AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.083

Hjälp med Vinterförvaring

Hej har en Bmw cabriolet e46 utan hardtop. Vad bör mm tänka på om den ska stå utanför tomten? Vad bör man göra innan.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Utanför tomten? Är det skillnad om den står på tomten?
Ojjj :) jag mena på tomten.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tanka fullt, sätt dit en CTEK-laddare, DONE!

Visst blir den skitig men en bil tål ju att stå ute i väder och vind annars när man använder den så nog klarar den det även om den skulle stå still ett tag.

Utmaningen med att ha en bil ståendes ute är ju fukten. Bromsskivor är ju rent järn som ytrostar. Ingen större fara egentligen då det försvinner direkt du börjar köra bilen till våren.

Helst ska den väl inte heller stå på gräsmatta då det kommer en del fukt underifrån.

Man kan hålla på med kapell och grejer men det är bara bökigt, dom riskerar att blåsa bort och det skaver på lacken hur fin dom än är.

Så enklast är bäst! Som sagt, tanka fullt och dit med en laddare, så gjorde jag första året jag hade den och jag inte hade tillgång till garage eller motsvarande. Den tog mig veterligen ingen skada av det, men visst var den skitig på våren :-)

Niklas

Fransosen
Mycket regn/snö ökar risken för att det kan bli riktigt fuktigt i kupen med mindre trevliga "fuktskador/mögel" om man har riktigt mycket otur, tygtaket håller kvar fukten...bra. Jag skulle fundera på att "klämma fast" nåt plastöverdrag kring tygtaket, typ öppna suffletten lite, ner med rutorna en liten bit o sedan vika in plastöverdraget o stänga allt igen, överdraget bör sitta så tight som möjligt, dvs fladdra minimalt, för blåsa lär det göra en eller flera gånger...
Skall tilläggas att det är skillnad om bilen används för då ventileras kupen på ett helt annat sätt, dessutom så värms kupeluften upp o "torkas". Skall bilen bara stå helt obrukad så blir det en helt annan sak. En cab mår bäst av att stå torrt när den inte används, åtminstone i en carport, allra helst varmgarage.
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Kapell har en förmåga att låsa inne fukt under/innanför sig :(
Använd en torrboll för att sänka luftfuktigheten i kupen.
Som nämnts ovan: Stå inte på gräsmattan utan på hårdgjord mark. Tanka fullt.
Pumpa i bra med luft i hjulen, åtminstone maxtryck.
Starta oc varmkör inte motorn då och då, den behöver varmköras väääldigt länge om det skall vara mer nytta än onytta med det.
Nu var det inget kapell jag tänkte på utan att man bara täcker över suffletten med "plast". Ponera att det snöar 2-3 dm som lägger sig på bilen, sedan töar det lite, ja då lär den tunga blöta snön väta igenom tyget förr eller senare. Alla som har kört en cab med tygtag i vrålregn en längre tid/sträcka känner nog igen att det blir "aningens fuktigt i kupen" efter ett tag... Ibland kan man se hur det "ångar" från tygtaket när den torkar under körning...

Att varmköra är INTE fel, men då pratar vi typ 40-45 på varvtal mellan tomgång o typ 3000, bilen kan stå still under denna procedur, men jag skulle välja lämplig (torr) dag o passa på att bromsa skivorna fina igen...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kanske göra en ställning och lägga en press över så att bilen står fri från kontakt med presseningen. Och fritt framåt/bakåt för ventilation. Precis som båtägare gör med sina båtar år efter år. Sedan ett par torrbollar inuti och regelbunden kontroll om att allt står rätt till.

Åk till närmaste båtklubb för inspiration:)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Att ha en bil stillastående ute i 5-6 månader i regn, fukt, minusgrader, snö är inte precis optimalt varken för motor, elektronik eller alla andra rörliga delar. En bil mår bäst av att rulla kontinuerligt.

Men självklart ska du ställa av den om du inte ska köra vintertid.

Personligen hade jag startat upp o varmkört den iaf en gång i månaden för att minimera att något ”rostar fast” :-) o kanske kört lite fram o tebax på gården.

Motorolja/filter hade jag bytt också innan avställning.
Hej tack för svaren. Jag tänkte köra varannan vecka så bilen rör sig lite så den är inte stående. Behöver den laddas då under när jag inte kör? Jag tänker på suffletten också?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Nä då behöver du inte ha laddaren på hela tiden. Suffletten tål vinterklimat så det är inga problem, dock hade jag impregnerat den om det inte är gjort tidigare, så klarar den sig lite bättre. Annars är det bara o gilla läget o sen tvätta bort ev mögel osv till våren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.