AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.593

M2 - Hur använder ni era?

Sida 1 av 2
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tänkte starta en ny tråd där vi skippar prisspekulationer och istället diskuterar användning och mods. Eller annat kul kring körning och prylar.
T ex:
Hur långt har du kört/när köpte du?
Hur använder du bilen?
Kör du bana?
Vilka mods har du gjort?
Däckslitage?

Jag kan börja:
Köpte min i april -17, har kört 9000km.
Kör så ofta jag kan, till vardags, dock inte i tjänsten. Har varit ett par gånger i Tyskland och sträckt ut ordentligt.
Har inte kört bana (än).
Jag satte i M-Performance Chassie vid leverans.
Eftermonterade M-Perf ratten.
Har satt i Fabspeed downpipe (bästa modden?)
Däcken har hållit mycket bättre än väntat, fortfarande lite kvar bak.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Köpte min ny i januari -17, har nu rullat närmare 700mil. Förutom 200mil i inkörning är resterande 500 i princip transport till/från bana och då givetvis några mils bankörning. Varav en tur till Ringen.

Kommer ställa av den nu i slutet på oktober tills i mars/april.

Modifieringar: Millway topplagringar, H&R fjädrar och H&R krängningshämmare.
Apex 18’ fälgar med Michelin Cup2 265/35 runt om.
Lite vassare bromsbelägg - BMW Sportbremsbeläge.

Däckslitage , orginaldäcken som nya, Cup2:orna i princip slut.

Har faktiskt inga planer på några större modifieringar framöver, mycket nöjd med bilen som den är nu.

Hade först tänkt en liten effektökning till en 410-420hk men nu när jag har testat den rejält på Ringen så tycker faktiskt att orginal duger mer än väl.
I planen fanns också räserstolar och halvbur men jag börjar tveka på det också, är ett jäkla trixande när bilen väl skall besiktigas.
Men men vi får väl se.
Plockade ut min i slutet av augusti 2017 och hann köra 130 mil innan avställning förra helgen. Ställs på i mars/april nästa år och då dags för inkörningskontroll.

Monterade svarta njurar vid leverans, performance vinge och sidoemblen blir att montera i vår.
Fick hem ett Fabspeed cat-back med svarta utblås förra veckan som också monteras efter vintervilan.
Hoppas ljudet uppfyller mina förväntningar :)

_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Köpte min februari 2017 (vit manuell), ställde av nyss med 600 mil på mätaren, hann tyvärr inte med ngn ringenresa iår. Kört tre ggr på bana

Apex 18x10 med R-däck (Nankang AR-1 och Toyo R888 liggande)
Millway topplagringar fram
Ställt max camber bak när banhjulen är på - vilket de är typ jämnt
KW v3 chassi (tips på bra inställningar sökes?)
Pagid RS29 belägg (funkar riktigt bra!)
Porsche bromskylningssköldar fram

Funderat på sitta-still stol, men tror det bli för mkt meck med airbag avkodning etc

Originaldäcken är typ helt nya, men de är ju inte körda mkt. R-däcken har klarat sig riktigt bra också :)

Uttagen juni -17 kört 900mil.
Ska rulla dagligen året runt 3000mil/år! Jagar lämpliga v-däck just nu.
Lite enklare bankörning till våren känns lockande.
Bilen är helt original så här långt!
-SUPERNÖJD med bilen och den körglädjen den dagligen erbjuder.
Hämtade ut min i april 2017 och har kört strax över 1100 mil sedan dess.
Har den som vardagsbil och tänker köra med bilen året runt.
Har inte gjort några mods än, men funderar på att köpa M Performance ljuddämparen då jag vill ha lite mer avgasljud, skulle dock vilja höra hur det låter innan jag slår till.
Däcken håller förvånansvärt bra, kommer funka en bit in på nästa säsong också.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Kul att höra att det finns folk som brukar sina M2:-)
M2_17: Kan rek en öppnare kat, det ändrar ljudet dramatiskt. + lite effekt.
Jag har tyvärr aldrig hört sportsystemet, någon i Skåne som har det?
Funderar på vinterhjul, men jag har 3 andra vanliga bilar i familjen så jag sparar ev M2 när vädret är kass.
Ni som har vinterhjul, vilka dimensioner kör ni på?
Fick ut min veckan innan midsommar 2016 så jag har hunnit köra två somrar och en vinter än så länge. 3500 mil. Jag stoooortrivs med bilen både till vardagskörning, på "onödiga" extraturer på Södertörn eller norrut från Stockholm, på bana, slalom och faktiskt provat drifting!

