AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.427

xDrive, olika stora hjul

Vi
11
Viggedal
BMW E87 LCI 118D
Hej,

Jag har köpt en BMW 320d xDrive, 2012 årsmodell. Bilhandlaren ska köpa två nya bakdäck till bilen då det är kordsläpp på de bakre vinterdäck som följe med bilen. 6 mm är kvar på de däck som ska sitta kvar fram. Min fråga är om det stämmer att det är säkert för bilen att köra med olika slitna däck på fram/bakaxeln.

/Viggedal
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, har för mig att det i instruktionsboken stod max 2 mm skillnad i mönsterdjup mellan fram- och bakaxeln.

Kolla vad det står i instruktionsboken!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kom på en sak!

Om du ska byta bara ena axelns däck - se till att det är EXAKT likadana däck som det ligger på andra hjulaxeln (om det är OK inom 2-mm-skillnaden i mönsterdjup).
Många däcktillverkare har däck som är OEM-klassade och de kan skilja sig i omkrets/mönsterdjup etc. mot däck som inte är OEM-märkta/klassade!

Instruktionsboken nämnde även att det inte får skilja för mycket mellan när däcken är tillverkade också (DOT-märkningen)...återigen kika vad det står i boken!

Mvh
Johan B

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Alltså 2mm skillnad är väl ingenting? En som är lite ouppmärksam och inte skiftar mellan dram och bakaxel varje år när man byter däck mellan säsongerna kan ju mycket väl hamna på en differens på 2mm och mer därtill. tyckte jag såg att bakdäcken var mer slitna än framdäcken efter en sommarsäsong.. skiftade dock mellan fram och bakaxel, men inte med tanke på xdrive, utan mer för att jag vill byta alla 4 däck när det är dags...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det kan man väl kanske tycka....men har man en fyrhjulsdriven bil kräver det mer engagemang/kunskap från förare/ägaren när det gäller hjulen, annars kan det bli fruktansvärt dyrt när fördelningslåda eller annat ger upp!

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Xdrive (och även Haldex) mäter rullomkretsen på hjulen vid start tydligen och jämför sliret med det. Så det är ingen risk att som i gamla Viscokopplingar att elda upp någon fördelningslåda pga mindre skillnader i rullomkrets.

Sen är det jättedumt att åka med för olika däck av andra anledningar och om det skiljer extremt mycket kan saker säkert gå sönder ändå.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lövet - gärna källa till påståendet att systemet själv mäter rullomkretsskillnad och kompenserar för det.

Jag har inte instruktionsboken framför mig men vet att det står att mönsterdjupet inte får skilja mer än x mm (har för mig att det var 2 mm).
Så det finns säkert en god anledning till att detta nämns i instruktionsboken.

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har fått det förklarat för mig av tekniker visste hur styrenheten fungerade, har ingen skriven källa annat än vad han sade:

Normalt gör man så att vid start drar man åt kopplingen. Det kan ju tänkas vara svårt att komma igång. När bilen har kommit på rull provar man att släppa på kopplingen. Händer inget är allt väl, då har man grepp. Men ökar skillnaden mellan hjulen så slirar det. Då får man dra åt kopplingen igen och prova att släppa lite senare.

Mäter dagsnoteringen på slirningen gör man inte förrän man har konstaterat att färden går lugnt och fint utan slirning. Innan dess kör man på samma värde som förra gången (det är ju rätt troligt att det gäller idag också) eller på grundvärdet, om man inte vet nåt bättre.

Just det här med att veta när fyrhjulsdriften ska kopplas från är ju lite trixigt. När den väl är åtdragen och det inte slirar är det omöjligt att veta om det beror på att greppet nu är bra, eller om det beror på just det faktum att kopplingen är åtdragen. Det kanske börjar slira omedelbart om man släpper kopplingen igen.
Dock kan man oftast lista ut detta genom att titta på om hjulen på samma axel har samma hastighet. Vill det slira mellan fram- och bakaxel vill det ofta slira på tvären också, alltså mellan vänster och höger hjul. Där finns ingen spärr på de här bilarna, utan man försöker stoppa den slirningen med färdbromsen. Så länge det finns behov av att göra det kan man på goda grunder anta att det är lika bra att låta bilen vara fyrhjulsdriven.

