AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.488

BMW/europeisk design vs amerikansk?

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag har senaste veckorna roat mig med att tugga massa mil i västra USA i en cirkel från gränsen mot Kanada till gränsen mot Mexiko, i en GMC Yukon XL.

Den går tryggare än X5an men har något sämre säten och mindre responsiv drivlina. Men den stora skillnaden är att amerikanarna trycker hårt på design. Bilen är väldigt aggressiv och maskulin med sitt yttre, och alla konkurrenter går åt samma håll. Ford Explorer, F250-F350, övriga GMC, Chevrolet Suburban, Ford Mustang, Toyota 4Runner och allt annat som rullar här...bilarna har fått skärpta linjer och stark detaljrikedom. De få gånger man möter en en europeisk bil ser den bara rund och konstig ut med onaturliga vinklar, typ X5, Cayenne, Mercedes GLC.

Vi gör lite tvärtom istället, bilarna blir mjukare och smälter in bland modellsyskon. Nya 5-serien blev inte ny alls, nya X3 ser också ut som en nedtonad facelift, Mercorna blir väldigt mjuka och Audi vågade inte heller göra nåt med nya Q5.

Jag personligen blir lite uttråkad och det blev inte bättre av att se hur amerikanerna evolverat bara senaste 4 åren sen jag var här sist. Utöver nämnda har även Infiniti, Nissan, Lexus och några andra vräkiga USA-suvar. Går den europeiska utvecklingen åt rätt håll tycker ni?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Just den bilen du kör ser ju ut som ett gigantiskt kylskåp. Ledsen men herregud va ful den är. Likaså dom andra "suv" du räknar upp. Nya Mustangen och Camaron är däremot riktigt lyckade.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Handlar det inte lite om storlek och nyhetens behag?

Du beskriver bilar som bedöms säljas så dåligt i Europa att de knappt importeras hit av generalagenterna. Dessa modeller är då nya i dina ögon eftersom de är ovanliga på Europeiska vägar. Att de inte säljer bra i Europa är väl på grund av dålig bränsleekonomi, mediokra köregenskaper och dess storlek som i många länder är ett direkt problem. Är ju verkligen supersizeklassen av bilar du nämner. Att de är komfortabla på motorvägen är ju en sak. Designen blir då ju påtaglig för de är stora, men kanske inte så mycket mer.

F250-F350 är ju i princip mindre lastbilar och teknik därefter, som bladfjädrar.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Smaken är som baken dvs delad.
Min mening om en GMC Yukon XL är att den är fruktansvärt ful och alldeles för stor.
Bland mina favoriter är Mercedes nyare bilar. Även VOLVO har fått snits på sina bilar på senare tid tycker jag.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nämner absolut inte bara bilar som är för stora för Europa - Toyota 4Runner och Ford Explorer är ju båda typ som Volvo XC90. GMCs mellansuv är mindre.

Finns även uppsjö av sedaner som jag gärna hade haft här hemma.

Att avvisa amerikanska bilar med att dom skulle ha sämre köregenskaper är nog en fördom från kanske 1990-talet. GM exempelvis har delat motorer, lådor och massa andra komponenter med Fiat, Opel och Saab. Yukonen går som sagt lika smidigt på motorväg såväl som slingrig serpentin som X5, och även om jag kanske valt BMWn ändå (kanske?) så hade jag hellre tagit Yukonen än en Q7 eller Xc90.

Det är i vilket fall som helst trevligt att bilarna här får visa lite muskler. I Tyskland verkar nån designführer beordrat biltillverkarna att alla nya fordon måste se ut som ägg. Jag får sätta hoppet till nya X5 eller X7.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Bara för att spinna vidare på det här med att europeiska tillverkare slutat designa bilar...

Det har tydligen kommit ut en 6-serien GT. Den ser precis ut som föregående 5GT eller 3GT. Jag ser i princip ingen skillnad alls. Ingen skillnad interiört heller. Vilka skäl finns till att köpa denna bil? Om jag inte minns helt fel börjar den också på 150 000 kr mer än sin föregångare.

???????????

Det beror väl lite på tycke och smak. Personligen så tycker jag att amerikanska bilar ser rätt "häftiga" ut, men de är inte vackra. Kan hålla med om att uppdateringarna de senaste åren har varit väldigt defensiva för de tyska märkena, men tycker ändå att bilarna är snyggare än de amerikanska.

Sen när man kör i USA så blir det lätt väldigt konstigt med. Såg en vit Q5:a bland alla stora svarta amerikanska jättebilar och den såg helt felplacerad ut. Konstig storlek (liten, och såg ännu mindre ut med tanke på hur mycket rundare den är) och designen är ju helt off när man ser den på det sättet. Men det är ju mer hur man uppfattar den där och då, inte för att jag tycker att Q5:an är så jättesnygg men ändå.

Gillar man en fyrkantig aggressiv look så är de amerikanska dock helt klart att föredra.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nu är klockan 02:51 och jag kan fortfarande inte sova över detta. BMW gör alltså en 5-serien GT med skisser från utgående 5-serien, av utfallet att döma...sen sätter man en 6a framför GT och tror att den ska sälja för 150 000 kr mer än tidigare? För att 6an står där?

Jag kan inte begripa detta. Har haft migrän hela dagen sen jag upptäckte bilen och prislistan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.