AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.821

Köpråd: 520D 2013-2014

Hej! Vi är ute efter en 520D årsmodell 2013-2014. Har tidigare ägt Audi A6 men nu vill jag testa på hur det är att ha en BMW och då en 520D. Det känns som om begagnatpriset är ganska bra på för köpare. Jag antar att det är många tjänstebilar som säljs efter 2-3 år.

Hur tycker ni man generellt skall tänka på miltalet? Vad hade avskräckt er på en begagnad 520D? Är det serviceintervall som är extra dyra? Vad är "måsten" i utrustningnivå så att det även underlättare framtida försäljning. Något att hålla sig borta ifrån? Annat speciellt att tänka på? Budgeten är ganska låg,typ 160-170 tkr.
Har tittat lite på typ dessa,

Länk

Länk

Länk

Länk

Vad är era tankar kring dessa exemplar? varningslampor?
Försöker ju själv kolla lite car.info, transportstyrelsen och sådär, men det är mer generellt än specifikt för bmw.

Detta ska ju bli familjens nya bil så tackar i förväg för all hjälp!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Om det går in i budgeten skulle jag sikta på en 2014, kom en facelift då som innebar lite förbättringar. Tror att motorn fick 190 hk då också och den fick mkt bra resultat i en nox-mätning som genomfördes av nån tidning nyligen. Finns väl en del modellrelaterade problem som nivåregleringen bak men jag gissar att en faceliftad F11 generellt är rätt pålitlig.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
190hk kom först 2015, första året med LCI var fortfarande N47 med 184hk
Jag hade helt klart valt en facelift/LCI 2014.

Ligger ngt högre i pris, men känns klart fräschare, borde vara mer problemfria och är även klassade enl Euro6.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
LCI har även ett uppdaterat/uppstyvat chassie + en hel del smågrejer som knappt syns men som gör att bilen känns och upplevs som modernare
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Jag köpte en 520d -2014 Lci i våras, med automatlåda,stora navigatorn, sportratt och komfortstolar i svart skinn ! -Jag är väldigt nöjd med den utrustningen, speciellt den 8-stegade automatlådan som är en riktig pärla, och som funkar väldigt bra ihop med 2.0d- motorn! Skinnklädsel är också bra i en familjebil om man spiller mat o dyl på sätena, så är det lätt att torka bort!
Hej och tack för alla svar!
Så ni tycker att man verkligen bör satsa på en faceliftad då alltså.

Vad tror ni om denna?

Länk

Den verkar väldigt fin. Var kan jag se om den har el-baklucka? tror ni de bara missat det?

De har också en kampanj vad gäller försäkring. Köper man bil hos dem får man hel+mer försäkra sin bil hos länsförsäkringar för 375 kr/år och fria mil. Där sparar man runt 6000-10000 kr kontra att köpa billigare någon annanstans och försäkra själv plus att jag tycker den ligger bra till prismässigt?

Vad tycker ni andra?
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Den ser fin ut, men det är ju 375kr/mån -inte 375 per år!!! ;-) -Du får väl ringa o fråga om elbakluckan! -Se till att få med vinterhjul också! -Det kan lätt bli 10000kr i utgift för 4 fräscha bmw fälgar med vinterdäck!
Yes! Jag skrev såklart fel :P 375 kr/månad, motsvarande om jag hade tecknat själv var runt 900/månad hos aktsam kontra 1200/månad hos IF/Länsförsäkringar men då var maskinskada upp till 12.000 mil. Men som sagt det blir en besparing där mellan 5000-10000 kr.

Jag frågade om elbakluckan på en annan lika fin som de har men det var inte Lci så därför jag skiftat intresse till denna istället så skall kolla upp det.

Jag funderade på det, hur är generellt prutmöjligheten hos firmor. Det kanske är som du skriver mkt lättare att förhandla till sig fälg+vinterdäck än att de sänker priset med 8000-10000 kr.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Elbaklucka är standard på LCI
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Bilen du länkat till är helt basutrustad. inte ett tillbehör ikryssat utöver originalspecen
Kan nog bli ganska svårsåld den dag det är dags.
Tjenare GoC, tack för infon. Jag antar att priset är därefter också. Jag själv är inte så insatt och för mig känns det som ett stort uppsving från min a6 2012 som inte ens hade pdc :P men allt handlar väl om kontext!

Vad är det som fattas i utrustningsväg som "alla" vill ha men inte den bilen har som skulle göra den svårsåld längre fram tänker du?

mvh:)
Kan meddela att det blev den 2014 lci, tack för all input! :)
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Grattis till köpet! Hade gärna haft en basutrustad femma, tycker ofta att all extrautrustning blir lite för mycket. Det är ju inte så att din bil saknar något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.