AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.704

På återseende! Femman har lämnat plats för en annan femma (c5)

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej, och tillfälligt hej då!

Först fick en e39 525 att gilla BMW. Så pass mkt att vi efter några år gick och köpte en f11 520da i mint condition. Nu några år senare har vi bytt ner oss. Vi skaffade hus (renoveringsobjekt) två ungar och har samtidigt en hund. Summa kardemumma är att jag inte längre haft tid att tvätta och putsa och mitt sinne klarade inte längre av att se bilen smutsig och få uthärda familjelivet. Därför kom vi på den briljanta idén att köpa en billigare bil att ha ett antal år tills ungarna är äldre och huset är renoverat. Rationell som man är blev det en gammal cittra, förnuftet ledde till en 2,7 diesel V6 med en del godis i. Så var det med billigare... ;) men vi gillar den. Ett konstigt habegär växte fram trots att den objektivt sett inte är det mest rationella köpet.

Men jag tackar för dessa år! Håll i att hjälpa varandra! Om jag känner mig själv rätt så lär vi höras här igen!

Mvh Kahn-d
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hoppas den håller ihop.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Frågan är inte om den pajar, utan när...

Mvh Kahn-d
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Märks att ni aldrig haft en c5
Mor och far har en -10 c5 och kan säga att den håller bra fina att åka i
Aldrig krånglat hittills om man jämför med min 535a som ofta har små grejer som krånglar mvh
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Polarens C5 håller ihop :-) Han har haft den i 5år.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Självklart håller jag tummarna för att den ska hålla ihop. F11 vi hade var problemfri under de åren vi hade den vilket så klart var skönt. C5 är äldre och har gått något mer så lite skit får man räkna med. Men komforten är härlig och stolarna är mkt sköna. C5 är skön på motorväg, riktningsstabil och avslappnad. Motorn gillar jag bättre än N47 men den slickar i sig mer soppa så klart. Kvalitetskänsla och förfining är klart bättre i BMW likaså är BMW så klart modernare med allt vad det innebär. BMW är också rymligare invändigt.

Mvh Kahn-d
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hehe nu blev jag också lite sugen på att byta till en C5... E39 i all ära men det är tråkigt att behöva bekymra sig för rosten så mycket, alltid nya lagningar.
Hade varit skönt med en slit-o-slängbil som man inte behöver oroa sig ett dugg över

Hur är tillförlitligheten på en C5 2.0 från runt 2000-2005? Är dom generellt lättmekade annars? Trodde aldrig jag skulle äga något franskt men dessa verkar ju helt okej.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Du har ju valet att sluta bry dig (ge upp) och låta E39:an rosta ihop också (så länge som det är kosmetiskt). Många verkar tillslut gå den vägen. Min första var rätt rostig men likafullt en ruggigt skön bil att köra. Men inget jag hoppas du väljer... :P

Men när man har en som ser bra ut så sviiider det i själen. Jag delar ibland din känsla att det skulle vara skönt med något man gav blanka f-n i...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det är ju en liten priskillnad mellan en C5 o en F11 så att tex inredning etc känns mer kvalite är ju inte så konstigt. Däremot tror jag inte ett dugg på att drivlina etc är så mycket mer kvalité.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Självklart är det så Gaspo, och konstigt borde det annars. När det gäller drivlina och hållbarhet har säkert cittra sina ljuspunkter och dippar precis som andra märken.

Mvh Kahn-d
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Gjorde samma grej i somras, införskaffade en C5 2.2 -14 istället för min e91:a. Avslappnad bil att åka omkring i, går hyfsat snålt (runt 0,65-07 i snitt) och känns som den håller ihop bra! Bekväm att åka långt i, finns en del småsaker att reta sig på som t ex en del vägljud från framdäcken (i mitt fall 19 tums, 245 breda och dags att byta), en klimatanläggning som kan ha lite svårt att håll inställd temperatur men på det stora hela känns den bra. Min har gått runt 13500 mil men milen känns inte på något sätt, inget skrammel från hjulupphängningar eller annat. Mycket bil för pengarna helt enkelt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.