|
|
|
|---|---|
|
Motorn verkar tända helt fel. Köpte bilens somras och kördes 20 mil hem utan problem o funkade perfekt. Nu känns det som den e utan ork och inte vill ha luft! Den dör på tomgång och om jag håller gas så går motorn men katalysator blircröd😳 Jimbonelly | |
|
Tja...låter som att keramiken inne i katalysatorn "fallit i bitar" och i princip täppt igen systemet.. Låter som att du måste byta katalysatorn..MEN, försök ta reda på varför det har hänt. Har motorn misstänt och du har kört så ett tag så kan det vara därför som katten smällt ihop/förstörts av oförbränd soppa.. Katalysatorn kan också ha förstörts t.ex om man kört på "något hårt" och underredet/katten slagit i.. Mvh Janne. |
|
|
Den gick ok när jag ställde den för några månader sedan, och tänkte det bara var fukt när den bluddrade, så jag höll gas o tänkte att det går över. Gick ut och kollade efter en minut el två och då var katten röd. Kan katten ha klarat sig när det bara hänt en gång? Tänkte det kunde vara någon givare som gör att den tänder i fel, och tänder ute i avgasröret Jimbonelly |
|
|
Ok...Jo, det behöver inte vara så illa att katalysatorn smällt ihop, men är den rödglödgande så brinner mycket av bränslet där istället för i motorn...Inte bra. Rekommendationen av mig nu är att du felsöker tändsystemet/motorn mht felkoder och därifrån går vidare... Kanske är någon tändspole alt. stift som är defekt..? Visst, fukt kan ha kommit in under stilleståndstiden...ja, eller vad som helst kan ju ha hänt under den tiden egentligen. Råttor har faktiskt gnagt av kablage...det vet jag har hänt på bilar som stått lite "fel till".. Ska nu inte skrämmas, men som jag skrev tidigare>>>En felkodsavläsning får du nog börja med. Mvh Janne. |
|
|
Tack så mycket för hjälpen 👌🤗 Jimbonelly |
|
|
Är villig att hålla med tilltäppt katalysator, prova att lossa går innan katt går motorn bättre så har du felet där. Du kan även mäta temp innan och efter katt för att få en indikation. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, håller med vad tidigare sagt. Tilltäppt katalysator är mycket sannolikt (fast då brukar man ha svårt att varva upp till högre varvtal). * Ett sätt att kolla detta är att mäta mottrycket i grenrören, tar bara 1 minut! * Har du en enkel tryckmätare så kan du bara skruva ut en av syresensorerna som sitter i grenröret (vill minnas de sitter lätt åtkomliga på M54-motorn) och bara hålla sin tryckmätare mot det hålet. * Det ska i princip inte vara något mottryck överhuvudtaget (på sin höjd någon tiondels bar). Håller även med om att felkoder ska läsas ut. Kan finnas flera fel här. Men var uppmärksam att extremt höga exhaust back pressures kan orsaka en något märklig driftsituation and can throw the motorstyrsystemet off ibland vilket man ska ha i åtanke när man analyserar eventuella felkoder. |
| Slangen: "and can throw the motorstyrsystemet off" :D? Que :D? | |
|
Risken är att man har sönder syresensor när man ska ha loss den. |
|
|
Risken är att man har sönder syresensor när man ska ha loss den. |
|
@Dawwe :-) Sorry, kunde verkligen inte komma på den svenska formuleringen (och den svengelska versionen var inte bra den heller) - det var helt stopp - satt faktiskt och tänkte så det knakade :-) Vad jag ville säga på svenska (efter att ha sovit på saken) var att högt avgasmottryck ibland kan vilseleda motorstyrsystemet något (exempelvis signalerna från främre syresensorerna kanske inte är 100% korrekta). Beroende på vilka felkoder man läser ut så ska man ha det i åtanke iallafall (men var mest en liten notering bara). Ja, helt rätt. Ibland lossnar de där syresensorerna lätt, men lika ofta sitter de verkligen hårt. Så kolla om någon av syresensorerna lossnar lätt, om inte så hoppa över det (just precis pga anledningen som delorian nämner). |
Har inte M54'an en luftpump? Då kan det kanske vara enklare att lossa ventilen där den sitter på grenrören och på så sätt få tillgång till avgastrycket i grenrören. Risken är nog att dess muttrar och pinnskruvar är lika fastrostade som syresensorerna. Nu var det längesen jag felsökte avgasmottryck, men jag vill minnas att ett högt avgasmottryck ofta är synligt genom mycket sämre insugsvakuum. M54 är från den tiden då man gjorde "riktiga" motorer dvs som har insugsvakuum (min N46 har ju exempelvis inte detta och i princip inga moderna motorer). Att mäta insugsvakuum är rejält mycket enklare än att mäta trycket i avgassystemet. Hitta lämpligt ställe att mäta insugsvakuum på, koppla loss vakuumstyrslangen på EGR-ventilen och starta motorn och låt den gå på tomgång (om det är möjligt) och läs av vilket vakuum motorn skapar. Om det är ett svagt vakuum är det en indikation på ett igentäppt avgassystem. Att den där på tomgång är också ett tecken på ett igentäppt avgassystem (speciellt om den går igång och kan stå på tomgång en väldigt kort tid och sedan dör). Vill minnas man vill ha runt 0.5 bar vakuum vid tomgång. Det behövs inga dyra verktyg till detta, de flesta har en enklare vakuum- och tryckmätare liggandes i garaget, som tex denna Länk från Biltema. Ska nog för skojs skull mäta och se vilket insugsvakuum jag har på min gamla M20B23 i helgen :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.