|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er. börjar med att be om ursäkt med att jag inte orkar söka all information (ren lathet) Hoppas på svar ändå. Och när ni läst nedan så inser ni att jag skulle egentligen köpa ny bil men det tillåter inte ekonomin. ;-) Är sugen på att återigen ratta en BMW och är då inne på en X3 av årsmodell 12-14 typ. prisbilden skall vara max 220k och max 10k i mil. Hittade en för mig perfekt M-Sport men som jag tyvärr va för långsam för. (såld) Jag är ju tyvärr lite pryltokig och vill ha det mesta i utrustningsväg och kan ej tänka mig en vit utan M-sport, tycker de svarta plastbitarna runt skärmkanterna gör så att bilen ser ut som den har världens största hjulhus. Så antingen M-sport eller svart till färgen för att det skall flyta ihop. Men hur är en standard normalutrustad är frågan. tittar man på en F11 så har den elektrisk koffertlucka som standard. säkert fler prylar. men hur är det på en X3 gen.2 Koffertluckan är den manuell eller elektrisk. Är det alltid 4wd på x3? vad ska jag ha för utrustningspaket när mina krav är följande. Sportstolar. Drag. Elektrisk baklucka Regnsensor Bra stereo och naturligtvis allt sedvanligt som AC, stolsvärme, mm mm. Någon som vet om deras Dieselvärmare är bra och om det är fjärrstart på dessa? Många frågor som jag hoppas få svar på. Tack på förhand. Mvh /HE | |
|
Automatisk baklucka var tillval på X3, så det är nog inte alla som har. Om du med dieselvärmare menar kupévärmare så funkade den utmärkt på min tidigare X3. Dock kom det som tillval först med LCI, alltså modellår -15 och framåt (ingår i vinterpaketet). För att kupévärmaren ska fungera att slå på via mobilen behöver man ha tillägget remote services. |
|
|
"dieselvärmaren" eller Kupévärmare är som det låter, en värmare som värmer kupén men som efter motorstart öppnar en bypass-ventil så motorn värms upp snabbare (Var så på min F11 iaf). Kan tycka man kan skona motorn lite om det är ex -15grader om man värmer även den istället för enbart kupén före start... (går att fixa till med litet motstånd på bypassen) Fjärrkontrollen till denna ger dig 3st försök (har jag för mig) att starta den.. Är det däremot låg bränslenivå, eller batterinivå och du ändå försöker starta den, så låser sig dieselvärmaren och du måste besöka BMW för upplåsning. Kanske har uppdaterats sedan min 2013? Har därför själv en DEFA. (sladd visserligen men funkar alltid:)) Kan det varit min du var ute efter? ;) "Sålde" den (tog bort annons)men säljaren ångrade sig innan han skulle hämta den pga familjeskäl. Har den fortfarande kvar men inte orkat sätta ut annons igen... Silverfärgad med nästintill all utr. |
|
|
Nej den jag såg som jag blev sugen på var vinröd. Det va ju surt med bagageöppnaren, det är ju med den jag sålt in hela bilbytet till frugan ;-) Är det nått som är standard utav "lull lullet" som Glenning skulle ha sagt. ex. pdc fram och bak, elhissar typ. eller ä allt tillval i klassiskt BMW manér? |
|
| Så vitt jag vet så är alla X3:or från 20d och uppåt 4wd. Det finns dock en 18d som är RWD. PDC fram och bak ingår i comfort-paketet så det har nog de flesta X3:or. På nyare modeller så aktiveras dessutom PDC:n fram automatiskt när man kommer tillräckligt nära ett hinder. | |
|
Backkameran är toppen, då det är går att zooma in för dragkroken så man alltid ansluter perfekt mot ex. släpkärra Den 8-vxl automatlådan är att föredra vad gäller i kombination med dieselmotor.. |
|
|
Automat och x-drive är väl de högst prioriterade kraven. missade att skriva det.. Har vacklat rätt länge nu i mitt bilval. kan inte heller förstå. Det som gjort mig mest tveksam i mitt bilval är Dieselns vara eller icke vara. man vet ju aldrig vad staten hittar på. städer där de förbjuder Diesel mm. Sen har vi BMW som ställer till det ännu mer i min skalle. Jag har enbart tittat på x-drive automat. och årsmodeller 12-14 320D Touring. Euro5 X3 2.0D Euro5 520D Touring Euro6 Hur kommer det sig att den tyngre och större 5-serien är bättre miljöklassad? och som jag förstått det så kommer Euro6 klassade bilar få köra i städer (typ Oslo) även när de har sk.Dieselförbud. rätta mig gärna om jag har fel. |
|
|
Vad gäller Euro klassningen så ändrades detta på modellerna 2014 (rätta mig om jag har fel) även om det fortfarande är en 184hk som i 520d eller X3 20d. Vad som sen kommer att förbjudas osv går ju än så länge bara att spekulera i.. |
|
|
Satsa på en 190hk som ät Euro6 klassad den kommer att klara sig bäst i framtiden,och bor man inte inne i centrum på stan så blir det ju inga problem i framtiden heller,alla butiker ligger ju utanför, diesel kommer att finnas långt framöver och då är dom som finns idag skrotade.Sen är jag inte precis impad av X3:an får se vad den nya har att erbjuda annars får det bli något annat framöver. |
