AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

Vid inbromsning skakning i ratten

Visa användare
44
BmwMille
BMW 525i E60 2006
Halloj
Vid inbromsning kraftiga skakningar i ratten, har hört mig för folk säger det är Bromskivorna.
Skulle gärna vilja hör vad ni säger.....va tror ni det kan vara
Med vänlig hälsning Mille Hudik

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar på att problemet är extra tydligt runt 80-90 km/h.

Det är ett mycket vanligt fel på E34 och beror i 99% av fallen att bussningarna till tryckstagen (aka övre bakre länkarmar) är utslitna.

Även bussningarna till kontrollstagen (aka undre främre länkarmar) kan vara slitna, men det är bussningarna till tryckstagen som får mest stryk

Se bild här vilka de är
Länk
Länk
Länk

Korrekt term är väl egentligen länkarmslagringar, men termen bussning används oftast istället. Här kan du se en sprängvy över detaljerna.
Länk

Så jag rekommenderar en inspektion av dessa bussningar.

Visar det sig att de är slitna (vilket de till 99% är) så rekommenderar jag att byta både tryckstag och dragstag - på båda sidor. Byt hela staget, dvs inklusive bussning och spindelled (för om bussningarna är så slitna så är det snart dags för spindellederna att ge sig och de kan inte bytas separat).

Tillägg : Skevhet på bromsskivor mäter man enkelt upp med en indikatorklocka.
Länk
Men eftersom bromsskivor i princip aldrig blir skeva så är det inte problemet här.
Visa användare
44
BmwMille
BMW 525i E60 2006
Hej igen
BMW slangen skulle bara säga att det gäller en Bmw 525 xi Årsmodell 2006
Det är inte den bilen som jag reggat på mig på denna sida
Vibrationerna är när man bromsar ner tex vid korsningar etc
Med vänlig hälsning Mille

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, var tvungen att boota om min kristallkula så missade det ;-) Skojar bara, ok tillbaks till allvaret...

En 5-Serie E60 har dock exakt samma framvagnskonstruktion så samma analys är direkt applicerbar även på den bilen - se sprängskiss nedan.
Länk

Det är samma förfarande, skulle börja med att kolla skicket på bussningarna till tryckstagen och dragstagen (dvs stagen #8 och #15 i bilden ovan) då de ligger högst över listan på misstänkta.

På E34 uppträder just denna defekt extra tydligt om man bromsar lätt runt 70-90 km/h. För andra modeller kan det vara något olika.

@BmwMille : Hur menar du när man bromsar ner tex vid korsningar? Menar du att det bara vibrerar när du kör tex i 40 km/h och bromsar in för rödljus i korsning? Vibrerar det inte om du tex ligger i 110 km/h och svänger in på en motorvägsavfart och bromsar där?
Visa användare
44
BmwMille
BMW 525i E60 2006
Im back
Så du tror att de är ett större fel, pratade med e kille som sa att de va broms skivor till 99 % tex spruken bromskiva
De vibrerar som fan i ratten när man bromsar ner överhuvudtaget
Va tror du det skulle kosta om de är det du tror de är
Med vänlig hälsning Mille

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Myten med skeva bromsskivor dör aldrig :-) History became legend, legend became myth. Och här står vi idag med myten om skeva bromsskivor :-)

Jag har sett och mätt många fall av "skeva bromsskivor" men inte en enda gång har bromsskivan varit skev vid en uppmätning. Det finns fall, men de är EXTREMT ovanliga.

Skulle det vara en sprucken bromsskiva (jag tolkar att personen menar att den blivit skadad och vissa delar lossnat och skapat en dynamisk obalans) så skulle det självklart märkts även när du inte bromsar.

Misstänker man en sprucken bromsskiva ska man omedelbart göra en visuell inspektion! Spruckna bromsskivor kan vara mycket farligt!

Men menade du verkligen spruckna bromsskivor? Menade du inte skeva bromsskivor?

Om man nu SKULLE misstänka skeva bromsskivor så tar det ca 5 minuter att mäta upp bromsskivorna fram. Swish swosh och på 5 minuter har du svart på vitt med en exakt siffra hur mycket runout du har på dina bromsskivor.

När man ändåså hissar upp bilen så kan man lika gärna passa på att känna på övriga komponenter såsom hjullager och glapp i olika kulleder vilket också kan skapa vibrationer (fast oftast finns dessa vibrationer även när du vibrerar men det kan variera).

Och när du ändåså hissat upp bilen och har pallbockar under så kan man ju lika gärna känna på skicket på de bussningar man misstänker främst.

Eller så lämnar man in bilten till en seriös och duktig verkstad helt enkelt som gör en felsökning och byter de delar som behöver bytas.

Nu blir det en grov uppskattning men gissar på runt 8000 SEK för byte av kompletta stag (båda två på varje sida) på en helt vanlig oberoende verkstad typ Meca, Mekonomen eller liknande. Typ 6500 SEK för delarna och 1500 SEK för arbetet. Din favoritverkstad kan ge bättre estimat här (mina estimat är väldigt grova gissningar bara).
Visa användare
44
BmwMille
BMW 525i E60 2006
Ska kolla upp det imorron
Tack för alla svar ha de gött
Med vänlig hälsning Mille Hudik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.