|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att bilen nöter bakdäck, samt om det är halt ute och man kör runt 100, så börjar bakvagnen "dansa" fram och tillbaks på vägen. Det lilla som jag har kollat så har jag iaf kommit fram till att det verkar vara kulleden nertill som glappar, på båda sidorna bak, alltså nummer 2 på den här bilden: Länk Är det nåt problem att byta dom själv? Det är inget som man måste pressa på/av? Vad är det för bussningar folk brukar prata om att dom fått byta i bakvagnen? (Nåt som kan påverka mitt problem?) BMW 530i Byte styrled, höger yttre - ~5500 mil + ~11500 mil. Motorhaveri, motorbyte - ~11400 mil. | |
|
Den måste pressas i och ur sitter med låsning.byt nr 4 samtidig |
|
|
Aha, då var det inte lika kul, har ingen press. Den går alltså inte att byta utan att pressa ur/in den? |
|
|
Tja, det finns speciella avdragarverktyg för den typen av jobb - om man inte vill tillverka egna med stålrör, gängstänger och rullager etc... Ska man bara göra jobbet en gång är det nog enklast och kanske billigast att lämna in bilen till en verkstad med rätt verktyg - då går det rätt snabbt att byta ledlager. Som redan nämnts; byt #4 samtidigt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren, då blir det att fråga verkstan om pris på det, tänkte jag skulle komma undan billigt och byta själv :-) Hur är det med nr 14 & 19, det är väl bara vanliga leder som är lätt att byta själv (utan press osv?) |
|
|
Jo, de ska "bara" vara att skruva loss. Vet inte hur trångt det är på din bil iofs. Men observera att det är en exenterskruv på 14, så du måste göra hjulinställning efter du varit där och skruvat. (vilket iofs alltid bör göras efter byte av leder/bussningar och dylikt i hjulupphängningen) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har båd "2" och "4" hemma om du vill köpa. Beställde dem till min gamla 535 som tyvärr gick ur tiden innan jag hann byta. Upplevde samma symptom som du. Skicka pm om du är intresserad. Delarna finns i västmanland och kan skickas. Mvh Victor |
|
|
Så här ser glappet ut. Det är filmat på vänster sida, bakifrån, leden måste väl vara helt slut? För den ska väl knappast kunna röra sig sådär? <-- 11 sekunder lång video Tack för erbjudandet Mirvi G, men om jag lämnar den på verkstan så får dom fixa grejerna också, så blir det lättast så :-) |
|
|
Nej, den kulleden är sopslut! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla på youtube så ser du hur man gör. Bytte på min E38 o det är samma konstruktion. med gängstång och rörhylsor bytte jag mina.fick kapa ur en bit pårörhylsan så att den låg kloss an. Inget svårt om du e lite händig.diemensionen på rören får du om du mäter på den nya leden |
|
| Okej. Men har bokat tid till verkstan nu, så dom får ta och byta den :-) | |
|
Ok nyfiken vad det kostar återkom gärna med det |
|
|
------- "Byte kulled OCH integralarm hö och vä sida, pris: 6 550:- kronor. Byte kulled hö och vä sida, pris: 4 820:- kronor. Vi har aldrig varit med om att man måste byta integralarmen bara för att man byter kulled. Vi har heller aldrig råkat ut för att dom blir glapp, men nån’ gång ska väl vara den första." ------- Så jag kör på byte av enbart kullederna, om nu armen mot förmodan är dålig så får dom byta den/dom också, men inte i onödan. |
|
|
Det var bra betalt måste varit på bmw. Jag gav inte mycket på autodoc för kullederna och Bytte på en eftermiddag med garagedomkraft.mycket snabbare jobb om man har tillgång till en billyft .har för mig att specialverktygen kostar ca 700kr på vida XL |
|
|
Ja men tänk på att timlönen är rätt hög, gör man det själv är det ju gratis. Sen att det är originaldelar gör det ju inte billigare precis :-) 4-6 timmar räknade dom med, beroende på om det jävlas el inte (men fast pris för bytet). |
|
|
Ocker. De har specialverktyg för att kunna pressa kulleden "på plats". Det där är max 1.5 timmars jobb per sida, mer troligt under timmen. Kulled + integrallänk kostar knappt 90€ per sida Länk . Lägg på typ 300 (33%) kr så har du typ de svenska priserna. Så reservdelskostnad ca 2400 i Sverige, men då för båda delarna höger & vänster sida. Att byta integrallänken när man byter kulled medför INGET mer-arbete. Integrallänken måste demonteras oavsett. Ocker! Jag skulle beställt alla 4 delarna tex från den sida jag länkar, ca 190€ inkl frakt. Sedan hade jag tagit mig till en duktig allbils-verkstad, nånstans kring 2000-2500 kr för jobbet är vad de kommer vilja ha. Allt som allt ca 4500. Det här jobbet är rätt enkelt, ingen rocket-sience direkt. Två sparade tusenlappar kan man ha roligt för :D |
|
|
Ja, det känns väl tilltaget i pris! Köper du t ex. integralledarmen och kulleden i OEM-kvalitet (samma leverantör som när du köper via BMW men i BMW-märkta påsar/kartonger), kostar delarna ca 450 kr per sida (skruvarna/muttrarna brukar man inte behöva byta). Länk Länk Dubbelkolla dock så att delarna är till just din bil då Autodoc (och andra näthandlare) inte alltid har 100-koll även om man söker med art.nr. från BMW! Sedan tillkommer som sagt arbete men med specialavdragarverktygen tar det knappast 4-6 timmar att göra jobbet! Snarare runt absolut max 4 timmar om man ska byta på båda sidor samtidigt även om det tjurar riktigt illa. Men efter bytet måste du göra hjulinställning då det är en exentermutter/skruv som ändrar vinklarna i bakvagnen när de lossas. Även om man märker upp hur de satt är det nästan omöjligt att få allt i samma position igen när de nya delarna skruvas dit. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...tillägg: Dubbelkolla att delarna är till rätt bil, med ZF (bland annat Lemförder) online katalog: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Tveksamt att de lossar den inre bulten vilken ändrar den nedre "länkarmens" vinkel. Får jag gissa så trycker man ner den länkarmen, eller drar ner den lite med nåt lämpligt, alternativt trycker upp på nån/båda de övre länkarmarna...Men visst, lossar man (de inre) bultarna för den nedre armen för att lätt kunna vinkla ner den så lär man behöva ställa vinklarna. Jag tror dock mer att det är default att man ställer in hjulvinklarna på nytt efter att ha bytt dessa delar, frågan är inte om det är läge att byta även de två övre länkarmarna, köper man de från autodoc så är det väl kanske runt 2500 kr i delar för båda sidor. Det blir ju ett större jobb för en "allbil-verkstad", så då hamnar nog arbetskostnaden på 3500-4000, dvs ungefär samma totalkostnad som hos BMW men då för bara kulled & integrallänk. Det är ingen dum ide att byta allt detta på en gång, faktiskt... OEM kvalitet: Länk Scheissebillig men faktiskt OK: Länk Kulleder OEM: Länk |
|
|
Nu är kullederna bytta och bilen har slutat åka slalom med bakänden. Jag är nöjd, helt klart värt 4800:-! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.