AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
886

Byte stabilisatorstag bak E39, tips

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hej!

Fick en bra att veta förra året på mina bakre stabilisatorstag så tänkte att jag byter dom innan besiktningen i år. Enkelt fixat tänkte jag som bytt 20 tal av dessa på anda bmwmodeller. Men tji fick jag. Det var det krångligaste jag varit med om.

Har fått loss den änden som ansluter mot krängningshämmaren med hjälp av gassvets och alla bonnknep i boken. Smälte bussningen med gassvetsen så jag kunde plocka bort själva staget så nu har jag den undre kvar mot länkarmen. Det är så lite plats under drivaxeln. Får inte in några verktyg. det är en insex i mitten på bulten men den har jag ingen nytta av då det är stört omöjligt att få in en ringnyckel. Finns inte plats att kapa bulten heller.

Hur gör ni? Tar ni ner hela bakvagnen för att komma åt? Känns dumt att släppa på de yttre bussningarna för att någon cm till och behöva göra en bakvagnsjustering bara för att byta ett stag för 100:-
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Sådär 1 timma senare är den ena sidan bytt och den andra sidan är loss i ena änden, sen tog gasen slut. Så fortsättning följer när jag fyllt på gas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.