Jag kör inte bilen dagligen som pendlarbil men det blir en bunt turer varje vecka ändå. Det har såklart gått en hel del mil till och från Svenska banor plus en tur ner till Bilster Berg (skitkul bana!) för en dag M Experience i M4+M2. Jag vågar inte ta bilen till Ringen tyvärr. Min ekonomi skulle inte klara smällen av en skrotning helt enkelt och på Ringen är oddsen otroligt mycket sämre än på Svenska banor tyvärr. Trist som fan. Men men, har ju kört där en handfull gånger med min gamla M3 E36 så jag får väl nöja mig.

En intressant grej är att jag testade fram och tillbaka ett bra tag hur jag valde att köra med DKG och olika sportlägen och har nu sen ett bra tag fastnat för den varianten som jag tycker är klart mest underhållande, Traction läge och manuellt växlande med paddlarna. Alltid. Skitkul!!!

Jag har ett Öhlins R&T på bilen, lite medelsoft/halvhårt inställt vilket lirar både på bana och är bekvämt på gata. Millway topplagringar fram var ett måste för att få mer camber. Bak är det original vilket ju begränsar till runt 2 grader max. På kosmetiska fronten har jag köpt till performace växelspaken med alcantara runt om på konsolen. Tyckte originalplasten såg lite smäckig ut. Känns väldigt rätt nu.

Jag har kvar originalbeläggen. I en kartong. Har kört upp två omgångar gula pagid och kör nu på PFC08. Alla har funkat fint men fan det går varmt. Så jag satte dit kylscoopen från Porsche GT3 vilket hjälpte lite men inte så det blev perfekt temp tyvärr. Jag har kört upp två uppsättningar Michelin MPSC2 som gick åt lite väl fort på skuldrorna, det var massa mönsterdjup kvar på mitten av däcken så det var surt. Sen dess har jag kört upp en uppsättning Toyo R888 och har kommit ner en bit på uppsättning två av samma. Blir inte R888 igen, alldeles för bullrigt på gatan. Börjar väl bli gammal. Och eftersom jag än så länge inte skaffat banfälgar så sitter alltså rdäcken normalt på originalfälgarna så det är extremt omständigt att byta. Efter turen till Bilster Berg sitter faktiskt gatdäcken kvar. Snart åker vinterdäcken på, köpte originaluppsättning från BMW eftersom det hösten 2016 inte fanns någon som visste vilka 18 som gick på över bromsarna eller inte. Eventuellt köper jag mig en vinterbil att ha mellan dec till en bit in i mars. Vi får se.

Ja det var väl det. Min långa biltråd på Rejsa om det hela: Länk
lu
34
lurius
M2 -17
M3 E36 -97

Är inte detta något du vill vara med på Magnus?Länk
Är ju helt rätt pris IMHO men just nu är jag inte i köparläge tyvärr.
Kul initiativ på tråd.

Hade tur att få tag i ett avhopp, en manuell Safirsvart vid årsskiftet som nu gått ca 1300mil.
Från början gick den som bruksbil men köpte en till bil i slutet av sommaren. Känslan att öppna bildörren, känna lukten och sedan starta den med det bekanta mullret blir så mycket bättre då den stått på ett par dagar.
Första jag gjorde var att montera stenskottsskydd, tonade rutorna och införskaffade vinterhjul.
Sedan Defa larm och keramiskt lackskydd, rekommenderar keramiskt då det ser ut som ett extra lager klarlack.
Sen monterade jag M-performance grill, gälar och HR fjädrar.

