AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.655

X-Drive X5 2011

Bo
13
BosseG
X5 40D -11
Vad är problemet med X-Drive? Bilen beter sig som om differentialspärren på bakhjulen var låst och framhjulen studsar på asfalten med stora hjulutslag men bilen har ingen diff. Det är visst ABS sensorerna som ger input till styrningen av x-Drive. Mekaniskt fel kan det väl knappast vara när en dag går det knappt att svänga i ett gathörn för att nästa dag fungera helt problemfritt. Omslag i väderleken har direkt inverka på funktionen. Har varit inne på BMW och felsökt men utan resultat. Enda rekommendationen är att byta fördelningslådan men det faktum kvarstår att med varje byte av fördelningslådan kommer ny styrenhet/programvara så BMW har kunnat gå ed på att det inte är enbart programvarufel. BMW testade lådan genom att ta loss sladden men det ger ju inget svar på om det är styrenhets som ger fel signaler, i oaktiverat läge är kopplingen öppen och har inte en chans att låsa kraftöverföringen till framhjulen. Kan det vara parameterinställningen by learning som skapar problemen efter i regel tio- till tolvtusen mil? Också färddatorn blir utan minnesutrymmen och hakar upp sig om den inte töms.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det är ganska många signaler som styr hur mycket kopplingen i fördelningslådan ska anligga. Bl.a. följande:

Hastighet: 0-20 km/h, 20-180, Över 180
Rattutslag.
Hur fort du trycker ned gaspedalen.
Gaspedalens läge.
Antisladdsystemet

Exempel:

Låg fart (0-20 ca) med måttliga rattutslag: Kopplingen helt låst
Hög fart över 180: Kopplingen helt frikopplad.

Uppsläppt gaspedal: Frikopplad koppling.
Snabbt tryck på gaspedal: Kraftigare inkoppling.
Tendens till överstyrning: Kraftigare inkoppling.
Tendens till understyrning: Mindre inkoppling.
Något hjul slirar: Mer inkoppling.

osv...

Tips:Kolla upp givarna för rattutslag. Systemet kanske tror att du kör rakt fram trots att du har vridid på ratten.

Kraftigt rattutslag: Kopplingen frikopplad

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Bo
13
BosseG
X5 40D -11
kan jag göra det med iCarScan 2.0 eller måste jag låta kolla upp det hos BMW? Jag var ju redan inne enbart för felsökning men unta resultat.

En annan sak som jag tolkar som att systemet tror att bilen skall gå rakt fram är att bakhjulens innerkant nöts upp och genom stållagren på nolltid. Jag tolkar det som att med stora hjulutslag (tvära svängar) hasar det yttre bakhjulet genom kurvan vilket då sker på innerkanten när hjulet inte får rotera snabbare än hjulet på ikurvans innersida.
Pe
12
Pedda 69
540 E39 -96
325 E36 cab -94
740 E38 -95
Haft samma symtom på min X6 E71 2011, bytte olja i fördelningslådan (6dl) och felet var borta. Billigare än lådbyte.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Bra tänkt. I och med att kopplingen i fördelningslådan är av våttyp är det viktigt att lamellerna alltid är våta av oljan samt att oljan måste vara ren.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Bo
13
BosseG
X5 40D -11
Hos min verkstad diskuterade vi oljebyte i lådan men de sade att de provat det många gånger utan att felt avhjälpts. Vidare säger de att det finns varken tömnings- eller påfyllningsplugg. ??? I USA har BMW återkallat över 20.000 bilar av årsmodell 2011 med problem med fördelningslådan och det så sent som i somras. Det var viss någon felaktig tätning som gjort att lådan tagit in vatten. Det som för mig är svårt att förstå är att om det är ett tekniskt fel, typ smutsig olja, så borde bilen uppföra sig mer eller mindre likadant varje dag men så är det inte. En dag går den perfekt och en anna dag går den inte als.
Kan någon tipsa om hur styrenheten kan testas med så många olika inputsignaler som påverkar kopplingen? Eller förklara hur verkstaden gör för att se om alla signalerna behandlas korrekt.
Pe
12
Pedda 69
540 E39 -96
325 E36 cab -94
740 E38 -95
nonsens, klart det finns pluggar. Bakre diffen är värst, den har 6 st :)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Att fördelningslådan uppför sig olika kanske beror på att den kalibrerar sig vid varje systemstart för att kompensera sig för slitaget av lamellerna.

I någon tidigare tråd om xDrive lade jag ut en länk till en pdf-fil om hur den fungerar.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Här kommer två länkar med mycket matnyttigt om xDrive:

Länk

Länk

Hoppas länkarna fungerar.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Hej, jag hade samma symptom som du med min X5: Märkte vid kraftigt rattutslag så vibrerade det i transmissionen. Antagligen kasade hjulen som du beskriver det. Men detta uppstod bara vid varmkörd låda. Man fick köra 1-2 mil för att det skulle märkas. BMW rekommenderade byte av olja och reset av den adaptiva mjukvaran. Det funkade bra och jag har inte haft något problem nu på 1,5 år.

/ninja
Bo
13
BosseG
X5 40D -11
Tack för all information om X-Drive och alla egfna erfarenheter av likande problem. Nu skall jag, med mera kött på benenen, vända mig till BMW igen och få en reset av mjuvaran.
Bm
4
Bmw530dlci
Bmw 530d lci 09
Hejsan!
Fick du löst problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.