|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min kompis har köpt en 528i 2012 med fyran på 245 hk. Motoroljetemperaturen pendlar enligt mätaren mellan 80-95 grader. Vad kan det vara för fel, om det öht är ett fel? Bilen har inte gått orimligt långt kanske runt 10-12000 mil om jag inte minns fel. | |
| Krånglande termostat? | |
|
Pendlar även motortempen? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Nä alltså mätaren visar bara motoroljetempen, så jag vet inte ens var man ser motortemperaturen. På min 530 d ligger oljetempen stadigt i mitten av skalan iaf. |
|
|
Några personliga oljetempsobservationer efter, på dagen, 5 år med bilen (328i F31 2012); Oljetempen är avhängig belastningen, har du jobbat upp tempen och sen kör lugnt eller i stadstrafik med lite start och stopp så kan den dippa lite men sen röra sig uppåt igen efter ytterligare belastning. I Sportläget har jag även märkt att den kyler ned sig rätt effektivt efter inspirerande körning, behöver inte rulla långt och länge innan den kommer ner igen. Däremot under de, ytterst få, gångerna jag haft på Eco-läget under långkörning så har jag märkt att den ligger lite högre i temp samt att den tar något längre på sig att droppa efteråt. Kontentan; jag tror inte det är något fel på hans bil utan han behöver nog vara lite mer observant och analytisk under sina körningar, kanske lära känna bilen lite bättre....... om inte "pendlar" i det här fallet innebär mätarpingis, då är det bara att ta fram bössan och skjuta av den på bakgården :p |
|
|
Ett senkommet, men stort tack till er som svarat! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.