AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.409

520d E61, klickar bara vid startförsök

ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Hej,

När jag trycker på startknappen hörs bara ett klick. Batteriet är gammalt så jag har köpt ett nytt. Men ingen skillnad. Misstänkte startmotorn eg före batteriet så plockade ur den. Testade att köra de "i det fria" och den drar och snurrar. Moterade tillbak den, tänkte att de kanske bara hade hakat upp sej. Men inget liv.

Mätte spänningen.
Spänning vid batteriet: 12.2V (det var 12.6V innan montering i bilen)
Spänning vid startmotorn:
Obelastad under lång tid: 11.0V
Öppnar dörren: 10.9V
Trycker på startknappen: 3.3V under ~5 sek (spänningen hoppade till först, något högt värde som jag inte hann avläsa)
Efteråt 10.6V (går upp eftersom)

Det kan ju vara så att startmotorn är kass, när jag provade den så var det ju obelastad. Men finns det någon som har tips/ideer vad det kan vara. Tycker det är skumt att jag har så låg spänning innan jag belastar. Testade att mäta i motorrummet (genereratorn o plus-uttaget) och det var ~samma spänning där.

EDIT:
Glömde skriva: Felet uppstod när jag skulle hem från jobbet. Starthjälp funkade inte, fick bogsera igång den. Har 60 km hem, efter ~30km visas batterisymbolen och "charge fault" (tror jag det stod).
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Batteriet behöver laddas. Du ska inte låta vilospänningen gå under 12,3V. Ngt verkar dra tjuvström och dra ut batteriet för dig, alternativt så har du problem med laddningen/generatorn.
På tomgång ska den ladda ca 13,8V och vid ca 1500 rpm så ska du ha ca 14,2V
Det kan även vara fel i kablaget. Sök i forumet så finner du läsning om detta.

Mvh Håkan
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Har kommit fram till att det är plus-kabeln från batteriet till motorrummet som spökar. Mäter man spänningen (med en multimeter) i motorrummet så är den ok. Men belastar man med tex en 55W lampa så dyker spänningen (och lampan lyser inte). Jag har kollat att jag har ok kontakt från batteri till chassie-genomföringen i bagaget framför reservhjulet. Lastar med en lampa och inget spänningsfall. Testade också att dra en separat kabel från batteri till plusspolen. Då hade jag full spänning och kunde starta bilen.

Så till frågan... någon som råkat ut för detta? Tips var/hur man ska fortsätta leta? Finns det några andra genomföringar/skarvar? Det finns en övergång från platt till rund kabel ca där torpedväggen möter golvet. Men det känns långsökt ... fast det gör allt just nu :s

Tacksam för tips :)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Psst, kan lika gärna vara jorden som spökar. Försök att dra en lång grövre kabel parallellt med pluskabeln, typ startkabel t.ex. så kan du se om det hjälper eller ej. (var försiktig så du inte kortsluter bara...) Om det inte hjälper kan det vara jorden.

//Lasse

ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Jag drog en 35mm^2 kabel från batteri till plusspolen i motorrummet (jag var otydlig i min beskrivning där). Då funkade det, startmotorn drog o bilen startade.
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det fanns ju något standardfel på pluskabeln på e60/e61.
Länk

Där kanske du kan hitta något.

Mvh Ola

Min bil:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Stämmer som Ola säger är ett "standardfel" på E61 att pluskabeln ärgar. Har bytts en hel del. Genomföringen genom golvet i skuffen är också en svag punkt som ärgar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
Japp, hittade dit också (glömde kolla svaren :s ). Tack för tipsen Ola o Hasso iaf. Det var genomföringen genom golvet i skuffen. Eller rättare sagt kabelinfästningen i kontaktblecket. Aluminiumkabel som skarvas i kopparbleck = dålig kombo... Skarven var inte diffusionstät så det blev ett fint galvaniskt element där.

Länk

Nu står jag ju inför samma dilemma, skarva kopparkabel med aluminiumkabel. Vad är det minst dåliga sättet? Har skarvat dem med ett klämmbleck och tänkte att jag skulle sätta dit något fett och sen linda massor med vulktejp. Andra förslag?

PS. jag letade här på forumet men hittade inget ang. denna kabel (kanske bara jag som suger på att leta? :) )
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
"grave digging" eller (sen) återkoppling :)

Jag gjorde en "flu-fix" av plus-kabeln. Det höll i lite drygt 3 år. Det började tjorva igen i början av vintern. Men ibland har man tur... BMW hade tydligen bestämt sej att göra ett "garantiärende"(?) och byta ut kabeln :D Nu startar den som en klocka igen. Var tvungen att göra en start i -22 (utan motorvärmare :/) och hade knapppt hunnit trycka på startkappen så var den igång! Utan kabelbyte hade det inte varit någon ide att försöka starta den ens.

Det tog sin tid, men tack BMW för att ni fixade det på en så gammal bil (gissar att någon bil har brunnit upp och därför satt fart på åtgärden, den var ju inte direkt okänd)
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tummen upp för återkopplingen.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.