AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
963

E91 engine fault reduce power!

Hej!

Skulle nyss köra hem från jobbet. Bilen startar som den ska, kanske nån sekund mer på startmotorn (startknapp) men allt var bra, körde ut på motorvägen några minuter från jobb och gasade sakta upp till runt 100-110km/h, kort efter det kom felmeddelandet upp på skärmen och bilen saktade in. Stannade vid vägkanten och bilen stängdes av. Finns kompression osv men hände inget när jag försökte få igång på startmotorn.
Köpte bilen för ett par veckor sen men har fungerat som den ska, har väl lite under halva tank kvar, läste att lågt bränsle kan va nåt problem?

Ska sova en stund och vänta på att en vän slutar jobbet i eftermiddag och sedan bogsera till nån verkstad men vill kolla om det kan finnas några tips innan man läst felkoder? Tänkte tanka en 20l dunk med diesel och prova det innan vi bogserar iaf...

Tacksam för alla tips, köpte nyare BMW just för att slippa problem. Karossen har rullat 18, motorn 4500 (bytt för några år sedan på BMW genom garanti från bilfirma)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Vilken motor har du? Några missljud innan den lade av? Annars låter det kanske som låt bränslerelaterat men den borde väl inte gå i default om soppan tar slut väl?!
Hej!

Jag har en 320d , inga missljud eller något och allt fungerade som det skulle. Detta läget ger väl möjlighet att köra fast i långsam hastighet om jag fattat rätt? Jag försökte dock inte fortsätta köra utan stannade och då stängdes bilen av.

När jag köpte bilen var det låg tank samt att jag har tankat en gång till när dieseln var på typ 10mil kvar, nu hade den drygt en kvarts tank kvar så det låter lite orimligt att det är det tycker jag? Ska iaf prova.

Hela dagen åt helvete, tjohoo hehe
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Att det skulle ha med för lite bränsle kan du slå bort direkt. Du hade ju uppenbart bränsle i tanken. Om nu inte mätaren ljuger.

Står bilen o hackar när du försöker starta? Finns mycket med bränsletrycket som kan krångla. Högtryckspump,spridare,spridarör etc

Läs ut felkoder!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara soppaproblem ändå...

Har du köpt bilen nyligen och den stått med "miljödiesel" i tanken med låg nivå en längre tid, kan det vara bakterie-tillväxt i tanken som bildar en seg gegga och nu slaggar igen filter och ledningar...

Vet du om bilen stått still länge innan du köpte den?

En felkodsavläsning är nog nödvändig för att få lite mer kött på benen för vidare felsökning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Känns som att den då har stått ett bra tag om det ska bildas bakterier o gärna varvat mellan kallt o varmt. Dagens miljödiesel innehåller ju även rengörande additiv för just problem med bakterietillväxt.

Men får väll citera Gunde:ingenting är omöjligt :-)

Men som upprepades läs av felkoder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.