|
|
|
|---|---|
|
Hej, min e90 ger felmeddelande på pumpen som cirkulerar vattnet åt dieselvärmaren. Står ”junction box passanger, Short circuit to possitive or open circuit additional water pump, felkod 00A6D1” så är det något vid säkringarna som felar (har kollat säkringar till värmaren) eller är pumpen död? Klickar i något vid pumpen men tror det är magnetventilen som låter. Dieselvärmaren går i max 5-10 minuter vid kall motor sen slutar den gå (kupéfläkten går dock fortfarande) och då kommer felkoden nämnd ovan och en till felkod ”heater in connection with shutdown, felkod 009CA8” (troligtvis pga värmen för att vattnet inte cirkulerar skulle jag gissa på) Det går dessutom inte att starta värmaren när motorn är varm, vet dock inte ifall de ska va så eller inte. Tack på förhand | |
| A6D1 är koden till pumpen för restvärme på bilar upp till -09. Vet ej var dom gjort av denna pump på bilarna efter detta år,men förmodar det har o göra med denna på din bil nr,5:Länk. Så här ser den ut:Länk. Surrar pumpen (den silvriga)? Om inte knacka på den med en mindre hammare tex. Brukar få sprutt på den :-) | |
| Då jag inte förstår hur man svarar på ett svar så hoppas jag du ser detta ändå gaspo, ja den på bild är det! Är det den silvriga som är pumpen? För den klickar typ 2-3ggr i sekunden, antar att den ska låta annorlunda? | |
| Här är den gamla pumpen som sittter upp till -09:Länk | |
| Ja men då mår nog inte min pump så bra i vilket fall då, kan filma den imorgon få se hur den låter | |
| Ja gör det! Gör även som jag skrev o knacka på den med en modell mindre hammare. Det brukar ibland få dom o vakna till liv. Iaf min :-) | |
|
Sådär låter min pump tydligen efter ca 10 minuter, men denna gång gick värmaren 20 minuter utan problem när jag stod och slog lite på pumpen emellanåt |
|
| Ok så den surrar alltså från allra första början? | |
| Ja den snurrar men blir att låta sådär efter en stund | |
| Har kört dieselvärmaren 3 gånger sedan jag gav vattenpumpen några smällar, än sålänge fungerar allt som det ska, återstår och se hur länge pumpen hänger med | |
| Dom rackarna e duktiga på att ge upp. Har bytt min pump 2gånger. Nu funkar den bara när man ger den några knackningar :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.