AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.251

Ekonomimätare går inte ner på noll 525iA -01

Har precis köpt en 525iA -01 där ekonomimätaren inte går ner på noll när man släpper gasen, utan den lägger sig på 0,4-0,6 l/mil. När man bromsar och stannar trillar den ner på noll men inte under körning.
Jag har en känsla av att den drar mycket soppa men kan inte bekräfta detta ännu då den som sagt är nyinköpt. Jag antar bränslemätare, färddator och ekonomimätare hänger ihop och enligt dessa drar den en hel del? Nollade färddatorn igår och den visar drygt 1,4 l/mil på ett par mils körning i småstadsmiljö.
Kan det vara så att mätaren bara visar fel eller är det en indikation på att nåt inte är som det ska?
Hej igen!

Ingen som har några tankar kring detta? Har en känsla av att den "matar på" även vid gassläpp? Har nu tankat och faktiskt förbrukning var 1.21/mil, 50-50 landsväg-småstad. Enligt mätaren är det väldigt svårt att ligga under litern i nån fart, vid lätt acceleration går nålen upp på max.

Tacksam för tankar kring detta, det är kanske en helt normal förbrukning? Beteendet mätaren uppvisar är ju dock märkligt?
1.2 l/mil blandad körning låter helt normalt.

Hur mycket drar den vid enbart landsvägskörning?

Går förbrukningsmätaren aldrig ner till noll vid motorbroms? Inte ens i lite högre fart? Om inte då är det något som är fel.

Vet inte hur mycket den drar bara på landsväg än, har precis köpt den.

Mätaren går inte ner vid motorbroms/gassläpp utan stannar runt 0.4-0.6 och det tycker jag är märkligt? Frågan är dock om det är fel på mätaren eller nåt som faktiskt bidrar till ökad förbrukning? Bilen går precis som den ska i övrigt, i a f i mitt tycke.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kör instrumenttestet och se om nålen ser ut att röra sig normalt:
1 Sätt på tändningen (läge 2)
2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas
3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare)
4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16)
5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas
6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas
7 Tryck CC så låses menyerna upp ("Lock: Off" visas)
8 Tryck CC tills "Test 02" visas
9 Tryck Tripp så startas testet

Tack för tipset, ska göra det. Dock rör sig nålen obehindrat i hela skalan, det är bara det att den inte går ner när man släpper gasen. Bromsar jag ner till stillastående går den ner på noll när bilen slutar rulla.
Kan det vara nåt i automaten som strular, dvs att den inte hamnar i "friläge" när man släpper gasen utan fortsätter att mata på?
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Ska inte svära på det, men har för mig att min var likadan en 525ia 03, beror på automaten.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag har en 525iA och en 530iA har tidigare haft en 523i manuell. Alla touring.

523:an körde jag lätt under litern blandad körning.
Motsvarande trafik i 525:an ligger på 1.28l.
530:n ligger på ~1.4l.

Dock har jag haft avgasläckage på 530:n så det kan ha hjälpt till att höja förbrukningen på den. Det jag vill ha sagt iaf är att automaten gör mycket för förbrukningen, skulle tippa ungefär 2dl per mil tyvärr. Har läst någonstans om de som fått ned förbrukningen på automaten genom att modda den så (om jag förstod det rätt) man kan sätta den i lock-läge på växlar, andra påstår att oljebyte i lådan eventuellt kan hjälpa osv.

Jag vet att på den manuella kunde jag låta bilen motordra mycket på lite högre växel i stadstrafik om jag ville vara bränslesnål, det funkar inte med automaten som hela tiden slirar bort effekt och just stadstrafik är där väldigt stor del av bränslekostnaden ligger på mina bilar.

Jag tror att mina visare funkar som din, dvs att förbrukningen sällan visar 0 även om jag släpper gasen helt. Upplever du någon skillnad om du kör fort och släpper gasen? Rullar i nedförsbacke osv?

Sedan vet jag också att snittmätaren går att kalibrera om du mäter faktisk förbrukning när du tankar. Ska finnas någon formel postad här i forumet och hur man gör...
Tack N!

Kan nog mycket väl stämma det du säger. Drar man på lite mer och släpper trillar den motvilligt ner på noll ibland. Upplever även att sportläget gör det hela bättre vilket då stödjer teorin med eftersom det slirar mindre då. Kan även tycka det blir bättre när bilen är riktigt varm, vet inte om det slirar mer i automaten när det är kallt?
Kan inte så mycket hur automater funkar men jag antar att den typ som sitter i E39an är förlegad och ersatt då min F11 inte alls beter sig såhär.
Jag hade en 530i -02 manuell innan och precis som din 523a gick den att köra lätt under litern på landsväg och ca 1.2l/mil i stad med gasglad fot. Trodde att en 525a trots automat skulle hamna på ungefär samma men så verkar inte fallet vara; just nu är den inte långt ifrån min M5a i förbrukning??

Jag har möjlighet till avläsning via OBD med nån billig manick men jag vet inte vilka värden man ska kolla efter eller för den delen vad dessa värden ska vara då allt är normalt gällande förbrukning. Tänkte om jag kanske har läckage nånstans som faktiskt bidrar till en högre förbrukning?
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Tror inte du kommer ned till 1.2 i stadstrafik med 525:an, snarare i snittförbrukning. Jag känner igen exakt det du beskriver, jag trodde samma sak när jag köpte 525:an efter 523:an.
Automaten är tyvärr en bränsleslukare pga att den slirar.
Men jag har helt enkelt vant mig.

Som du säger brukar jag också dra in sportläget i stadstrafik för att få lite bättre kontroll men den växlar tyvärr ned automatiskt där den manuella skulle ha motordragit vilket ger tappad effekt.

Du kan kolla efter läckage på avgasröret, titta bland annat skarven mellan grenrör och avgasrör där skruvar/muttrar kan ha förintats. Men jag tror att du har ganska normal förbrukning om du ligger runt 1.3-1.5 i stan och 0.8-1.0 på landsväg, 1.25 i snitt...
Uppdatering... Efter en hel del mer mil på mätaren är det nog som så att bilen går precis som den ska oavsett vad ekonomimätaren visar. Vid körning på landsväg sjunker mätaren till noll vid gassläpp medan i stadskörning i låga farter utan stora accelerationer ligger den och pendlar en bit upp i registret.
Förbrukningen är vad den är helt enkelt, 1,44 i stad är ju vad deklarationen visar.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Om motorvarvet är för lågt vid motorbromsning så har du ingen avstängning av förbrukningen. Det upptäckte jag på min förra bil Volvo 850 automat. Det var först då jag växlade ned vid motorbroms och tvingade upp varvtalet som mätaren visade noll. Gissar att BMW beter sig på liknande sätt.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.