AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.236

Dags för köp av en BMW 325i e90

Jag går i tankarna på en BMW 325i e90, jag kan lägga 100-120k som max. Nu till funderingarna.
Är faceliften från -09 och uppåt värd att lägga extra pengar på? Vad har dom gjort förutom utseendemässigt och naviuppdateringen? Jag har även kollat på årsmodeller kring 05-08 som alternativ, vilket ger mig mer pengar i plånboken. Är det värt att gå på faceliften eller inte?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

En skillnad mellan pre- och LCI är motorn.

Pre-LCI använder sig av N52, medans LCI använder sig av N53.
Den stora skillnaden här är att N52 har helt vanlig (port)insprutning, medans N53 har det mer nya/moderna/komplicerade/dyra GDI (Gasoline Direct Injection).

Samma skifte gjordes även på min modell, E87 120i. Pre-LCI hade N46 och LCI fick N43 (dvs en GDI-motor).

Spridare, högtryckspumpar och tändspolar byttes på löpande band på dessa GDI-motorer (inte bara BMW som hade fel på dessa utan många andra märken stötte på samma barnsjukdomar).

GDI innebär även ett något mer komplicerat avgasreningssystem (samt lite mer avancerat motorstyrsystem), samt det här med igensotade insugskanaler och insugsventiler med jag fortfarande inte om de löst.

Nu finns det miljoner och miljoner av dessa GDI-motorer och majoriteten fungerar alldeles utmärkt. Så låt inte detta avskräcka på något sätt. Alla motorer som BMW säljer numera är turboladdade GDI-motorer. Men problemet fanns (finns?) där, och det slog igenom även i statistiken från försäkringsbolagen.

Väljer du en GDI-motor så ha gärna detta i åtanke. Kolla upp servicehistoriken och kolla vad som bytts och inte bytts. Om säljaren inte vet vad som bytts eller hur den servats, släpp den och välj någon annan. Här är det nog mer en fördel om saker och tings bytts. Fast å andra sidan, om inte delarna gått sönder nu så lär de hålla ett bra tag till. Nu har jag inte mycket statistik att gå på, men det verkade som de tidiga kompenterna failade efter den vanliga badkarskurvan - dvs antingen failade de ganska tidigt eller så höll de tiotusentals och tiotusentals mil.

Men när dessa detaljer på en GDI-motor går sönder, så blir det ca 2 gånger dyrare jämfört med en vanlig (port)insprutad motor. Dessutom finns många fler komponenter och sensorer på en GDI-motor som kan gå sönder. Så ha det i åtanke när du lägger undan service- och reparationsbudgeten. För det går sönder, förr eller senare...

EDIT : LCI är BMW's term för facelift, står får Life Cycle Impulse.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Vart även 3.0 liters motor med N53 motför 2.5 liters i N52
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fyi så kom N53 redan som 2008, dvs sista året pre-facelift
Tillägg till ovan:
N53 introducerades redan till årsmodell 2008. Facelift 2009.

Edit: Andreas var några sekunder före.
Oj tack för utförligt svar BMW-slangen, det uppskattas! Nu har jag lite att fundera på. Lutar lite åt pre-LCI rent spontant efter jag läst ditt inlägg. Tar lite emot dock då jag tycker LCI'n är klart fräschare till utseendet.

Att motorn redan byttes på -08:orna hade jag ingen aning om, tack för det tillägget.
Hur märkbar är skillnaden på en 3.0L och en 2.5L motor?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag köpte precis en 325-06 och tyckte det kändes tryggare med den gamla motorn just som man läst om en hel del dyrare problem på n53. Har ej kört 3.0 så kan ej uttala mig om den känns piggare. Men som du nämner så ser ju faceliften trevligare ut, annars är jag nöjd, går tyst o fint o morrar trevligt på högre varv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, visste inte de punkterna - tackar phiiim, andreas_lofgren och Epsilon.

