AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
674

Missljud framifrån när man bromsar

pa
50
patric h
525 TDS E34
När man bromsar så klonkar det framifrån nånstans, tydligare är det om man trycker lite hastigare på pedalen, låter nästan som om oken rör sig, flytande ok har man ju hört talas om men så här ska det väl inte vara? Den går hur tyst och fint som helst när man inte bromsar (det mesta i framvagnen är bytt utom just bromsar). Kan det ha med ABS:en att göra?

Patric
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej, jag hade gissat på sliten bussning eller kanske framförallt kuled, men du säger att nästan allt är nytt? Inkluderas casterstaget till detta? Det staget är annars det som får ta emot mest kraft vid just inbromsningar, är bussningen dålig brukar det ge vibration vid lätta inbromsningar, är kulleden dålig brukar det ge ifrån sig ett klonk vid bland annat inbromsning.

Men... det finns dessvärre fler möjliga orsaker även om ovan tillhör de vanligaste. Ett förslag alla fall om inte detta redan är bytt eller kontrollerat.

------------------
Always Diesel
pa
50
patric h
525 TDS E34
Casterstaget är väl detsamma som stabilisatorstag/parallellstag? Vänster är 1000 mil gammal och höger bytte jag igår. Det enda i framvagnen som jag inte vet när det byttes är länkarmarna, kan de påverka detta?

Patric
pa
50
patric h
525 TDS E34
Verkar som jag behöver Hasso:s hjälp i den här frågan :-)
pa
50
patric h
525 TDS E34
jag trodde att forumet kryllade av tekniska kompetenta människor :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns en funktion som heter sök inlägg,här uppe till vänster...Prova där.
Sen är det ju så att det kan ta ett tag att få vissa "saker" utredda även här,pga att det finns annat att göra än att stirra sig blind på detta forum(även fast det är svårt att slita sig) ;)

Mvh Janne.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Casterstaget är bärarmen/länkarmen som går snett bakåt. Sitter en kulled på "klumpen" under pelaren och en bussning i andra änden mot chassit. Är kulleden på denna dålig kan klonket jag avsåg ovan uppstå. Kan som sagt finnas även andra orsaker, man får bänna och känna lite och hoppas att man hittar något som glappar. Tänk på att redan ett knappt kännbart glapp i någon kulled eller annat kan ge klonk på dessa bilar.

------------------
Always Diesel
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har precis samma fenomen, ett lätt tryck på bromsen och det klonkar till på båda sidor fram, alltså vid ett lätt tryck.låter ganska metalliskt.kan oken glappa på glidpinnarna eller låter det från beläggens rörelse i oket?
FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.