|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Jag har frågor gällande min Mini Cooper. Har försökt att ta detta med BMW/MiNI kundservice. Men ingen hjälp från deras sidan. Marknadschefen på auktoriserad verkstad där jag lämnade bilen på service svarade ungefär så här.. Jag vet inte vad ni pratade om när ni ringde och bokade service.. ibland säger folk att de ringde när bilen var under 3 år service men Hade köpt bil hos dem för 3 år sen. Jag visste ingeting om att man har avtal service hos dem i 3 år när man köper en ny bil (Mini) ... självklart mitt eget fel men så jäkla surt är det �� I slutet av augusti ringde min man för att boka 3 år service hos dem (han visste ingeting om avtalet hellre) Han fick prata med reception som skickade han vidare till Mini verkstad...ingen svarade. Han ringde igen, receptionist sa att hon skulle lämna meddelande och ber verkstad att ringa tillbaka till honom.. En vecka senare, ingen hade ringt. Jag ringde själv och fick prata med reception igen som sa att de i verkstad var upptagen just nu. Hon sa att hon hade noterat mitt nr och verkstad ska ringa tillbaka. Det hade gått en hel dag och ingen ringde tillbaka så jag ringde igen dagen efter. Verkstad var på lunch, jag frågade när jag kan ringa tillbaka och hon bad mig att ringa efter 13. Så jag ringde, Äntligen fick jag prata med mini verkstad. De tog mitt registeringsnr och bokade en tid för mig den 24 oktober. Alltså ca 2 månader som jag fick vänta. (De har inga lediga tider sa de) Jag sa till henne att det är dags för 3 år service och vad skulle den kostar (Mannen hade precis lämnat sin Renault samma vecka och det gick på 8800 ��) Tydligen visste tjejen i verkstad inte hellre om att kunden hade grattis service avtal i 3 år eftersom hennes svar var "Jag vet inte" Hade de meddela mig att jag har 3 år service avtal med BMW eller Mini så hade jag gått till en annan Mini återförsäljning för att få min service gjort hos dem. (Eftersom bilen var bara 2 år 11 månader) Men de hade inte meddelat nåt, felet ligger på mig också att jag inte vet detta men de kan ju bättre. De har ju sålt flera tusen bilar. Tar emot flera tusen bilar på service. Varför kan de inte meddela detta så jag skipper betala service (över 6tusen kronor �) som jag egentligen skulle inte betala. (Bilen hade gått ca 4800 mil) De har så trevliga säljare men synd att deras andra personal i alla andra avdelningar är inte alls hjälpsamma. Alltså, detta handlar inte om några tusen kronor utan över 6 tusen! Och såååååå chockat att få sån svar från chefen Frågor var om jag kan göra nåt åt detta?? Jag har tagit detta med verkstad som sa att de måste kontakta BMW grupp för att det är de som tar kan ta beslut om detta (om de kan ge mig fri service ändå) Men när jag kontaktade BMW så sa BMW att det är verkstad som få ta hand om detta eftersom de kunde inte ge mig information när jag hade ändå frågat. (Om vad de skulle kosta) | |
|
Välkommen till AP. Beklagar verkligen vad du råkat ut för. Känns ju inte rättvist mot dig som kund. Framförallt borde dem bistått dig med mer information (förklaringar) Dock är det några saker jag inte fattar: 3 år service? Har du/ni inte servat bilen på 3 år? 3 år service avtal känner jag inte till (på BMW -men jag kan ha helt fel, men det ska framgå av köpekontraktet). Dock tror jag att all service ingår under 3 år från den är ny (från leveransdatumet?). Bilen har väl servats tidigare? Är bilen bensin- eller dieseldriven, så måste åtminstone motoroljan+oljefilter bytts inom 24 månader. Om motoroljan (och tillhörande filter) redan är bytte så borde det bara vara byte av bromsvätska som är aktuellt, men det beror lite på vad som är gjort innan och hur långt bilen gått. Kostnad för ett bromsvätskebyte borde vara ganska låg. |
|
|
Hej Jag har servat bilen en gång. Då sa de att det var gratis (när bilen var 1 år). Vet inte om jag har gjort fler gånger men minst en gång iaf. Hade jag inte frågat henne vad det skulle kostat så hade jag inte blivit besviken. Besviken att hon hade inte informerat mig om att bilen får gratis service inom 3 år. Sen ringde jag in och boka tid innan bilen blev 3 år gammal. Först trodde jag att jag ringde dem i början av september men det var augusti jag ringde dem. (Jag körde min kompis bil under hela september och halva oktober) Så här var min bils timeline Min man ringde först, ingen svarade på verkstad så han lömnade meddelande och bad dem att ringa tillbaka. Ingen ringde tillbaka på hela veckan. Jag ringde, ingen svarade där heller, lämnade meddelande och bad dem att ringa tillbaka. Gått en hel dag och ingen ringa tillbaka. Dagen efter så ringde jag igen (i slutet av augusti) de var upptagen IGEN, jag lämnade inte meddelande denna gången med frågade reception när jag VORDE ringa. Hon sa efter lunchen. Äntligen fick jag pratade med någon. Jag sa till henne att det är dags för 3 år service, kan du boka in mig. Hon sa "självklart" då frågade jag vad skulle det kosta då svarade hon "jag vet inte" Då frågade jag inte mer. Som sagt, jag ringde och bokade nånstans i slutet av augusti och fick tid den 23 oktober. Anledning var att fet fanns inte lediga tider sa hon. |
|
|
Hej, Håller med att dem borde hjälpt till mer, speciellt med informationen. Ni kan väl åka förbi BMW och be dem läsa av nyckeln och då kan dem direkt se vad som skall göras på servicen och meddela kostnaden för just den delen. Normalt kan man inte bara på reg nr säga vilken service som behövs (och därmed kostnaden), eftersom körsträckan spelar viss roll för service behovet. Där av det konstiga svaret: - "vet ej vad det kostar...". Hopas detta hjälper lite. Lycka till! |
|
|
Bilen har redan servat så det är nog kört. Trodde inte att det skulle kosta så mkt mer än 3000kr eftersom det är bara 3 år gammal och det har gått under 6000 mil (ca 4800) Hon kanske hade inte kunnat se exakt hur mkt skulle det kosta men hon hade kunnat informerat om att det är gratis OM bilen kommer in till verkstad innan den fyllt 3 år gammal eller om den har inte gått mer än 6000mil under 3 år. |
|
| Mini och BMW har ju formellt sett separata organisationer, där alltså inte alla BMW-verkstäder är auktoriserade att utföra service på Mini. Mini säljs med 3 års gratis service precis som för BMW. Problemet ur verkstadens synvikel är sannolikt att de inte är auktoriserade för Mini. Om Mini Sverige inte vill betala dem för den utförda servicen så är det inte sannolikt att de kommer att bjuda er på den. Tycker dock att det är konstigt att inte serviceorganisationen för BMW och Mini är sammanhållen, men jag antar att kopplingen mellan återförsäljning och intäkter från service är en viktig ekonomisk faktor i ekvationen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.