AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.082

Bussningar bakvagn M3 E36 - vilka bör man byta?

Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Har nyligen köpt en M3 e36 sedan -96 och tänkte försöka byta lite bussningar i bakvagnen. Därför undrar jag om någon kan tipsa om vilka man bör byta i första hand (bör inte vara alltför komplicerat om jag ska klara att göra det själv)?

Tänkte först och främst byta nr 2, 3 och 4 på denna länk: Länk

Är det möjligt att byta även nr 6 och 8 utan alltför mkt jobb?

Planerar att köpa bussningar motsvarande original (ej Powerflex eller liknande) och har förstått att Lemförder är ett okej fabrikat.

Har hittat ett verktyg för bussningsbyte vilket jag tänkte köpa: Länk

Någon som har erfarenhet av detta eller liknande verktyg?
lu
34
lurius
M2 -17
M3 E36 -97

plocka ner hela bakvagnen och byt allt på samma gång, åk till någon som har en press och pressa ur så slipper du krångla. Millway har fina grejer.
Byt alla, totalt 13-14 leder/bussningar. Ta ner allt, byt alla bussningar på en gång. Passa även på att blästra & pulverlacka allt, byt även hjullager bak. Arbetskostnad på rimlig/kunning verkstad runt 10k, reservdelskostnad runt 5k typ. Har gjort just detta på min ena, blev apbra, kommer göra likadant på den andra, delarna har jag köpt redan, "bara" jobbet kvar :)
Ka
35
Kaph
320dA X-Drive 2011
M3 1996
Tack för svaren!

Har tagit kontakt med en firma som skulle kunna hjälpa mig med detta och de rekommenderade också att ta ner hela bakvagnen och byta "allt", så jag siktar nog på det. Men ska försöka få fram ett ungefärligt pris för själva arbetet först....

Tveksamt om jag går så långt som pulverlackering dock :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.