|
|
|
|---|---|
|
Har haft lite småbekymmer med en 118i -06. Motorlampa och felkoder. Hög förbrukning 0.85-0.90 l/mil. Åtgärder hittills är - nya tändspolar (verkstad) - nya tändstift (verkstad) - rengjort gasspjäll utan demontering (verkstad) - ny MAF-sensor (jag) Nu lyser inte motorlampan, inga felkoder. Förbrukningen har gått ned till ca 0.7-0.75 l/mil. Tomgången är jämnare och kopplingen hugger inte. Så, allt frid och fröjd MEN jag undrar varför min Vgate OBD2 iCar2 och appen OSD Fusion och inte ger mig något live-värde från MAF-sensorn? Bara noll hela tiden. Jag ser live-värden från andra sensorer t.ex. varvtal, gasspjällsposition och mycket annat. MAF-sensorn från Bosch har artikelnummer 0280218165. Jag har mätt spänning med multimeter vid kontaktdonet som ansluts vid MAF-sensorn. Det verkar vara "liv" i matningen och jag uppmätte +5V och +12V (tror jag det var) på två av stiften med pinne 3 som jord. Jag har inte kunnat mäta vad sensorn ger ut eftersom allt är isolerat från baksidan och då måste man avisolera eller komma åt ledarna på ngt sätt för att mäta samtidigt som kontakten är inkopplad mot sensorn. Jag bytte MAF-sensorn då hög förbrukning och tom huggande koppling kan vara symptom på att sensorn eller MAF-systemet inte fungerar som det ska. Bilen går bra nu tycker jag men varför ser jag inget live-värde från sensorn? Har prövat atts ätta UNITS till lb/min eller g/s, spelar ingen roll, värdet är noll konstant. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intresant! Stämmer det att det är en N46-motor du har i din 118i (det borde vara det)? Det är iallafall samma MAF-sensor som jag också har på min E87 120i -06. Jag ska faktiskt prova och se vad jag kan få ut från OBD-uttaget, bör kunna prova både Torque och INPA. Angående proba spänning, vad man gör när man mäter med kontakten inkopplad är att man backprobar, dvs man tar en väldigt smal nål och trycker in den bakifrån (man för in den tunna nålen mellan kabeln och vädertätningsskyddet och på så sätt skadar man ingenting). Finns kompletta uppsättningar att köpa, exempelvis AESwave har väldigt bra utrustning för all möjlig typ av felsökning. |
|
Hej jo det ska vara en N46. Jamen visst, testa gärna, vore intressant att se om du får något värde. Just det, back probing, får ta och fixa ett set! |
|
Började med att prova Torque men provade även Carly (fast det ska man ju inte använda till felsökning). Men båda rapporterade också 0 på MAF PID'en Torque Länk Carly Länk Ska prova INPA lite längre fram.... Men förklaringen kan nog ligga i att motorstyrsystemet på iallfall N46B20-motorn (säkert vissa andra motorer också) normalt sett inte använder sig av signalen från luftmassemätaren. Luftmassan ska tydligen beräknas med hjälp av en modell som använder värden som bränsle/syre-nivåerna i avgaserna men även en dröse andra insignaler. Det ska tydligen vara endast insugsluftstemperaturen som används från MAF-sensorn. |
| Tack för info intressant! Har hört även andra vara inne på huruvida N46B20 använder MAF:en eller ej. Konstigt. Det enda jag inte då förstår är att motorn och kopplingen går märkbart bättre efter MAF-bytet. Eller så inbillar jag mig... | |
| Har du någon referens (foruminlägg, artikel, annan webbplats etc) till det du skriver att "motorstyrsystemet på iallfall N46B20-motorn (säkert vissa andra motorer också) normalt sett inte använder sig av signalen från luftmassemätaren"? | |
Jo, jag hade något i bakhuvudet kring MAF-sensor och N46-motorn. Så jag läste (dock lite slarvlgt - borde nog läsa lite noggrannare) igenom lite text i BMW TIS (Technisches Informations System) för E87 och dess motor N46. BMW TIS är alltså BMW's egna tekniska dokumentation, den ligger och skräpar här på min dator. Ska se om jag kan skaka fram lite kopior, annars ska delar av detta finns på nätet. Vad jag däremot är lite förvånad över att DME visar värdet 0 via OBD-II Mode $01. Det fina med OBD-II är just att det är förbjudet att visa ersättningsvärden, man måste visa det värde som man får från givarna. Om DME inte ens läser av denna givare så borde den inte ens visa denna PID som tillgänglig. Nu finns den där i listan över tillgängliga PID's men likväl visar den 0. Om DME faktiskt läser värdet från MAF-sensorn (men inte använder det vid normal drift) så måste värdet ändå visas i Mode $01. Å andra sidan så görs det många tvivelaktiga OBD-II implementationer av biltillverkarna. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.