|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar vad andra får för medelförbrukning för en liknande 530dx F11 LCI 2015. Stadstrafik i Uppsala inkl. motorvägar runt uppsala får jag inte ner den under 0,95. testat även med EcoPro läge, kör normalt, inga trafikstockningar mm. Är det normalt? George | |
|
Gjorde en sväng med min F11 förra sommaren, 224,4 mil, 0,69 med medelhastighet på 84,3 km/t. En liknade resa på vintern med takbox, 208,3 mil, 0,73 med medelhastighet 83,3 km/t. En långresa med min F10 i somras, 239,5 mil, 0,7 med medelhastighet 93,9 km/t. Alla siffror från färddator som nog är lite snällare än i verkligheten. Det är nog mer blandat körning du har, är dina siffror från färddator har du nog en hyfsat hög förbrukning. Är dina siffror räknat på pump och mil tror jag inte du ligger onormalt högt faktisk. Brukar ligga kring 0,9 när jag ser på mil och pump siffror med blandat körning. Crille |
|
|
0.95 låter högt om du har endel motorvägskörning. Min 535xdT lci -16 ligger på 0.82 stadskörning, utan motorväg. Vad ligger du på om du kör E4? Hade en 530xdT -12 innan, den tog 0.66 landsväg med aggressivt körsätt. Umeå- Hemavan med snitthastighet på 87km/h. |
|
|
Ethum/Crille-Boy: jag kanske uttryckte mig fel, vad jag menade med motorväg är en kort "motorväg" liknande väg (70-90 km/tim) genom stan. resten är riktigt stadstrafik (30/50 km/tim) med start/stop avaktiverad. Genomsnittshastighet 42km/tim enligt färddatorn. Bilen har 19" original fälgar, kan vara en bidragande faktor. på motorväg så har jag 0.67l/mil vid 110 km/tim |
|
|
Ungefär som jag ligger på ”vardagskörning” med mina ungefärliga 0,9 i förbrukning på F10, dock 18” M-fälgar, på F11 hade jag 19” M-fälgar, också en -15 som du har. Har inte reflekterat över nån större skillnad i förbrukning mellan F10 og F11. 0,67 på 110 motorväg som du skriver är ju en trevlig siffra. Väldig sällan jag kör med Eco-PRO, typ aldrig. Endast testat på långfärd men stör mig på hur trög bilen är när man spontant vill ta en snabb omkörning. Brukar ha rekommenderat däcktryck för max lastat bil. Hoppas fler har siffror att komma med för jämförelse. Crille |
|
|
Tackar! då vet jag att mina siffror stämmer ungefär. Det är svårt att jämföra siffror vid stadskörning... Tror att man får inte klaga, har en 745i 2004 som ligger på 1.6 för liknande körning... |
|
| Ethum vilka fina siffror du har, Själv landar jag på 0,98 stadskörning F10 535d 18tum | |
| Och då kör jag lugnt och fint följer motor tempen med hjälp av Carley och allt ser bra ut. | |
| @catch_me tack, jag försöker tänka på att inte ha så aggressivt körsätt när jag pendlar till jobbet. Vad har du på landsväg? Har inte kört så mycket landsväg än. Körde hem den efter E4 och då tyckte jag den tog mer än 530n. Har 20" fälg, så det kanske ökar förbrukningen något? | |
| Jag ligger på ca 0,79-0,80 blandad. Ca 0,76 enligt färddator. Kör mest kortare sträckor, men dock kanske inte vad som kategoriseras som ren stads-/kökörning. | |
|
Jag ligger på 0,82 mätt vid pump över 1000mil. 19" hjul. Kanske 50% landsväg/motorväg resten stad/kortkörning. Absolut lägst förbrukning låg på 0,66 och det var hbg/gbg tur och retur i laglig hastighet. |
|
|
Har tidigare skrivit om min förbrukning: I verkligheten, vid min typ av körning, i huvudsak forcerad landsvägskörning men även en del småkörning och stadskörning så brukar jag ligga nära 0,9 vid pump och mätt på helt tank. De flesta av mina tankningar hamnar nog mellan 0,8 och 0,9. På långresa, vid relativt forcerad landsvägskörning, på körkortsgränsen, alltså farthållaren på +36 km/h över skyltad hastighet, vilket innebär en hel del omkörningar, i princip alltid i komfortläget, ibland sportläge vid omkörningar, men aldrig i EcoPro-läget, så brukar det bli 0,85-0,9 vid pumpen. Vid lugn landsvägskörning, i huvudsak skyltad hastighet och kanske farthållaren på endast +10-20 km/h över skyltad hastighet, delvis i EcoPro-läge (50%?), så ligger jag nog på ca 0,75 i verklig förbrukning. Om jag skulle ha tålamod att ändra min körstil till "Eco", eller låta frun köra ur en hel tank vid landsvägskörning, så tror jag kanske att vi skulle kunna hamna på 0,7 eller tom någon centiliter under detta. Jag är helt nöjd med förbrukningen som ligger gott och väl drygt 1 dl under min förra E61 530d xD. En deciliter hit eller dit i förbrukning betyder väldigt lite för min totala bilekonomi. Bilen kostar mig kanske omkring 6000-7000 i månaden (?), så om kostnaden skiljer sig 300-400 per månad så har det relativt liten inverkan på min totala ekonomi. Efter att ha passerat 1 000 mil är jag faktiskt extremt nöjd med min bil. Men om jag bara prioriterade låga kostnader och/eller låg förbrukning så skulle jag självfallet ha valt en annan bil. Notabelt att vid körning med vinterdäck (225/50-18) i vinterväglag så verkar jag ha ganska exakt samma förbrukning som med sommardäcken. Självfallet något försiktigare körning och med något lägre snitthastighet på vinterväg, men ingen större skillnad. Men sannolikt går alltså mina sommarhjul relativt tungt (Fram 245/35-20, Bak 285/30-20). Men som jag sagt tidigare, även fåfängan måste få sitt ibland... |
