AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.233

Pris på oljebyte/sköljning 8-växlade automaten på X3

Sida 1 av 2
F2
85
F25
X3 X35D -12
Hej
Vad säger ni som vet, är ca: 10000 ett rimligt pris för jobbet, då byter dom tråg oxå.
Hej! Spontant dyrt! Jag köpte tråg och 11 liter olja för ca 2500 kr. En lokal verkstad byte olja två ggr för ca 3000 kr.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
8k fick jag pris på,men det gällde den 6växlade. Det går åt Uppemot 16l å spola den ordentligt.

Om du kan få någon verkstad o bara göra jobbet med medtagna delar så har du följande:
original ZF kit till din låda:Länk. Pålitlig säljare!
Här har du original olja för komplettering:Länk

Jämförande priser:-)
Tråg:Länk
Olja:Länk

Varsågod :-)
F2
85
F25
X3 X35D -12
Ok, stort tack till båda:)

Jag ska kolla på ett ställe till och undersöka om Länk vill göra jobbet med medhavda delar och vad dom ska ha isf
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Schmiedmann vill ha 6500 för spolning (12 liter går det åt) och byte av tråget. Ringde dom i måndags ang detta.

// Jonas
F2
85
F25
X3 X35D -12
Tack Jonas, åker dit i morgon och kollar
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Schmidemann gör troligtvis två vanliga byten. Eller har dom spolmaskin? I vilket fall får jag dock inte ihop priset med tanke på att dom tar 479:-l bara det är 5,7k sedan skall filter plussas på och arbetskostnad. Ruggigt bra pris om detta är ZF original grejer. Får inte ihop det :-)
F2
85
F25
X3 X35D -12
Bra kommentar Gaspo
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
@F25: Var du förbi Schmiedmann och vad sa dom till dig i så fall?

Har tidigare vart i kontakt med Transmek i Gbg och dom vill ha 10k för jobbet. En verkstad som stsab.se rekommenderar i Stenungsund vill ha 8900 för samma jobb.

// Jonas
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Fundering, varför ska ni spola lådorna? går lite själv i tankarna att göra det då min växlar lite hårt vissa gånger. 6.5k fick jag i pris här i byn.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@robinrs det görs ju mest i underhållssyfte. Oljebyte gör ju inga mirakel direkt. Min växlar väldigt ofta hårt mellan 2-3. Ofta om den ligger på 2:an ett tag lägre varv för att sedan växla upp. Exempelvis på 30 väg. Däremot vid belastning/acceleration så är det frid o fröjd. Har gjort två byten blev inte ett dugg bättre. Finns mycket som kan spöka i lådan solenoider etc. Men jag oroar mig inte särkilt mycket.

Här kan du läsa lite: Länk
F2
85
F25
X3 X35D -12
Jag åkte förbi Schmiedmann och bad om pris; 6500 skulle dom ha, då är tråget inte BMW orginal och spolmaskin säger dom sig ha. Transmek som jag oxå kollat med ville som sagt ha 10k.
Tomas på TMC påstod sig ha en kontakt som kunde ordna det. Har inte kollat där än.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja då e det bara o köra på Schmidemann. Kolla vad det är för tråg/filter! ZF,s/BMW tillverkas av Filtran! Finns för en tusenlapp på ebay som jag länkade till. Det var någon här inne som fått problem med läckande tråg vid användning av icke ZF. Kan ju Iofs vart nått måndags ex av tråg. Men,men 7177:- för delarna på hemsidan. 6500:- för delar och jobb??,bara tacka o ta emot :-)).
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
robinrs - var påväg att göra oljebyte på min pga hårda växlingar och slirande koppling. Gjorde ny adaption på motor och vxllåda och den växlar nu silkeslent och känns som bilen är helt ny.. Rullat snart 10kmil
BMW gjorde det gratis :)
Min låda växlar mjukare och bättre efter bytet. Kanske är placebo men, men. Kan tillägga att det var zf originalgrejer jag köpte.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@starkindustries placebo ;-)
Ja rensa adaptionsvärde kan göra susen. Hade tänkt o göra detta själv via INPA. Men som tur va så läste jag att efter du rensat adaptionsvärde,så skall en väldigt speciell körstil göras efteråt:Länk. Inget jag vågar mig på :-(.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Artikeln hänvisar till ZF6 lådan vilket sitter i dom äldre bilarna.. kanske är en annan procedur!? i min sitter en ZF8 och hur den ska ”köras in” efter ny adaption har alla sagt att ”kör som vanligt”, men lite ”tuffare” körning gör motor/vxl låda lite rappare.. källorna är Schmiedmann, BMW ÅF, Wölkes mm

Frugan kör den dagligen ca 3mil totalt, hinner knappt bli varm, mao blir det efter hennes körstil och det är jätteskillnad på hur den växlar (ej placebo;))
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Tack för svaren Gaspo och Andreas.ss! Ska in på bmw på ett försäkringsärende om någon vecka, kan man be dom att göra en ny adaption i motor och växellådan när bilen ändå är inne? Vore bra isåfall. Återkommer!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo väl medveten om att det är den 6växlade. Men tror dock självklart att det är en inlärningsprocess som helst ska göras på dom 8 växlade också. Så dom har alltså raderat adaptionsvärdena på din låda o sedan lämnat den. Hur har den växlat direkt efter dom raderat värdena?

Köras in efter ny adaption? Någon ny adaption finns ju inte! Lådan börjar om från scratch.
An
111
Andreas.ss
X3 M-Sport -12
Renault Clio -10
Är ingen BMW tekniker så.... men kom ihåg att dom sa att den kunde bete sig lite underligt första milen, men det har den inte gjort utan växlat helt utan problem på bästa sätt.. t o m segdrar den mer på lägre varvtal i tex rondeller än att växla ner och rusa motorn vilket kändes konstigt tidigare med tanke på hk o nm..
Supernöjd :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Låter ju kanon!

Kom på att jag kort efter jag köpte min bil "6år sedan" klagade på kassa växlingar. Rota igenom alla mina papper o hittade kvitto från Wölkes. Och där står det banne mig:Hugger i A-låda låg fart,felminne/testmodul. Radering av adaptioner 855,70:-

Ska åka ut till en gammal polare verkstad nu o få senaste programvaran. Så får vi se vad det kan göra :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.