AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.268

Problem med softclose samt shoppinglucka som inte öppnar sig BMW E61

Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej !

Som rubriken lyder så har jag problem med min softclose till bagageluckan samt shoppingluckan som inte vill öppna sig. Det plingar till i bilen och står boot open men den är egentligen stäng och låst bara att den sista biten som softclosen ska sköta inte gör det. När jag låser blien och försöker öppna bagageluckan så är det låst så där fungerar det ju bra förutom att softclosen inte suger in luckan den sista biten.
Jag har läst om kabelhärvor osv men undrar förstt om jag kan kolla någon specifik säkring eller liknande som kan vara problemet?
Inget annat strular i bilen förutom dessa 2 ovanstående problem som jag nämner ovan.
Var ska jag börja felsöka ?

Med vänlig hälsning Silversten
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Ingen som har någon gissning på vad man kan kolla innan man ger sig på att riva ut det mesta och leta efter kabelbrott ?
st
55
stugan66
520i-93(såld),Volvo 745-90,Chevrolet Corvette C5-99, 523iA Touring-06
Hej. kabelstammarna oftast. med följd att vissa funktioner slutar att funka. kan vara softclose, baktorkare , elbakrutan, shopping rutan, dimljus. Microbrytaren under/vid torkararmen kan också vara defekt, men funkar inte softclose brukar så är det säkert kabelbrott. kolla först säkringar. På min bil hade baktorkarens pivotarm oxiderat och satt fast och microbrytaren till shoppingluckan pajat, bekostades av bilfirman, Än så länge funkar allt annat i bakluckan men... googlat lite på olika sajter där de byter kablage. BMW verkstad tar 4tim/sida=8000kr men de skarvar inte kablarna som man gör i alla eftermarknads satser. Alla utbytes kabelsatser är av bättre kvalitet än original
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.