Slut citat

Generellt är det också så att har man två procents skillnad så är det ca 7 mm skillnad på mönsterdjupet. Då är verkligen det ena hjulparet helt slut, och det andra helt nytt. Väldigt ovanligt case.
Det beror lite på hur man ser det. Min bil med xDrive har haft olika rullomkrets från fabrik då den har olika dimensioner fram och bak så att det skulle vara ett problem på det sättet med ett par millimeter är inte sannolikt.

Däremot så har jag också fått byta fördelningslådan när jag tog över bilen efter drygt 4000 mil. Om det är beroende på det eller något annat är väl svårt att säga.

Fick förklarat då bland annat på detta forum att även om elektroniken säkerligen kompenserar så sliter det (extra) på fördelningslådan när det blir skillnader i rullomkrets.

Så med det sagt så skulle i alla fall jag om jag hade samma dimensioner på på alla hjulen försöka hålla dem så jämna som möjligt. Speciellt om maskingarantin gått ut och man själv får stå för fiolerna vid ett byte, det är ingen billig historia.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nimgaard, även om det är olika däck fram och bak, kan de ha samma rullomkrets (och ska ha det)!

Enligt det jag har läst på olika amerikanska forum och även har hört från däck-gubbar är att det är extra viktigt att använda "stjärnmärkta" däck (BMW-OEM-godkända) om man har olika bredd/profil fram och bak på fyrhjulsdrivna bilar, då den märkningen garanterar att rullomkretsen blir densamma fram och bak (givet att man använder de dimensioner som BMW anger).

Annars finns det alltid lite toleranser inom en viss dimension på däck rörande rullomkretsen där även olika tillverkare kan ligga lite olika i både bredd och yttre omkrets, inom standarden som gäller.

Jag ska kika i instruktionsboken lite senare och återkommer med vad det står där...

Mvh
Johan B

Vi
11
Viggedal
BMW E87 LCI 118D
Vid kontroll i instruktionsboken, som någon annan sagt "världens minst lästa bok", så framgår inga måttangivelser. Där står "Måste du byta ett däck bör det vara av samma fabrikat och typ som de övriga på bilen. Låt efter en däckskada snarast möjligt åter montera den ursprungliga fälg-/däckkombinationen." I övrigt framgår att det är viktigt att använda rätt fälg-/däckkombination då det kan påverka funktionen på ABS, DSC och RPA. Vad RPA är vet jag inte.

BMW gav ett svävande svar när jag ringde: "det borde gå bra, jag tror inte att det är någon fara."

Jag har ringt däckhandlaren och beställt ytterligare två däck, annars kommer jag inte kunna sova gott..

/Viggedal
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Om man tittar på F10 Msport 19" så skiljer det med helt nya däck motsvarande 1.75mm i mönsterdjup mellan fram och bak, där bakhjulen är mindre än framhjulen Länk Att BMW endast skulle tillåta 0.5mm mer slitage bak än fram finner jag orimligt, ffa när det inte går att switcha fram och bak.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag får krypa till korset efter att ha letat i instruktionsboken - där nämns inget om olika mönsterdjup mellan fram och bakaxeln med X-drive...

X-drive avhandlas inte alls så vitt jag kan se, om man bortser från tekniska data i form av vikter mm....

Men jag vet att jag har läst (BMW-dokument) om skillnad mellan mönsterdjup mellan fram- och bakaxel på X-drive och att man inte får blanda däck med allt för stor skillnad när det gäller tillverkningsdatum (DOT-kod).

Jag ska se om jag hittar det någonstans och återkommer då med mer information!

Mvh
Johan B

Johan B, absolut bör man ha samma rullomkrets.

Men på min bil så är standarddimensionerna (enligt manual):

245/40/20
275/35/20

eller

245/35/20
275/30/20

detta då på de fälgar som levereras orginal med M-Sport. De har inte samma omkrets, det skiljer upp emot 20mm. På den senare dimensionen är det en skillnad i diameter på över 6mm, mer eller mindre ett fullt mönsterdjup.

Det är klart att man kan välja däck som ligger närmare varandra i rullomkrets, och det kanske man bör göra också. Men min poäng är att det blir lite skumt att xDrive är känslig för någon milllimeters avvikelse samtidigt som BMW själva rekommenderar däck som du aldrig kan få jämna runtom utan att hyvla av hela slitbanan.

Har man dessutom maskingaranti kvar så blir det ännu konstigare, ska man välja "fel" dimension för att det bör vara bättre eller köra enligt manualen vilket bör vara korrekt agerande?