|
|
aa ok. ja man blir lätt förvirrad när man letar bilar. Någon som har koll på sportläge. Har sett på hittills alla x3 att de har "normal och sport läge" bredvid "växelspaken" Men nu fick jag se en 2012.a som inte hade den funktionen. detta var alltså inte standard. Vad är skillnaden mellan de två olika lägena. gäller det både växellådan och stötdämpare? eller så här. Varför ska jag INTE välja att köpa en utan detta tillägg? |
|
|
Hoppas det är ok att jag fyller på med lite "köprådsfrågor" :) LCI kom väl 14 (eller 15?) är det några fördelar med den utöver de rent kosmetiska, visuella? Har hört man ska hålla sig borta från årsmod 11 o 12 då det varit rätt mkt barnsjukdomar där men blev det bättre med 13 då eller är det några uppdateringar typ motor, drivlina etc som gjorde för LCI? |
|
|
Jag är tacksam för alla frågor som leder till att det blir lättare för mig ;-) LCI? är det facelift vi pratar om då? då behöver man alltså leta efter -13. räcker det att det är modell -13 eller måste den vara tillverkad -13? Bilindustrin är ju fantastisk och kallar en 12.a för -13 om den är på rätt sida om strecket. |
|
| LCI är på bmwspråk facelift. Som sagt är själv osäker på just när LCI kom och någon annan får gärna fylla på. Samt som sagt hade varit intressant att veta mer om de "dolda" uppdateringarna. | |
| inte lätt det här med att köpa begagnat. speciellt svårt blir det nu när det i nära framtid släpps en helt ny x3.a vad händer på priserna på de befintliga då, de brukar ju gå ner då det kommer nya modeller. iaf. när det gäller andra bilmärken. | |
| LCI började tillverkas hösten -14 som modellår -15. LCI känns enklast igen på att framljusen går ihop med njurarna. | |
|
"Har hört man ska hålla sig borta från årsmod 11 o 12 då det varit rätt mkt barnsjukdomar där men blev det bättre med 13 då eller är det några uppdateringar typ motor, drivlina etc som gjorde för LCI? " Den största uppdateringen är väl att man gick över till B47-motorn i och med LCI:n. Alltså den nya 190-hästars 2-liters dieseln. Man satte också lite extra dämpningsmaterial på motorn så att den ska låta mindre. |
|
|
Låång lista men någon som kan förbarma sig över vad alla betyder. Hittat en bil som är långt bort och skulle gärna veta vad allt innebär innan jag åker. S1CAA Selection of COP relevant vehicles S1CCA Auto start/stop function S1CDA Brake Energy Regeneration S205A Automatic transmission S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S230A Extra package, EU-specific S240A Leather steering wheel S248A Steering wheel heater S249A Multifunction f steering wheel S258A Tire with run-flat functionality S2K0A BMW LA wheel, V Spoke 304 S2PAA Wheel bolt retainer S316A automatic trunk lid mechanism S3ACA Trailer coupling S3ATA Roof rail, aluminum, satin finish S413A Trunk room net S428A Warning triangle and first aid kit S431A Interior mirror with automatic-dip S465A Through-loading system S481A Sports seat S493A Storage compartment package S494A Seat heating driver/passenger S4CGA Interior strips, "satin-silber" matt S4U2A Driving experience switch incl. ECO PRO S502A Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) S520A Fog lights S521A Rain sensor S522A Xenon Light S534A Automatic air conditioning S544A Cruise control with brake function S548A Kilometer-calibrated speedometer S563A Light package S5DAA Passenger airbag deactivation S663A Radio BMW Professional S698A Area-Code 2 for DVD S6AAA BMW TeleServices S6ABA Control for Teleservices S6NHA Hands-free with USB interface S842A Cold-climate version S853A Language version English S885A On-board vehicle literature Swedish S8KAA Dummy-SALAPA S8SCA Telematics access request,country-spec. S8SMA Car ident. number visible from outside S8TGA Thiefproofing device S8TNA Daytime run.lights adjus.via light menu S8V2A Label S925A Dummy-SALAPA |
|
| @Henrik_E Tyvärr var du lite för sen på den "vinröda" Den köpte jag :) Jag är Väldigt nöjd än så länge och Dieselvärmaren och rattvärmen är riktigt trevlig utrustning. | |
|
Ja dä va lite synd. Att ja för sen på den. Verkad eiktigt fin med bra utrustning å låga mil. Inget att gråta över från min sida. Jag ville få min såld först å det fjorde jag idag så nu är det fritt fram. (Är den till salu ;-) Nä men ärligt har du nått tipps på försäkringsbolag. Av mig ville de ha 9000:-/år för den vinröda. |
|
|
Det lät dyrt, men visst det är så mycket omständigheter runt försäkring. Jag har Länsförsäkringar, den är billigare i försäkring än min andra 325d touring jag har tillsalu nu. Försäkringen ligger på 5300 nånting för mig och jag är 30år och bor i villa. |
|
|
På den x3.an? Å ja som ä 40 å bor i villa... aldrig någon skada någonsin. Hmm vad har ja gjort för fel. 😳 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.