AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.081

Vad blev resultatet på senaste besiktningen för era M5 E39?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan iaf meddela mitt resultat från DEKRA i Umeå idag:

Avgasvärden:CO tomgång 0,0%(gräns 0,5)
CO förhöjd tomgång 0,1%(gräns 0,3)
HC 8ppm(gräns 100)

Lambda 1,01(gränser mellan 0,97-1,03), m.a.o. går den lite för snålt enligt mätapparaturen..

Bromsvärdena var>>>1,4KN vänster fram, 1,5KN höger fram, 1,7KN vänster bak, höger bak 1,9KN..

De hittade också en 2:a som jag faktiskt hade missat i min egen "förbesiktning":
Fjäder höger bak brusten!(men bra att de hittades, inte kul om denna fjäder "hoppat snett")..

Vagnen har rullat 25900mil.

Mvh Janne.
Lite märkligt att du har högre bromsvärden bak än fram. Normalt sett brukar det vara tvärtom.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...hmmm, det har du rätt i...brukar alltid vara högre fram än bak :/

Har bytt belägg fram för något år sedan, men det var inte till några "värstingbelägg", tror beläggen var av märket "Remsa"(visserligen är det inga belägg som generellt sett är dåliga vad jag vet)..
Oem kvalité hur som helst.

Kanske det också blev förväxlat av besiktningsteknikern på något vis!?...dubbelkollade iaf på protokollet och det var rätt det jag skrev.

Mvh Janne.
2016:CO=0.0, C02500=0.1, HC=45. Lambda=1.01 VF=3.0kN, HF=2.8kN, VB=2.4kN, HB=2.5kN. Detta med HELT nya bromsgrejer vilka hade rullat knappt 5 mil.

2017 (20 mil senare): CO=0.0, CO2500=0.0, HC=25. Lambda=1.01 (mätningen började illa, bilen han bli kall inne i hallen, HC var först över 100, men han mätte övriga värden istället o tog HC sist, HC droppade konstant, nere vid 25 så var han "nöjd"). VF=2.8kN, HF=2.7kN, VB=2.4kN, HB=2.3kN. Vid nästa besiktning så förväntar jag mig helt jämna bromsvärden för då borde bromsarna ha slitits in helt.

Inga anmärkningar i övrigt, mer än att han insåg att det var lönlöst att leta fel under, allt är/var nytt :D. Inga synpunkter på coiloversen (K-Sport). Beläggen är EBC Yellowstuff i mitt fall.
Da
36
Daytona 1
E34 M5 Touring 1995
E39 M5 1999
525 M-sport Touring 2003
CO 0,0 CO>2000 0,0
HC 17
Lambda 1,01
Broms VF 3,1 HF 3,0
Broms VB 2,7 HB 2,4

Motor och bromsar hann svalna lite vid besiktningen pga väntetid. Besiktningskvinnan fick värma maskinen lite extra men antagligen inte optimalt varm.

Bromsbelägg av hårdare material än OEM.

Janne T: Dina bromsvärden är låga. Vad har du för belägg?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bromsklossarna fram är som jag skrev av märket Remsa och bytt för något år sedan + att det är slitsade/ventilerade(jaja, jag vet.. självklart ventilerade) skivor fram av okänt märke.

Bak vet jag inte..ser "originalmässigt ut " iaf, aldrig bytt någonting i bakbromsväg sedan inköpet..

Mvh Janne.
Det låter som om du har USA-varianten av skivorna fram. M5 E39 fick inga skivor med "flytande nav" i USA pga "säkerheten". Så USA bilarna har helt vanliga "en-delade" (bra ord!) skivor fram, dessa skivor hör inte hemma på bilar i EU iaf :D. Min ena hade just "en-delade" och slitsade skivor fram vid inköp, alldeles nya sådana. De blev inte långvariga :D.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Blankt papper i Juli efter att ha stått i 3 år, ska in igen på torsdag så den är ready-to-run i vår sen, återkommer med resultat :D
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe:
Ok...Kan säkert vara så, har inte funderat på detta dess mer.
Ska ta och kolla upp hur skivorna ser ut mera exakt vid tillfälle :)

Mvh Janne.

Fast blankt papper får ju även min 22 år gamla bruxis år efter år...Dock en liten lögn i år då jag fick jag nerslag på avgasvärdena pga olja som gått 1500 mil, bytte olja, filter, tändstift (byter efter 5000 mil) samt luftfilter sen var det helt perfekta värden på den gamle, friskluft :D. Att besiktningen inte slår ner på något betyder inte mer än att de inte upptäckt nåt "akut" fel. Jag vet inte hur många bilar de släpper igenom med tvärslut stötdämpare tex, däcken måste i praktiken studsa vid minsta lilla gupp eller att dämparna pissar olja för att man skall bli underkänd. Det besiktningen är bra, o noga med, är avgasvärdena samt att det absolut inte får droppa nån olja inne i hallen, miljötänk...

