AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
618

Servicedags +Airbaglampa

ma
91
maobse
520dT -15
Tjena!

Idag tändes serviceindikatorn, mao dags att ringa verkstan. Samtidigt som detta hände tändes även airbaglampan och lyser numera konstant.
Ska det vara så att den även tänds när man ska serva den eller är detta en konstig slump att den nu precis samtidigt med servicen har gått sönder?

Bilen har gått 11 000 mil.

/Matte
Grusse
Det är troligast en ren slump. Att airbaglampan tänds beror väldigt ofta på att kontakten under stolen glidit isär väldigt lite. Det går så små strömmar till airbag systemet, så det kan räcka med att du åker ner i en grop i vägen så kontakten ruskar till och lampan tänds. Det brukar räcka med att återställa systemet så slocknar lampan igen, som sagt väldigt sällan det är annat fel.

Tips: dra ett buntband/straps runt kontakten så den inte kan glida isär det minsta lilla, det brukar lösa problemet.

Lycka till!
ma
91
maobse
520dT -15
Tackar för tipset. Ska köra in huvudet under stolen och se vad jag hittar.
Vad menar du med att "återställa systemet"? Bara att plugga i kontakten igen, eller måste man göra något mer?
mvh
Matte
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste till en verkstad med diagnosprogram för att släcka airbaglampan, systemet är urfunktion tills sytemet är resetat och lampan släckt.
Men det kan ju vara elektronikens underbara värld också:) Men de släcker airbagen i samband med att de nollar servicindikatorn om bilen ska på inspektion.
Jag kan tänka mig att om man flyttar stolen ofta att det påverkar kablaget negativt under stolen till bältessträckaren, vilket medför denna indikering på många BMW bilar, men även andra märken dras med div tjyvindikeringer i airbagsystemet.

MVH
Hasso

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag hoppar på en gammal tråd: Igår tändes min airbaglampa och jag undrar om samma problem gäller E36 också, dvs ngn kontakt under stolen? När det hände höll jag på att parkera och bromsade till för att backa in på en ruta, gav fullt ratt utslag och vips när jag tittad framåt igen så lyste den...
Jepp, det gäller samma sak på e36. Jag fick min service-indikator nollställd och då slocknade även airbag-lampan. Sen tändes den aldrig igen.

Jens
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Räcker det med nollställningsinstrumentet eller måste man ha diagnosverktyg?
Låter trevligare än att laga hela skiten....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mej vetligen så går det åt ett diagnosprogram för att släcka airbaglampan.

Bra funktion "sök inlägg"

MVH Hasso
Länk

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
OK.
Får höra mig för med min lokale mek om han har sådant.
Det är bara så jävla typiskt, jag pratade med honom igår på förmiddagen och han frågade om bilen gick bra (det var han som skötte service och nya däck m.m. i höstas) Jodå, allting funkar säger jag.... Sånt som straffar sig direkt.....
Jo det är som hasso säger: man måste in på verksad för att fixa en så skitgrej. och då tickar ju klockan...Det hände mig 3 gånger och senast faktiskt i lördags när jag körde på farthinder....arg!!!
Bra tips med buntband! Ska säga till meken att jag vill ha buntband där.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ingen som vet ngn runt stockholm som inte kommer ta skjortan och halva armen för att återställa den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.