Personligen tror jag att man bör försöka hålla så jämn rullomkrets som möjligt, xDrive är uppenbarligen ganska känsligt.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Så här står det i TIS:

Additionally for all-wheel drive vehicles:

The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; if mixed tyres are fitted, different tyre sizes are permissible.
The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement)

Länk

/M

Mina bilar: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nimgaard, de exempel du nämner har nästan samma rullomkrets mellan fram och bakaxeln.
I första exemplet är det mindre än 0,5% skillnad och i andra exemplet är det mindre än 1%

Och det kan vara här som stjärnmärkta däck kommer in - är de stjärnmärkta (BMW-OEM-godkända) ska de enligt en uppgift jag har fått (har inte fått den bekräftad officiellt) vara så att däcktillverkaren tillverkar däcken så de får "samma" rullomkrets inom givna dimensioner.

När man luskar lite i detta verkar det som att BMW:s x-drivesystem är lite mindre känsligt för skillnader i rullomkrets än vissa andra biltillverkares 4WD-system.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Också, BMW tycker inte att man ska skifta bak- och framdäck:

Wheel exchange between the axles
The wheels may be exchanged between axles to achieve even abrasion. However, BMW does not recommend switching the front wheels to the rear or vice-versa.
The wheel exchange may lead to the following customer complaints:
-complaints regarding acoustics
-Risk of increased lane groove sensitivity

/M

Mina bilar: Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Johan B du blandar diskussioner med mm och %, 0.5% i Nimgaards exempel motsvara 1,75mm skillnad i mönsterdjup, 1% motsvarar 3.25mm.
Är siffran du letar efter 2%, vilket motsvarar i stort sett hela slitmönstret?
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är detta så känsligt om det inte står tydligare i instruktionsboken, som jag faktiskt har läst?
Att det måste vara exakt samma dimension motsägs av min klisterlapp på dörrstolpen på min E91 med Xdrive som anger att man kan ha skilda dimensioner. Dock anges 225/40-18 fram och 255/35-18 bak och de är ju 0,2% skillnad i rullomkrets enligt
Länk

På min sitter 225/45-18 fram och 255/35-18 bak - dvs teoretiskt 3,6% skillnad i rullomkrets. Borde varit 5 procentenheter lägre profil fram alltså.

Har läst en omfattande artikel här :
Länk

Jag tokar det som att BMW styr fördelning fram/bak elektromagnetiskt (eller är det rent elektriskt) istället för visköst och input till elektromagneterna kommer från ett antal givare som ABS och styrvinkel mm.
Inte heller ser jag något nämnt i artikeln om skilda hjulomkretsar men visst kan ABSgivare fram resp bak ange olika fart och kompensera kontinuerligt, vilket borde slita lite extra.
Ska kolla vad BMW säger nästa vecka när bilen ska in på service.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Läser gammal tråd, men ämnet är väl fortfarande aktuellt i synnerhet för dem som funderar på att skaffa en x-drive BMW?!
Ovan hade en drabbats av fel i fördelningslådan. Frågan är om det var mer än plasthjulet för ca 100 kr som var trasigt? Det är ju det normala problemet, om det är ett problem.
Problemet är väl att det finns lite olika saker som börjar ge upp efter 20.000 mil.
Tyvärr kan jag inte säga när eller om oljan skall bytas i transmissionen, men om man gör det så håller grejerna bättre och längre.

Sedan tror jag ju inte att fyrhjulsdriften i BMW är är speciellt känslig för lite olika diameter på däcken. I så fall skulle det ju inte heller gå att köra på en krokig väg!

Är man väldigt rädd för att söndra fyrhjulsdriften, får man använda appen som kopplar ur fyrhjulsdriften...
jo
1
jod
750dx -13
Jag fick problem med fördelningslådan på min 750ix, problemet var att man kunde känna ryckningar under acceleration. Jag trodde det var problem med växellådan mm, men jag provade och tog bort kardanaxeln till framhjulen och vips så försvann ryckningarna under acceleration.

I mitt fall räckte det med att byta oljan fördelningslådan (dyr specialolja med speciella additiv, ca 600 kr för en flaska) , men har man otur kan behöva byta lamellerna också.

Detta har troligen orsakats av att jag kört med olika slitna däck på fram och bakaxel. Bilen upplevdes också som spårkänslig vilket försvann när jag tog bort kardanaxeln.

Slutsatsen är att det är mycket viktigt att ha samma rullomkrets på alla hjulen, annars riskerar man få problemen som jag nämnt ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.