När min bruxis var inne i våras kollade han extra noga på bakaxelns gummibussningar, att de är bytesmogna efter knappt 40000 mil skriver nog de flesta under på, men de klarade "skaktestet", jag är glad att jag slipper byta trots att jag har nya liggandes i bilen men det är ett jäkla meck att sänka ner den stela axeln i framkant. Bad även att han skulle kolla styr och spindelleder extra noga, vad jag inte talade om är att dessa var "5 € leder från ebay". Inga fel efter 15000 mil. Tror jag inte ett smack på, lossar man lederna så lär de gå lätt som fan, ett tydligt tecken på...slitage. Men de glappar inte, än, eller iaf inte så han kunde se det.

Den "bästa" bilen de släppte igen var min Ascona B -79. Vid besiktningen 1995 fick den "blankt papper". Hade lånat hjul av en kompis då mina var mer eller mindre blankslitna, när jag efter besiktningen skulle lyfta bilen vid tröskeln bak, så braka det till o domkraften satt inte alls som den skulle längre :D. Och han hade ändå varit där o "hackat", det syntes att det inte var helfriskt o jag hade det på känn att det kunde braka när som, så egentligen borde bilen ha fått en 2:a. Detta var för övrigt sista året bilen var i min ägo, men det går rykten om att den året efter gjorde fina "hopp" över fartguppen i Helsingborg, så pass fina att ett stötdämparfäste slets loss till o med :D.

Janne: Det kan vara som så att du köpte den bil vars förra ägare köpte min gamla skivor (i praktiken nya USA-skivor fram med slitsar, o bra original bak, dvs ca 19 mm tjocka, gränsen går vid 18.4mm om man går efter BMW's rekommendationer, men svarvar om de vid denna minimigräns så kan man köra de ner till ca 16 mm utan problem):D?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe:
Ja, får väl se hur jag gör, tänkte ställa av M5:an i vinter och då hinns det med en del "pyssel".
Ett sådant blir antagligen att kontrollera och evtl. byta skivorna om de känns slitna etc.
Sedan är det ju märkligt att bromsvärdena fram är lägre än bak...låter som att någon form av "avlastningsventil" kärvar...eller nå´t!?
"Bara" för att skivorna möjligen inte är enligt spec så borde inte bromsvärdena vara så snett fördelade...kan man tycka.

Mvh Janne.
Nej om skivorna är flytande eller ej har ingen betydelse för bromsvärdena. Det hela är mer en "princip sak" :D. Har du ruggigt hala däck bak?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan hålla med om principen, en M5:a ska ha korrekta grejor monterade :)

Vet iofs inte ännu om det är korrekta EU skivor...KAN vara originalskivor(med flytande nav) som någon låtit slitsa..jaja..

Bakdäcken är Vredestein Ultrac Vorti , 275/35-18.
Framdäcken är Conti sport contact 3, 245/40-18.

Mvh Janne.
Janne: Så här ser OEM skivor ut fram (ATE, som det sitter från fabrik. Men även Zimmermann är OEM tillverkare, har för mig att skivorna ser identiska ut, o även om det skiljer på bellsens utformning nåt liiiitet så är båda två-delade) Länk .
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Dawwe:
Ok...Jo, har sett Zimmermanns skivor och dessa har många rekommenderat.

Men...just bromsarna på BMW M5 E39 är ju generellt sett en "svag punkt"...
Jag menar att normalt så klarar de inte ett par bromsningar från hög fart(skriver inte hur hög, dock hög bara ;)) utan att fadingtendenser uppträder..

Enkelkolvsok med bara kolvdiameter på 60mm(har jag läst någonstans)...

Inte direkt imponerande :)

Mvh Janne.
Tja...Med värmetåliga YellowStuff så "är det testat" med upprepade inbromsningar från en "liten bit över 110", då fade:ar de inte, iaf inte efter 5-6 inbromsningar efter varandra från samma hastighet som nämnts tidigare... Men med original så var det en annan historia. Så byt belägg tex till YellowStuff men det finns andra minst lika bra alternativ. Skall dock nämnas att YellowStuff gnisslar en del i riktigt låg fart, det är en "live with it" enligt min åsikt.

Förstahandsval när det gäller OEM-identiska skivor till BMW är ATE, sen Zimmermann o sedan Brembo och därefter whatever. Jag har ATE OEM-identiska skivor på 3 av mina bilar, hur nöjd som helst, dessutom klart billigare än om man köper de från BMW. I vissa fall finns det dock kosmetiska skillnader, som tex på framskivorna till M3 3.2. Original BMW har "upphöjd" relief-text ("MHS") på alu-bellsen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.