Har tyvärr bara haft den en gång på bana i år men hoppas på många fler nästa år då det är där bilen kommer till sin rätt.
Originaldäcken håller bra men kan bli lite hala efter många varv i fullt tempo, vid nästa byte ska jag nog satsa på Cup däck.

Riktigt nöjd med bilen, känslan/markfrigången med HR fjädrarna och ljudet med originalsystemet, det enda man skulle kunna önska är bromsbelägg som klarar lite högre värme då man kör bana. I övrigt den perfekta körmaskinen med manuell och bakhjulsdrift som jag kommer behålla väldigt länge.

"Performance" is a function of far more than horsepower and torque.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Drar liv i tråden igen!

Köpte min ny i april -18, har kört ca 500mil. Bilen kommer ställas av snart och invänta våren.
Jag kör min helst när solen sticker fram :)
Har inte testat bana än, men är bra sugen.
Än sitter det inte ngr prylar, men har beställt svarta M-Perf njurar, Interiörkitt kolfiber/alcantara M-Perf och nya kåpor till backspeglarna (ser lika ut som M2 CP).
Däcken är det ganska mycket kvar på.

För övrigt är jag sjukt nöjd med bilen.

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Har kört 1350mil - fortfarande lika nöjd:-)
MU
940
MUC
M340i - 2025
Min M2:a har rullat 500 mil senaste året så total 1.300 mil nu.
Supernöjd - vilken otrolig bil för de pengarna.
Enda som egentligen är dåligt på bilen är den löjliga pipett-tanken.

Modifieringar i år:
- HJS down-pipe
- CSF Race High Performance Intercooler

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
MUC: Håller med helt. har själv avverkat 1400mil. Precis köpt nya bakdäck:-)
Har Fabspeed DP och CSF Intercooler. Någon ECU tuning?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Aerobat, ingen ECU-tuning gjord.
Modifieringarna med down-pipe och effektivare IC ger ju ingen större effektökning men den känns betydligt rappare än original (med mustigare ljud som bonus) och tröttnar inte ens vid väldigt hård körning.
Men soppa gillar han som sagt, har inte nollat färddatorn sen jag köpte den och snittförbrukningen på 1.300 mil är 13.4 l/100km.

Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Tänkte uppdatera lite,

Avbeställde kåpor till backspeglarna.
Beställde nya Bmw m2 CP backspeglar ist :)

Nu vill jag bara sänka bilen, men är i val och kval vilka fjädrar man ska köpa. Eibach sänker 20 bak och 25 fram men tycker på dom bilder jag har sett så ser den lite högre ut fram än bak, någon som har sett en live?

Har även kikat på H&R som sänker 20 bak och 30 fram. har inte hittat så mycket bilder på dom. Vill inte att den ska vara toklåg så det ser ut som en pojkräser :)

Vo
20
Vongolet
Jaguar F-Type
335i E92
Är det någon av er som börjat fundera på avgassystem för att få ut ett riktigt härligt ljud ur era underbara bilar skulle det vara väldigt trevligt att få introducera vårat BCE avgassystem på den svenska marknaden.

Tillverkade i Hamburg av högkvalitativt rostfritt stål med ventilstyrning så att ni inte behöver störa grannarna sent på kvällarna och ett underbart ljud efter noga utvalda dimensioner av rör.

Till de första leveranserna i Sverige utlovas bra priser! Över 100 sålda system sedan i höstas i Tyskland. Nivå i stil med Capristo och dyrare tillverkare.

Än bättre om någon i Skåne skulle vara intresserad, då kan jag erbjuda gratis montering.
Vongolet
Finns det även till f32 435i? Letar alltid bättre ljud. Inne på mpe i annat fall.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tycker att reklam för avgassystem fått tråden att hamna lite of topic.
MU
940
MUC
M340i - 2025
I år har det inte blivit mycket kört, mätaren står nu på 1580.
Så inte ens 300 mil på ett år.
I princip inget modifierat i år - jo förresten ny belägg: Endless ME20 både fram i bak.
Snittförbrukningen fortfarande 13.4 enligt färddatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.