|
|
|
|---|---|
|
De vibrerar i ratt vid körning och vid bromsning. Antar att mina bromskivor är skeva? Samt att de ev behövs en vagninställning och eller balansering då jag sett att det slitet snett på vänster framdäck? Vad bör man börja med? Är de värt att testa balansering och eller vagninställning först? Då det mest stör vid körning, eller påverkar bromskivorna även när du inte bromsar? | |
| Hissa upp bilen och snurra på hjulen då märker du direkt om skivorna är skeva och tar i, du kan även ha någon i bilen som bromsar lätt då du snurrar. Snedslitet däck tyder ju på behov av hjulinställning. Mvh | |
|
Okej tack! Ska man balansera hjulen också? |
|
| Om skivorna inte är skeva kan det ju vara en idé att balansera, kostar ju inte så mycket. Du ska väl snart byta till vinterhjul, du kan ju se om de är snedslitna också. Mvh | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Slitna länkarmar/bussningar ger också vibrationer vid inbromsning dock inte lika frekvent som dåliga skivor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ger skeva skivor vibrationer i ratten även utan inbromsning? |
|
|
Påminner lite om mina problem - 325i touring -02 - vibrationer i ratten (centimeterstora vibrationer) i hastigheter mellan 60 och 80 km/h - samt väldigt spårkänslig. Hissade upp ett hjul i taget, såg inget konstigt med fjädrar och dämpare, alla hjulbultar sitter fast och fram rullar hjulen fritt i alla fall. Drar inte snett vid bromsning. Ska se om jag får samma med vinterdäcken på, går dock ner från 17" till 16" så lite mindre spårkänslighet är väl att vänta. Vibrationerna började lite i somras och har blivit mer och mer med tiden. Kan dessutom höra något enstaka klonk då man kör eller backar sakta med fullt rattutslag, typ vid fickparkering. Har bokat till för felsök på verkstad på måndag - får se om jag eller de hittar något. Hasso brukar ju ha rätt så kanske några bussningar eller länkarmar som behöver bytas. Mina bromsskivor fram är bara något år gamla. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
| Låter som min gamle 328 E46 när det började glappa i den yttre styrstagsleden. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bussningar behöver inte se havererade ut, men efter 15.000 mil typ så är det sammanlagda slitaget på bussningar och spindelleder på E46 så det kan skapa vibrationer vid inbromsning, dock förekommer det sällan vid varje inbromsning. Har bytt länkarmar och bussning på mina bägge E46 för att slippa detta. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan enbart skeva skivor ge dessa vibrationer i ratten vid körning, utan att bromsen används? Tack för alla svar! |
|
|
Det är extremt ovanligt att skivor slår sig även om "alla" säger att skivorna slagit sig... Visst förekommer det men jag har själv haft kärvande bromsok på Hyndan (santa fe) och där var skivan så varm att den blev blåaktig (fälgen var så varm att man nästan brände sig efter lite körning) - efter byte av bromsoket och klossar var den helt vibrationsfri igen vid bromsning = inte ens med så varm skiva slog den sig, men vibrerade pga. kärvande bromsok innan bytet. Bromsvibrationer brukar bero på att skivorna har fått ojämn friktionsmaterialöverföring från beläggen - bromsarna jobbar främst med (undantag väldigt låg hastighet) friktionsmaterial mot friktionsmaterial och det blir en beläggning från bromsklossarna på stålytan. Under vissa omständigheter kan det bli fläckvis/tjockare överföring på skivorna på vissa ställen = ojämn friktion under rotationen = vibrationer. Problemet är att när det väl har börjat bli sådana problem brukar de eskalera då ytorna med "för mycket"/ojämn överföring, tenderar att bygga på sig allt mer friktionsmaterial = problemet förvärras. Brukar gå att lösa med en svarvning av skivorna då man då tar bort yttersta lagret av stål och friktionsmaterial på skivorna. Men i detta fallet är det säkerligen slitna bussningar/leder i framvagnen som orsakar problemet - är det slitet räcker det med allra minsta fel i balansering av hjulet eller annat problem för att det ska kännas rejält. Som Hasso skriver, brukar det vara dags att byta bärarmar/styrleder/pendelstag i framvagnen vid ca 15.000 mil (lite beroende på vilka vägar bilen har rullat på, vilka däck, vilken "körprofil" man har etc.). Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret, Den har gått 16 000 . Vet inte vad och om något sånt är bytt tidigare. Får väll hissa upp bilen be någon gå igenom de sakerna. Har någon tips om bra verkstäder i Skåne? Vad kan en sån genomgång kosta? |
|
|
Som Hasso skrev kan det vara svårt att se att enskild bussning/led/stag etc. är dåliga - men vid de miltalen är garanterat alla delar så slitna att det totala "flexet"/spelet gör att du får vibrationer även om varje enskild komponent kan verka frisk vid "felsökning". Om inte delarna är bytta innan, är det dags att byta nu. Även stötdämparna lär vara dags att byta vid 16.000 mil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
och på min står det 17000 mil på mätaren så det är väl troligen samma för mig. Får se om min verkstad tycker lika. Antar att det är en del arbete när man lämnar till verkstad för detta men matrial kan jag troligen välja mellan BMW orginal eller OEM då jag åker till märkesoberoende verkstad (automek som lierat sig med mekonomen) med detta. Är original dyrare (troligen) men är det bättre och värt prisskillnaden? Eller finns bra OEMdelar? Vill helst inte lägga mer än lagom mycket pengar, men vill inte vara dumsnål heller. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Satte på vinterhjulen idag och med ett framhjul i taget upphissat försökte jag känna vad som kan glappa och förutom en bromssköld som satt lös vid en rostig och som bult jag tillfälligt fäste med buntband, så provade jag att vrida på nummer 6/7 på bilden här Länk Heter det styrstag och det staget går att med handkraft vrida kanske 15-20 grader runt sin egen axel med upphissat hjul - så att det vrider sig i gummibussningen ytterst vid hjulet - är det normalt eller kan detta vara mitt glappande problem? Annars kunde jag inte se eller känna något glapp eller onormalt förutom en del rost på dämpare och fjädrar. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
När jag fintvättade sommardäcken så hittade jag troligen problemet: en medelstor träskruv satt i ett av sommardäcken. Med vinterdäcken gick bilen utan rattvibrationer. Spårkänslighet kanske kan skyllas lite på att jag går ner från 17" till 16" på vintern. Tyvärr pös det rejält ur hålet då jag skruvade ut skruven ur däcket så jag skruvade tillbaka den, ringde min däckhandlare och ska få däcket pluggat i veckan. Får se till våren om det återkommer med sommardäcken igen, får felsöka vidare då i så fall. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.