AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.468

Bmw 520d F10, rätt oljemängd?

De
85
Denoslav
BMW 320d
Hej bytte olja i min bmw, undrar om det är rätt mängd för det är jätte svårt att tolka stickan, känns som att oljenivån ligger lite över max..
Fyllde på 5L och lite till (ca 0.2 av 1 liter)... är det för mycket?

Försökte ta ett kort på stickan men det är jätte svårt att få skärpa..

Se bild på kvarstående olja, detta är väl ca 0.2 av 1L: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl 5,2 liter som ska återfyllas vid byte av olja och filter.

Dock kan det ibland vara svårt att få ur all olja vid oljebyte (generellt på alla motorer) så personligen brukar jag återfylla ca 0,3 liter mindre av olja till att börja med och sedan starta motorn så oljefilterhuset och andra delar i smörjsystemet fylls med olja och sedan stoppa motorn och efterfylla i några intervall om 1-2 dl åt gången med kontroll på stickans nivåmarkering.

Men även om du fått i en deciliter för mycket är det ingen panik - det klarar motorn

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det beror på hur mycket som var kvar innan :-)

Jo, på bilden du visar så har du tömt ungefär 0.2 liter ur flaskan.

Tips med fotograferingen - lägg något kontrastrikt som exempelvis papper med text eller tidning eller liknande direkt under oljestickan så den fullständigt korkade "autofokusen" förstår vad du vill fokusera på. Och försök inte köra smartphonen alltför nära, alla kameror har en så kallad närgräns som är det kortaste avståndet som den kan fokusera på (precis som vi människor - vi kan heller inte fokusera på alltför nära avstånd).

EDIT : I övrigt tror jag Johan B täcker in det mesta.

Men lägg gärna upp en bild på oljestickan, är lite nyfiken på hur kluriga de där oljestickorna är på dieselmotorerna. Ni HAR ju iallafall oljestickor! :-)
De
85
Denoslav
BMW 320d
Tack Johan B, blev lite orolig men då är det ingen fara, jo jag gjorde så på min gammla e90 sist jag bytte men tänkte inte så långt denna gången... 😊
De
85
Denoslav
BMW 320d
Jo men så är det, väntade en bra stund innan jag drog åt pluggen igen och då rann det ingen olja...
Haha jo tack det med kameran förstår jag mig på men fick ingen skärpa då det va lite mörkt.. ska försöka ta bättre bilder en annan dag.
Har några bilder men syns säkert dåligt (se länkar).. och tack för hjälpen.

Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, de där bilderna blev bra. Ja, autofokusen behöver bra ljus (för att skapa kontraster) för att kunna fungera överhuvudtaget.

Men de där blev bra! Aha, den ser ut så. Jo, men den där har jag sett nån gång.

Nu är jag bara 99.9% säker, men max är det översta hacket och min är det understa hacket.

Men kolla för säkerhets skull i din instruktionsbok, där ska det finnas en bild på exakt din oljesticka (med min och max utmärkt).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Grymt svårt o se,men det ser ut som om det är precis vid max. Som sagt grymt svårt o se på bilderna.

Brukar själv alltid slå i exakt 5,2 o har då hamnat lite under max.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, nej vi kan aldrig avläsa nivån härifrån på korrekt sätt. Enda vi kan hjälpa till med är att peka ut vad som är max- och minstreck.

Kan vara knepigt att se ibland på nybytt olja, då det i princip är genomskinligt bärnstensfärgad (och inte den vanliga mörka färgen). Fast det på bilderna ser ju inte riktigt ut som nybytt olja?

Nåväl, är det problem så rengör hela nedre delen (spraya exempelvis hela nedre delen med bromsrengöring och låt den torka helt). Därefter ska det inte vara något problem att se om man vrider och vänder stickan mot ljuset i olika vinklar och studerar i detalj hur det ser ut på stickan.
De
85
Denoslav
BMW 320d
Har kollat ett ex antal gånger och varje gång känns det som att det visa olika, ibland är det strax under max och ibland strax över.. det är därför jag skriver här.. oljan är ny (castrol 0-30) varför den ser mörk ut vet jag inte men minns när jag bytte på min e90 såg exakt likadant ut den var mörk...har även kollat boken, min och max ska vara inom strecken.. tycker att de kunde ha gjort stickan tydligare 😊
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn ska vara varmkörd och sedan avstängd i några minuter innan man kan avläsa korrekt nivå. Bilen måste även stå helt vågrätt i alla leder för att det ska bli 100%:igt och inte heller vara tungt lastad i bagaget etc....

Men om du får ett mätvärde som är strax under/strax över/exakt på översta strecket, lär du ha lagom mycket olja i motorn.

En dieselmotor svärtar ner oljan i princip omedelbart - det räcker med extremt små mängder kvarvarande gammal sotig olja för att svärta ner den nya i samband med första motorstarten efter bytet...

Jag tycker stickan är tydlig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.