|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en 1M där ljudet ur högtalarna la av helt. Har fungerat utan konstigheter så länge jag ägt den, men från den enda dagen till den andra när jag startade den på morgonen så var det tyst. Har testat att starta om bilen, låsa och låsa upp emellan osv. Kopplat bort minuspolen i 30 min, allt utan resultat. Det kommer alltså inget som helst ljud, vare sig från: Radio, AUX, BT, Nav, PDC eller säkerhetsbältesvarningen. Det är som sagt en 1M -11 med Nav, blåtand, hk som utrustning. Några ideer om vart man skall börja? /Johan | |
|
Säkringarna är hela och fina, gjorde en enklare diagnos med ett enklare diagnosverktyg som inte indikerade några fel på slutsteget. Får fortsätta forska i detta, slutsteget verkar vara en bov i dom här systemen dock, kan verka hela utan felkod men fortfarande vara defekta. Nästa steg blir antingen få tag på ett mer avancerat diagnosverktyg eller riva fram slutsteget och kolla om man kan utläsa något av dioderna på det. |
|
| Ytterst liten sannolikhet att du får ut någon felkod på detta problem. | |
|
@Kane: Utveckla gärna? Har fortsatt felsökningen ikväll. Hittade den här länken: Länk Men jag är lite osäker på ordningen på boxarna för F82 (troligtvis samma som E9X), men jag skulle tro: CIC, Logic 7, Blåtand, då jag inte har TV funktion. Jag kopplade loss den optiska kontakten vid blåtandsboxen då jag tror den sitter sist och var lättast att komma åt. Mycket riktigt så blinkade det i den vilket betyder att det är något som inte funkar längs kretsen, frågan är ju bara ifall det är blåtandsboxen som det är fel på. Här är osäkerheten på ordningen, frågan är nu om det kommer något efter blåtandsboxen, i länken står det något om en OOPS box. Kikade bakom handskfacket men kunde inte se någon kontakt ikväll (det är sjukt trångt på en 1-serie). Jag skulle vilja se vid nästa kontakt om det lyser där eller inte, ifall inte = blåtandsboxen trasig. Det blir nog att köpa en optisk loop på BMW att testa med för att underlätta felsökningen. /Johan |
|
|
Tagit lite felkoder med dels Autocom och Inpa. Autocom sa att alla högtalarsladdarna var av / inte hade kontakt. Att dom skulle vara av känns osannolikt, jag raderade felkoderna och fick inte upp några nya trots omstart av bilen ett par tre gånger, dock inget ljud fortfarande. Bytte till Inpa och körde samma diagnos, inga felkoder. Tvångskörde högtalarna med Inpa en och en och alla spelade upp testsignalen felfritt, bortsett från basarna. Summan är att det förstärker mina misstankar om att det är steget som strular iom att den indikerade kabelbrott på högtalarsladdarna, trots att dom gick att tvångsköra. Steget är nog inte helt slut och svarar på vissa saker, tex så skickar den vidare fiberoptiken till blåtandsenheten. Blåtanden funkar också felfritt fast utan ljud då såklart. Får se om jag beställer ett nytt steg och testar med eller om jag avvaktar servicen hos BMW i vår och ser vad dom har att säga. /Johan |
|
|
Testat med ett annat slutsteg med samma resultat tyvärr, dioderna på Logic7 steget indikerar dock på att steget fungerar som det skall. Fast gult sken och fast rött sken. Har även testat att ladda in senaste uppdateringen som jag hämtat på www.bmw.com/update och fortfarande inget ljud. Nästa steg blir nog att BMW får göra diagnos och kan förhoppningsvis göra en djupare uppdatering av systemet. Tydligen kan systemet hamna i någon loop som mutar ljudet när man ansluter en nyare telefon till blåtanden och den får fnatt, även om man tar bort anslutningen igen. |
|
|
Enligt videon så indikerade väl fast rött ljus att något var fel, det skulle blinka. Jag hade beställt ett loop kablage (måste finnas på ebay) och fortsatt felsökningen. Lopp kabeln lär ju kosta mindre än 10% av fakturan du får från BMW. |
|
|
Här finns lite som kan hjälpa felsökningen: Länk - Sök på MOST så kan du ex, se wiring diagram och i vilken ordning prylarna sitter i på MOST bussen. Länk |
|
|
@Treo: Ser jag blandat ihop det lite kring optiken. Det stämmer att det skall blinka, det betyder att signalen kommer fram från föregående enhet och söker efter nästa (den man dragit ut den ur). Däremot på steget så kan man se det röda skenet med kabeln inkopplad och då är det fast eftersom den får träff, se den här bilden: Länk Precis som det står på bilden visar min bil att det inte är något fel på steget (fast gult och rött sken). Även testat blåtanden igen med ny telefon och mic:en fungerar för den som svarar men jag hör inte dom då det är tyst som sagt. Jag tror nog fortfarande att det kan vara mjukvara då det är fler som beskriver samma problem, med uppdatering som lösning. Jag har bytt telefon sen det började strula men ska testa att ansluta min gamla telefon igen och koppla bort den från bilen igen några gånger och se ifall det kan göra någon skillnad. Tack för länkarna! Jag har en kontakt på BMW så förhoppningsvis kanske det inte blir allt för dyrt med lite felsökning. Får dom inte fart på det blir det att börja läsa kopplingsscheman.. |
