|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nyss köpt mig en BMW 320d från 2014 och försöker få ljuduppspelning över USB att fungera men utan framgång. Jag har provat med 2 olika iPhones (iOS 10 och iOS 11) och 3 olika kablar (orginal) men för det mesta står det bara "Ej ansluten". Telefonen får dock laddning. Ibland så kommer det fram "Tillbehöret stöds ej" men försvinner snart och övergår till "Ej ansluten". Har kollat kompabilitetslistan och de telefoner jag provat ska fungera. Finns det något jag missat? Måste jag uppdatera bilens mjukvara? Eller är det något tillval man måste ha för att kunna göra detta? Har ej "Enhanced Bluetooth" så det är inte heller ett alternativ... Tack! | |
| Försöker du spela/styra musiken med telefonen? Isf har du helt missuppfattat hur det funkar; USB-porten är till för att kunna spela musik från en usb-sticka eller om du har mp3or lagrade på mobilens interna minne. Det är genom iDrive du styr, det är där du får upp mappar och filer för uppspelning. | |
|
Hmm, ja det skulle ju förklara saken. Har dock använt USB:n så i andra bilar, tex Volvo. Och om jag inte missuppfattat så har jag även läst i andra trådar att folk fått det att fungera med USB och iPhones i sina BMWs för att kunna byta låt osv med knapparna i bilen istället för att behöva fippla med telefonen. Kanske behöver en Y-kabel eller något? |
|
| När du kopplar den som jag sa, så använder du knapparna i bilen för att navigera bland låtarna som finns lagrade på mobilens minne. Men du kan inte spela musik på telefonen och sen strömma den via USB. Alltså du kan inte köra Spotify på mobilen och få ut ljudet genom USB-porten. En y-kabel ger dig ju aux-kontakten, för att strömma ljudet den vägen. Men du kan fortfarande inte styra telefonen via iDrive på det här sättet. | |
| Okej, då vet jag. Tack! | |
| Det funkar utmärkt att köra Spotify i telefon via USB samt bläddra låtar från ratten. Har gjort så på mina senaste BMW. | |
| Pege_76 Berätta mer hur du gjort, jag har inte fått det att fungera. | |
| Det har aldrig varit något problem. Bara att plugga in med USB-kabel och köra. Låtinformation samt bild kommer upp på displayen. Kan dock endast bläddra låtar, inte se någon lista. | |
| Då måste jag kolla det igen, har navi prof i min, och usb i mittarmstödet.. gjorde du något spec med telefion eller fick du upp det automatiskt? | |
| Har inte gjort någon inställning. Gissar att det kan vara skillnad på olika årsmodeller dock. Din ser ut att vara en 2011... | |
| japp min är en 2011 med cic | |
| Du kan omöjligt strömma ljud från telefon till bilens högtalare genom USB-porten. Det enda du kommer åt är lagrad musik på telefonens minne, mobilen blir som en usb-sticka med låtar på, inget annat. Låtinfo och bild kan komma up, ja, men det beror på varje specifik musikfil vad den har för info lagrad. | |
| Vitoco: Ja precis det resultatet jag fått.. Bara glömma alltså, nästa fundering: har en BTdongel nu som jag strömmar musik med, måste bara återansluta varje gång jag stängt tändningen för cigguttag blir strömlöst blir tjatigt det när man stannar och startar flera ggr. Vars tar man bäst konstant matning till den? | |
|
DU kan också köpa en FMsändare att plugga in i mobilen och sända dig egen radiostation. Finns olika varianter t ex här Länk Har inte provat någon av dessa själv utan bara för att visa vilken teknik jag menar. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Köpte en BT-USBdongel med 3,5mm aux kontakt som jag pluggade in i uttaget i armstödet. Kostade 14 spänn på Ebay och fungerar klockers. Dyker upp som AUX främre i iDriven. Jag kan iofs inte styra låtar via iDrive eller se vilken låt eller bild. Jag streamar Spotifylistor och tycker inte det är nödvändigt med att se låtens namn eller bild på skivomslaget så för min del är det good enough. Om jag vill byta låt eller så måste jag alltså upp med telefonen, men det stör mig inte. :-) för vad kan man begära för 14 kr..... Dock fick jag ju möjlighet till att streama musik och det var dit jag ville komma. Finns säkert bättre lösningar om man prompt måste se bilder och styra från ratten. Men då räcker det inte med 14 kr ;-) Dessutom så funkar det perfekt när telefonen ringer och den är kopplad via BT till bilen. Niklas Fransosen |
|
|
Svärre, smidigast att koppla om bakom handskfacket. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Kanske missförstår jag något men jag tolkade frågan som att det var problem att ansluta telefonen med sladd via USB uttaget? Att det inte skulle fungera låter ju märkligt då jag gjort så i flera år. Tidigare kunde man det också men då skulle man ha en specialkabel kopplad med aux. I bilens menyer finns ju dessutom valet USB som val för musikuppspelning. Streamar Spotify så här hela tiden... även iPhones navigator och Siri fungerar klockrent när man är ansluten med USB. Siri styrs via knappen på ratten. | |
|
Går utmärkt att lyssna på Spotify genom USB även i min e91 '11. Med låtinfo+bild. TS: Gör rent ladduttaget och starta om telefonen. Funkar det inte då så ligger felet på bilens sida. |
|
|
Denna kör jag med Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.