|
|
|
|---|---|
|
Kom ut i bilen igår och bilen startade inte. Inte ett klick, men stereo, elhissar mm fungerade. Batteriet är ett 13 mån gammalt Bmw orginal. Om jag förstår felmeddelandet rätt så är det något som drar ur snabbare än normalt. Enda fel jag vet om är att elvärmebakrutan gav upp förra vintern vilket verkar vara vanligt med kabelbrott i bagagelucköppningen. Kan det vara boven? Var ska man börja leta..... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Elvärmen i bakrutan har knappast med felet att göra. Det måste du aktivera manuellt. Har du bensinvärmare som används ? Börja med att ladda batteriet med extern laddare i minst 24 timmer så det inte förstörs. E61 har ju problem med pluskabeln från batteriet till starten som ärgar och inte leder dessutom Sedan beror det också hur du använder bilen mycket kortkörningar med start och stop tömmer batteriets kapacitet långsamt och underhållsladdar man inte batteriet nån gång i månaden tar det slut. Speciellt när det blir kyligare ute. från +20C så sjunker kapaciteten linjärt med sjunkade gradtal , har man ett dåligt laddat batteri vid +10 och det blir nedåt 0 strecket så är det inte mycket att starta med sedan. Notera också att kapaciteten som förbrukas vid en start tar minst 20 min el 8 km körning att återföra till där du var innan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Pluskabeln i bagaget ser ut som ny i anslutningen.. batteriet fullt i förrgår kväll och imorse var det samma visa. |
|
|
Hej, Som hasso skriver - och som jag vill minnas mig ha läst här några gånger - har E60 någon sorts genomföring för kabeln mellan batteri och startmotor genom torpedväggen där ärg och kontaktproblem gärna uppstår. Sök inlägg ovan på t ex "batteri near e60". /Lennart |
|
rsarits |
Känn på bakrutan, på min E60 535D, gick den igång av sig själv ibland, varken jag eller BMW hittade felet. Rutan drar ju 25-30A,så batteriet har slut fort. Jag tog ut säkringen och struntade i bakrutevärme Micke BMWCS#08121 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.