AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.604

E39 530i för högt lambdavärde

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hej

Hemkommen från besiktningen och det enda var för högt lambdavärde.

CO-halt var 0.01 (0,3 max) och HC-halt 0 (100 max). Lambdavärdet var 1,06 (1,03 max).

Detta var helt nytt för mig så försökte googla mig fram. Det vanligaste man brukar nämna är läckage i avgassystemet efter lambdasonden. Men inte hittat så många resultat på M52/M54-motorer när jag sökt på google och Autopower. Det verkar ganska ovanligt på just denna modell med endast för högt lambda?

Är det första jag bör göra att lägga mig under bilen och försöka gå igenom avgassystemet? Någon specifik plats som är vanligast?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det låter som ett läckage i avgassystemet efter katalysatorn då det är ett syreöverskott i avgaserna men har bra värden i övrigt.

Skarven mellan katalysator och avgassystem skulle jag nog undersöka extra noga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
358
majtii
F36 4-serie
Har varit med om att vattenfyllt bromsservo har gett precis för högt lambda (övriga värden bra). Gav även lätt nervös tomgång när den drog vatten via vacuumet.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Kolla skarvarna mellan grenrör och avgasrör. Det kan ärga rätt friskt där framme och har du otur så har du inga skruvar/gängor kvar.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hej igen

Precis hemkommen från OKQ8 då jag med hjälp av billyften där undersökt avgassystemet. Stod i 30 minuter med pannlampa men kunde inte hitta ett enda litet hål. Och då kunde jag undersöka ända från lambdasonderna till slutröret.

Visst fanns det lite rost här och där men inget hål.

Ska kolla skarvarna mellan grenrör och avgas, men borde inte det resultera i större fel än bara 0.03 för högt lambda? Eftersom hålet isåfall vore innan lambdasonderna?

Vad kan jag göra härnäst? Linda in hela avgassystemet? :)
Tycker ni det är värt att chansa och göra en efterkontroll bara för skojs skull? Kostar ju bara 150 kr då det vart något erbjudande från Dekra
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Börja med att köpa en OBD2-adapter och ladda ner appen "Torque lite". Det är väl två rätt oberoende avgasreningssystem på en M54, du borde kunna få vägledning där. Exvis kanske ena systemet aldrig går in i closed loop i jämn fart?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Röktestade du systemet? Att bara titta efter läckage är omöjligt utan rök. Visst kan man se stora hål men i detta fallet är det nog ett pyttelitet läckage - troligen i en skarv.

Mvh
Johan B

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hn: Har redan provat och inte fått några felmeddelanden!

Johan B: Oj det där lät smart, nej jag har inte röktestat. Hehe jo man kände sig lite dum när man letade små hål, förstod ju att det var lite som en nål i en höstack.

Hur gör man för att röktesta då? Förstår ju att man stoppar något för slutröret, men räcker det med lite trasor bara? Då måste man väl också vara två personer, en som stoppar och en som letar efter läckan?

Edit: Kom på att jag hittade ett hål, men det måste ju vara ett dräneringshål.
Hålet kan synas på denna bild: Länk
Längst ut på den "högra delen" vid "spiken".
Då borde det väl vara läckage på alla bilar (???)
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Vet inte om det måste bli felmeddelanden. Jag hade nog kollat fueltrim och annat runt reglerlooparna för att se om bankarna skiljer eller är lika. Man kommer rätt långt med att titta på mätvärden och kurvor innan man greppar några verktyg.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte har tillgång till rökmaskin är det enkelt att göra rök genom att bolma på en cigarr av bättre kvalitet (gärna en "Havanna") - så kan du njuta lite under tiden... ;)

Ta en plastslang eller liknande av lagom längd (kan vara ganska lång) och sedan sticker du in den i avgasröret och tätar runtom (i båda pipor) med t ex. tygtrasor så det blir tätt i den ändan av avgassystemet.
Sedan är det bara att tända garren och bolma lite och blåsa rök i slangen och samtidigt inspektera avgassystemet och kika efter läckor.
Det brukar vara ett effektivt sätt att hitta även små hål.