Låt dig dock inte avskräckas alltför mycket av just motorn, det rullar ju massor av dessa utan några problem (och de verkar ha kommit tillrätta med de flesta barnsjukdomar - men de nya högtrycksspridarna är helt enkelt ännu inte lika tåliga som vanliga spridare). Men visst, ibland dyker det upp fall då och då så det sticker ut lite i statistiken.

Men en prefacelift med nya motorn känns på något sätt fel (om man är oroad över den nya motortypen), ska man "chansa" så vill man ju få facelift som "belöning" så att säga. Ordet "chansa" känns dock fel att använda, för det finns som sagt hundratusentals av dessa motorer på de svenska vägarna. Men kan på sin plats att vara lite extra uppmärksam på service kring bilen du tänker eventuellt köpa och vad som bytts och inte bytts.

Men väg även in andra faktorer också som är viktiga för just dig (för mig var det att komplett M-Sport paket var extremt viktigt - allt annat förutom ett pristak såklart var i princip irrelevant), så detta är högst personligt.

Men visst, mitt val av av prefacelift med N46-motorn (dvs icke-GDI motorn) var till stora delar avsiktligt från min sida, precis som peddan.
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Byter man insugskit med mjukvara på 3.0:an så får man 272hk, dvs 330i prestanda.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft 2st N53 325. Motorn passade inte mig (för klen på lågvarv och knatter på tomgång) men vill i alla fall lägga till att de var felfria under tiden jag hade dem (ett par tusen mil) En automat och en manuell, intressant nog drog de exakt lika mycket bensin.

-------
//Lövet
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Jag har ägt båda 2,5 och 3,0
3,0 325i alla dar i veckan skönare vrid bättre förbrukning och känns piggare särskilt från botten och mellan registret.
En 325i 2,5i 2006
Ägt 4st e9X med 3,0 och aldrig haft något fel på dom äldsta va 2008 sista va en sent uttagen 2011 ingen av dom hade i och för sig passerat 7500mil
Mike
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
diesel?

slår isf ett slag för stora dieseln 325-330
Jag tvekar på Diesel då det är snack om förbud 2020 i Stockholm innerstad, dvs bara Euro 6 som tillåts. Vet ej hur många som kommer ta efter stockholm efter det, samt hur mycket priserna kommer gå ner på Dieselbilarna i samband med detta. Vad tror folk?
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Slangen, att du valde N46 framför N52... ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Valde och valde :-) Utbudet var (och är fortfarande) tyvärr väldigt litet av dessa modell (125i och 130i), och när jag köpte (med de intervall på urvalsparametrar jag hade) så hamnade man på årsmodeller runt 2004-2008. Men fördelen med 130i var att N52-motorn alltid fanns som både 3D och 5D. 120i fanns aldrig som 3D med N46-motorn.

N52 (portinsprutning) och N53 (direktinsprutning) var ju de sista raka sexorna utan överladdning (turbo). Och jag tror inte de kommer tillbaka. Tror det var N53 som viftade med sug-flaggan längst. Sen typ 3 år tillbaka så har alla BMW-modeller som säljs turbo.

Men visst, mitt momentana cylinderindex gick ju ned till 5.0 (och det totala cylinderindexet gick ned till 5.2) :-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
325i E90 3.0L N53 har jag, och har tyvärr råkat ut för spridar-problemet. När jag bytte i fjol hörde jag av BMW att Bosch uppgraderat spridarna i 11 versioner! Hoppas den ska gå ytterligare 15.000 mil utan problem nu. Det jag inte bytt är högtryckspumpen, rasar den är det 7 lock i ett svep.

Den har ett skönt ljud (skönast på kall motor på tomgång och de första 5 min innan den är genomvarm), skön gång och erbjuder viss sportighet kombinerat med en touch av premium-elegans i gången (mycket finare än turbo-fyran i 28i!). Effekten räcker till men visst hade man hellre haft mer.

Hellre 218 hk sugsexa än 245 hk turbofyra. Just därför jag valde att köpa bilen också.

Mer reflektioner om 321i E90 3.0 finns t.ex. i min gamla tråd där jag först var inne på en 328i F30:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.