|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla BMW-nördar. köpte mig en e36 328 förra veckan som började krångla igår. Bilen vägrade tända på 2 cylindern så testade byta spole och tändstift men hjälpte inte. Tog mig då en titt på ECU'n och hittade felet direkt. Länk Frågan är då om detta går att renovera eller om det är möjligt programmera från en 97a? har nämligen ecu box från en e36 328 men är ju fel nummer på den så bilen går inte alls med den. Finns i Halmstad om någon i närheten kan programmera eller löda. Betalar såklart :) Mvh Alexander Frisk | |
| Det där borde gå o laga (byta) rätt enkelt, till o med för en amatör då komponenten är stor. Länk | |
|
Det kluriga är att få tag i rätt komponent, men det är ju bara att prova att byta. Det där kan vara resultatet av kortsluten tändspole. |
|
|
Sådär blev min ecu efter att vatten och olja runnit ner i tändstiftbrunnarna och orsakat en kortslutning precis som marin skrev. ///BMW - Was sonst! |
|
| På min var det en tändspole som "svullnat" så det blev överslag internt i spolen tills allt brann upp. Tydligen känt fel på Bremi coil on plug men mina hade tillvdatum utanför de som skulle ha det kända felet. Icke sa nicke, den pajade ändå. | |
|
Det är inte en kalllödning som börjat glappa och orsakat värme? Har du tur så räcker det med att göra rent sug upp tennet med lödfläta och löd på nytt. Frågan är vad det är för komponent, ser ut som en transistor, vad står det för text på dom andra är alla lika? |
|
![]() 13.426 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, det där verkar vara MOSFET-transistorer. Notera att de är monterade på det stora kylelementet som höljet bildar (dessa måste kylas och därför är det kritiskt med att de monteras korrekt mot detta kylelement). Och som väntat så är det en för varje tändspole (och på bilden ser det dessutom ut som att det är just transistorn för den 2:a cylindern som brunnit). |
| Det finns mosfetar speciellt för tändspolar. Särskilda egenskaper kan vara inbyggd strömbegränsning och utökat transientskydd. Förhoppnignsvis hittar du databladet på de som sitter där. | |
|
Löd loss en och mät den. Vad står det för nummer på transistorerna står det samma? |
|
| Tack för alla svar inte kunnat svara då min telefon varit kass. Men kollat från käringens. Tog en box från en 97a och tog komponenten därifrån. Fungerar kalas nu. Som ni skrev över hade det runnit ner lite olja till stiftet så spoöen svullnade så den är bytt. Tack för all hjälp ni är kungar :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.