kostnadsfri :-))). Det fanns ingen logik i vilka årsmodeller dom tog in. BMW gjorde detta på måfå. Det såg bra ut,efter all kritik dom fått. Ger inte ett skit för den kontrollen. M52:an e ju för fan skottsäker jämfört med en N47:a. |
|
|
Jag slog till på bilen i fråga ändå. Nu hoppas vi på ett bekymmersfritt ägande :-) |
|
|
Kul. Grattis! 120d är en rätt rolig bil. Hyfsat ekonomisk att äga och ändå rolig att köra. Vridet och kraften märks rätt bra i en så liten bil. Är du det minsta orolig för det här med kamkedjan så bokar du en tid på närmaste BMW-verkstad och ber dem kontrollmäta kedjan och sträckaren. Det gjorde ju den här kontrollen på ganska många bilar under 2015 så de är säkert bekanta med vad som skall göras. Du lär ju knappast få det gratis men om det nu kostar 2-3 tkr för en undersökning så är ju det billigt för att få veta om du har en frisk kedja eller inte. |
|
|
Grattis! Som skrivet ovan så gjordes denna kontroll på en liten promille av alla bilar som sålts med N47. Sedan kedjan? Sitter kedjor! Och det är den nedre som oftast kan bli slack. Då med följd att den antingen går av,slår sönder glidskena,kuggar över. Vad jag vet så går det ej att mäta nedre kedja utan att plocka ner allt. När dom mäter så tar dom bort övre spännaren och mäter övre kedja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.