|
|
Fåfängan, den du beskriver, ibland "den verkar vara i minst 7 månader väl." För mig ter sig 245/35-20 fram och 285/30-20 bak ungefär som att vända kepsen fram o bak. På en snygg 5-serie... Det var off topic jag vet!! Tydligen drar en nästan ny diesel 530-16 ungefär som min gamle besinare 530, 16000 mil / 272 hk i svensk fart håller sig 530i långt under litern. 0.92-93 Strax under litern på nordtyska autobahn i 14-160 ibland med toppar kring 180-220. Ibland över ...men då hamnar det på 1.2, Ändock en 10 år gammal konstruktion.... |
|
|
Hej! Kan det vara så att Euro 6 drar mer diesel än Euro 5? jag kan inte se det från de siffror som BMW ger... |
|
|
AnderZ007; tyvärr så verkar det som att du inte har en aning vad du snackar om, det finns 5-serie som levereras original från fabrik med bredare däck än mina dimensioner. Utan att veta exakt så tror jag t ex att en original M5 har 265/40-19 och 295/35-19 (den som har fakta får gärna rätta mig). Om du söker så kan du hitta foton på min F11. Om den ser ut ungefär som att "vända kepsen bak o fram" så lovar jag att äta upp kepsen... När det gäller förbrukning så kan min 530d xD -16 dra 0,68 l/mil när min fru kör. Om jag vill kan jag då skryta (ljuga?) som andra: "Min bil är så snål, den drar bara 0,68!" Men jag tycker det är fruktansvärt ointressant. När någon som TS frågar seriöst i en sådan här tråd försöker jag därför berätta sanningen och jag försöker också beskriva ungefär vilka driftsbetingelser jag har. Nu efter 2 600 mil gäller samma sanning för mig, och samma förbrukning. Under samma driftsbetingelser drar den ungefär 1 dl mindre än min förra E61. Någon gillade att jämföra med en äldre bensinare. Min gamla E34 530i som jag har haft sedan den var ny har jag kunnat följa förbrukningen i 20 000 mil. Den drar i snitt 1-2 dl mera per mil än min F11. E6 drar inte mer än E5, snarare tvärtom, tack vare vissa optimeringar i styrsystemen. Jag skulle våga slå vad om att ni som har relativt låg förbrukningen skulle garanterat få en högre förbrukning om ni i er egen bil hängde på mig på en resa från full till tom tank. I en annan tråd skrev jag även: Någon kan ibland påstå "-På landsväg i 90 km/h så drar min 0,46!" för det såg han i färddatorn eller på förbrukningsmätaren, sedan att det var under 15 sekunder i en långdragen utförsbacke och i stark medvind är ju en helt annan sak... Om jag anstränger mig, eller kanske låter frun köra.., i 10 eller 50 mil i EcoPro-läge och lyckas få till en förbrukning på 0,60 (vilket jag tror skulle vara möjligt) så kan jag sedan lura mig själv och andra att "min bil drar bara 0,6". Men det är ju helt ointressant. Sanningen är att min bil drar i normala fall 0,8 - 0,9 i genomsnitt vid min typ av körning. Min förbrukning påverkas säkerligen av "min typ av körning". Mitt omkörningsindex brukar nog hamna omkring 20:1. Alltså att jag kör förbi ca 20 bilar (lastbilar ej räknade) för varje gång jag själv blir omkörd. Vid mycket trafik och flera filer går det inte att räkna, men gissningsvis är förhållandet då 100:1(?). Notera då att jag numera väldigt sällan kör särskilt fort, oftast bara ca 30 km/h över skyltad hastighet. Men jag lägger mig oftast vinning om att hålla en jämn hastighet. Som jag sagt tidigare, fokuseringen på bränsleförbrukning är rätt så sjuk. Om min bilkostnad är omkring 8 000 Kr i månaden så är det ju rätt så ointressant om förbrukningen skiljer kanske motsvarande 300 Kr. Vissa sväljer en kostnad på 8 000 Kr i månaden men väljer en bil som de egentligen inte vill ha (t ex 4 cyl i stället för 6 cyl, rwd i stället för xDrive) för att förbrukningen är lägre, alltså för att "spara" kanske 300 Kr i månaden i förbrukning... |
|
|
OK Uffe. Men allas smak är olika. Du kanske är i gott sällskap. Förmodar att du bara kör på gatan och då ter det sig för mig att 285 lite väl groteskt. Du nämnde M5. Ja tom den har för breda däck enl motorjournalister plus att du har 20". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.