Mvh
Johan B

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hn, ok jag kanske ska ta en lite noggrannare titt och se vad jag kan se, inte lagt så mycket tid på Torque

Johan B, måste man ha någon slags rökmaskin eller kommer det inte att gå att se med blotta ögat? Jag har aldrig rökt en cigg i hela mitt liv och tänker inte börja heller ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rökmaskin fungerar också...

Nej cigaretter är jävulens påfund, men en god havanna-cigarr kan förhöja dagen... ;)

Annars får du ragga upp en uteliggare och bjussa på ett paket ciggisar som han får bolma upp i GDS-hallen! ;D

Mvh
Johan B

ma
358
majtii
F36 4-serie
Säger det igen, kolla bromsservot så det inte står vatten i "bomben". Dra ut vacuumslangen och kör ner en tunn slang och blås. Bubblar det har du felet där. Tar max 5 minuter och är betydligt enklare än att labba med programvaror eller rökfylla avgasröret.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Sorry majtii missade ditt första inlägg i all hast!

Jag googlade på det och ja det verkar vanligt att få vatten i "brake boostern".
Dock har jag aldrig pillat i det området så jag har svårt att föreställa mig hur jag ska utföra det du beskriver. Hittade ingen guide med bilder heller...

Kan du typ visa med vilken del och vilken vakuumslang du menar via t.ex Realoem?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Länk

Slang 7-10, dra ur denna och stick ner en lämplig liten plast- eller silikonslang. När denna bottnat (vålda inte) blås i slangen, hörs tydligt om det står vatten i den som bubblar.

Byt servot om den dragit vatten. Har fått ut över en liter ur vissa.
Upptäckte det av en slump på en bil med enbart högt lambda och fruset servo.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska du lossa backventilen (#8) bör du låta undertrycket försvinna först, det är ett helsike annars då den sugs fast med rätt stor kraft.

Så slå av motorn och bromsa flera gånger för att få ut vakuumet ur "bomben".

Bäst är att ha en ny ventil och packning i beredskap för ibland får man bända med skruvmejsel och dra med tång för att lossa och då är det inte säkert att delarna sluter riktigt tätt igen...

Att röktesta avgassystemet tar inte många minuter om man bara fått upp bilen på en lyft.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gör ny besiktning bara för att kolla om värdena var rätt. HC 0 är smått sensationellt. Man undrar nästan om mätproben satt i ordentligt.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Måste slänga in en fråga

Om jag åker på en efterkontroll och den blir underkänd igen, inträder körförbud omedelbart då? Eller får jag fortfarande klart månaden sen första kontrollbesiktningen innan jag får körförbud?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Får man inte rent av en ny månad?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du röktestat avgassystemet?

Innan du gjort det känns allt annat som lite slumpmässig felsökning...åtminstone om du inte gör noggrann analys av hur lambdasonderna jobbar.

Röktest är i princip gratis och går snabbt och kommer med stor sannolikhet att visa på var du har läckage i avgassystemet.

Mvh
Johan B

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Sorry att det vart dåligt med uppdatering

Åkte till OKQ8 och upp med bilen, tryckte för avgasröret och såg att det bubblade ut vatten i en skarv i "förgreningsdämparen". Tryckte dit lite avgastätning och sen till Dekra besiktning.

Först säger besiktningsmannen att Carspect kan ha gjort fel vid kontrollbesiktningen, enligt honom ska högsta lambdavärde vara 1,05 på denna bil och inte 1,03 som Carspect sagt. Hur som helst så hade den ju ändå inte klarat det då jag fick 1,06.

Men nu gick det perfekt, 1,01 blev värdet och alltså godkänt
Stort tack för hjälpen, internet är underbart för att kunna slippa verkstäder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.