|
| Har du testat att uppdatera mjukvaran till senaste i-level rakt av bara? | |
|
@Lus: Är inte riktigt på vad du menar? Den uppdateringen jag gjort är den som går att hämta via www.bmw.com/update med vin nr, som man lägger in med USB via settings/uppdatera system typ. |
|
|
Att göra en mjukvaruuppdatering av bilens alla moduler. Görs av BMW eller av dig själv om du har rätt daten-filer och ISTA-P. Gör man det återställs alla modulers defaultvärden, vilket kanske skulle lösa din trilskande förstärkare. Innan det kan du iofs prova att rycka ur basarna under stolarna och se om det hoppar igång då. |
|
|
@Lus: Ja precis, det är det jag är ute efter. Mina kodningskunskaper är tyvärr begränsade, men kanske dags att skaffa sig en kabel och mjukvara så man kan börja kika lite på detta själv. Annars var tanken att få hjälp med detta av BMW. Någon aning om vart man kan hitta information om vilken som är den senaste mjukvaran och hur man får tag på filerna? Tänker du på att basarna inte svarade via Inpa eller har basarna någon annan funktion mot systemets funktion? |
|
|
Basarna har en tendens att sluta fungera, ibland pga ärjad elektronik, oklart hur det påverkar resten av systemet. Vilken version i-step/i-level du har i bilen nu kan din ÅF utläsa från tex din nyckel. Vill du att BMW ska göra jobbet med att uppgradera, brukar de ta i runda slängar 2000:- för den tid bilen upptar en serviceplats för jobbet. Att lära sig koda själv är egentligen rätt lätt, den mesta infon finns online, tex på forumet bimmerfest.com. |
|
|
Har faktisk ingen aning om hur det funkar förutom det du beskrivit och länken med videon, men det är kul med felsökning. Verkar som att prylarna sitter i ordningen: Blåtand - slutsteg - cd vxl - Nav I vilken ordning signalen skickas vet jag inte. Men blinkar det i blåtand och slutsteg så kan det va värt att kolla cd och nav. Loop kabeln är ju inte dyr ivarje fall, China ~2$, Europa ~15-20$ Länk Fördelen med loopkabeln borde vara att kunna utesluta en enhet och framför allt den sista i slingan. En tanke gällande högtalatestet som du körde, att det inte låter ur basarna, det är inte så att det sitte ett delningsfilter som klipper ljudet till basarna. Eller är det ett test som kör blandade frekvenser? |
|
|
@Lus: Får kanske kolla upp vilken mjukvara jag har och sen googla lite till på uppdateringar och kolla hur man går tillväga på tex bimmerfest! @Treo: Haha kul att någon tycker det är kul med felsökning iaf, men peppande att andra blir intresserade, det blir roligare att leta fel då iaf :) Ja så tolkar jag ordningen också, blåtand och slutsteg verkar OK (om man bara kollar signal), måste bara lista ut hur jag kommer åt och kolla på dom andra enhterna, dock så svarar dom andra enheterna som dom ska och inget verkar "trasigt". Jag minns inte exakt hur vi körde testet, men jag tror vi valde i en lista typ "Speaker 1", "Speaker 2" etc, det stod inte definierat vilken högtalare det var och vart den satt. Det var en-tonig signal som spelades upp. |
|
|
Skriver lite mer här, om inte annat för mitt eget minne. Har testat att lägga till min gamla telefon igen och sedan ansluta fler än 4 nya enheter för att radera den gamla ur minnet efter tips från BMW. Tyvärr hjälpte inte det. Angående iLevel så verkar det råda lite olika meningar kring att göra det själv då risken är att det inte blir så bra alls ifall det skulle avbrytas samt att jag inte hittar exakt vad jag behöver. Fortsättning följer.. |
|
|
Sådär då var det löst! Mycke riktigt var det mjukvaran som tappat blåtandskodningen, lösningen var att uppdatera ilevel / multimediasystemet. Följande felkoder hade jag: 00A8F9 CBX-Media: Programvaruåterställning 00C540 CIC: Högtalarutgångsledningar vänster fram: ledningsbrott 00C544 CIC: Högtalarutgångsledningar höger fram: ledningsbrott 00C548 CIC: Högtalarutgångsledningar vänster bak: ledningsbrott 00C54C CIC: Högtalarutgångsledningar höger bak: ledningsbrott 00C5A0 CIC: kodningsfel 00FFF3 MOSTSYS: MOST systemanalys: 1 fel hittat |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.