|
|
|
|---|---|
| Hej, som rubriker är min fråga 6mm bromsbelägg mycket eller lite? Min BMW 428i började varna om att byta fram, men jag litar inte ett dugg på den eller varken bmws verkstad, va där idag och då sa han att de var 6mm kvar samt att de va dags att byta. Vad säger ni? | |
|
6 mm är väl halvslitet. Ta reg nummer och testa på autoexperten. Välj bromsar, belägg så får du tjocklek , dock är den med baksidan också. De flesta "belägg" är nog runt 10-12 mm tjocka nya...cirkus |
|
| Kan förstå att det är halvslitet men det är väl inte akut ? Skulle du rekommendera ett märke så jag kan köpa själv och montera själv? | |
| inte akut nej. Jag hade nog kört med något av de mer kända fabrikaten ifl. Inget skitbelägg på en sådan bil. Vet inte om du kan byta utan att göra något via "diagnos", det kan jag inget om. Du får fler svar av "di kloke" senare :) | |
| Bosch, något att ha? | |
|
Jag skulle börja hålla ögonen på beläggen, men de går ett bra tag till. Dock, kollade ni även insidan av skivan? |
|
|
Köp hem Ate-bromsbelägg inget biltemaskräp och byt en dag du känner för det, ta det försiktigt med slitagevarnaren som sitter i ett av beläggen så behöver du inte byta den,och rengör och lite kopparpasta där beläggen ligger an och lite fett på glidpinnarna,antar att det fortfarande är en 7mm insex till glidpinnarna/bultarna inget man har i den vanliga satsen.När det gäller bak och elhandbroms får man kolla lite på Youtube hur man går tillväga inget konstigt men elmotorn till handbromsen skall återställas så lite fler moment. |
|
|
Bosch, TRW, Ate, Ferodo, Brembo, Textar, Jurid, Pagid & Zimmermann... Där är några bra tillverkare som även är OE-leverantörer till diverse biltillverkare (varav några till BMW). 6 mm är inte mer än halvslitet (är ca 13,5 mm friktionsbelägg när de är nya - ca 19 mm totalt med plåten om du har "standardbromsar") - när du kommer ner till ca 3-4 mm kan det vara dags att börja fundera på att byta. Hur långt du kan köra på 6 mm tjocka belägg är i det stora hela en fråga om hur du kör - rent teoretisk kan man nog köra typ 5 000 mil eller så på den tjockleken om man bromsar väldigt lite... Jag skulle väntat med bytet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur långt har bilen gått? | |
| Snart 3000 mil | |
|
Ingen ide att byta i förtid de kan ju mycket väl gå 3000 till beroende på hur mycket du bromsar. |
|
| Vänta med bytet av bromsbeläggen. Du hittar sannolikt bäst pris på OEM delar via eBay i UK eller DE. | |
| Autodoc.se har bra delar. | |
|
Min f10 -15 har stadigt räknat ned sedan den var ny. Nu har den rullat 7000 mil och när jag nu mätte beläggen fram när jag skiftade däck så är belägget 10 mm tjockt plus 6 mm plåt. Alltså, om belägget är 13 mm nytt så har jag slitit 3 mm på 7000 mil. Serviceindikatorn säger dock att det bara är 500 mil kvar... Visst det kanske låter otroligt med så lite slitage, men jag har en rätt gynnsam körprofil. Vet detta sedan tidigare bilar. Men att serviceindikatorn ska säga att det i princip är dags för byte av belägg trots att det är 75% kvsr är fan inte ok. Och ja, jag kollade även inre belägget som var lika tjockt, men som man inte kommer åt att mäta dock. |
|
|
Själv kört 8k mil o har mer än hälften kvar av beläggen fram. O då kör jag mycket stadstrafik så det blir en hel del bromsande. Nollade serviceindikatorn frambromsar för några veckor sedan. Kollade då även skivorna o tjocklek etc va finemang. Finns ju slitagevarnare,bara köra tills den löser ut ;-) Finns gott om mil o köra även efter den löst ut. |
|
| Kan jag själv nolla den indikatorn på ett enkelt sätt? Jag håller ju koll på det rent visuellt, samt att det finns en indikator som träder in vb. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.