|
|
|
|---|---|
|
Hej!, Har en fin BMW 540i Touring 2002 Fullutrustad M-Sport med troligtvis spricka i topplocket. Detta innebär då att jag behöver lyfta en eller båda topparna och det är något jag inte själv är så sugen på, då jag varken har tid eller specialverktygen som behövs. Historian då för den som orkar läsa så rasade kamkedjeskenorna på förra motorn vid ca 24000 mil och då inköptes en beg 15000 mils motor. Tyvärr efter motorbyte visade det sig att denna motor gick varm med övertryck i kylsystemet. Jag kunde inte åberopa någon garanti för bytet skedde först 2 år senare. Bytte termostat och vattenpump men detta avhjälpte inte felet utan bilen lämnades in till BMW-verkstad för att göra avgasprov i kylare. BMW konstaterar att inget tyder på kompression/avgaser i kylarvätskan just nu utan föreslår att viskokopplingen skall bytas då den är svag. Byter viskokoppling, men felet kvarstår och lämnar åter till BMW för att trycktesta kylsystemet. Får samtal om att nu ser man att det finns avgaser i kylarvätskan. Ifrågasätter så klart varför det inte syns på första avgasprovet som gjordes, och får som svar att det är möjligt att det kan felaktigt visa negativt men om det är positivt är det definitivt positivt. Jag fick se att dem hade gjort ett kemtest på kylarvätskan genom att dem hade fotat kylarvätskan som ändrat färg. Efter jag nu läser i efterhand så ser jag att det testet inte är helt pålitligt varken om det visar positivt eller negativt, utan man skall helst kolla med en HC-mätare vilken ingen verkstad idag gör för risken är att instrumentet går sönder? Hur som helst, jag misstänkte väl mer eller mindre redan att toppen var kass men ville helt enkelt kunna utesluta detta. Nu undrar jag om det finns någon här på forumet/gruppen som är duktig eller känner till någon jag kan vända mig till för att byta topplock eller båda alternativt göra en ytterligare kontroll innan motorn skall demonteras eller alternativt göra motorbyte nr 2 om det går att få tag på en OK beg motor... Mvh | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den lilla erfarenheten jag har av de kemiska mätverktygen är att de ofta missar mindre läckor, för att ge utslag måste de ibland ha en mycket stor mängd koldioxid. Så jag skulle vilja säga att om ett sådant verktyg inte ger utslag så säger det inte så mycket. Men om det ger utslag så är det generellt ett säkert tecken på att det är avgaser i kylsystemet. Sprickor kan vara lite kluriga då de kan vara ganska tighta när motorn är helt kall. Ett annat vanligt sätt att avgöra om det finns en passage eller inte är att trycksätta en cylinder i taget (med dess ventiler stängda såklart), samtidigt som man observerar kylsystemet. Börjar det komma små bubblor ut i kylsystemet så är det en no-brainer att toppen/topparna måste av (topplockspackning eller spricka). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.