|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag inhandlat mig en 540 touring igen, med endast 18k mil på mätaren. Det är lite småfix på den men jag har diskat av en hel del av de sakerna. Det har varit det vanliga, service, bromsar, ventilkåpspackningar, dämpare till bakluckan och så. På listan med funktioner som är trevliga att de fungerar men inte är nödvändiga finns bränslevärmaren, och nu undrar jag om det är nån som kan bistå i att tänka lite utanför lådan. Problemet med värmaren är följande: Den går inte. Anledningen till att den inte går är att tempgivaren i styrenheten till värmaren tror att kylvätskan är 85-90 grader, vilket är mer än de 72 där värmaren ska sluta gå. jag har inga felkoder, och har provat att köra en reset enligt instruktionsboken till värmaren. har dessutom varit i kontakt med Webasto servicecenter som håller med mig om att det är på grund av den inbillade höga temperaturen som värmaren inte går. Tyvärr finns inte givaren som reservdel, utan det är hela styrenheten som måste bytas, och eftersom det är en originalmonterad värmare duger det endast med en ny motsvarande. Ja, ni förstår mitt problem..... Har jag nu sånt flyt att det är någon som är snävare än vad jag är på det här och har ett tips på en lösning? | |
|
har du nån mer info om var givaren sitter? FAF |
|
|
Är det samma som repareras här:? Länk sensorn verkar gå att få tag i, google sök på (Teilenummer:) 1K0 815 111A FAF |
|
|
Efter ytterligare dialog med webastos kundtjänst verkar det som det är ett NTC motstånd i själva styrenheten som sagt upp sig har beställt ett nytt 10k motstånd som jag ska sätta in, få se om det hjälper. Länk om man kikar på bilder på thermo top C och jämför med top V som i länken ser inte husen likadana ut, och det ser rimligt ut att givaren har blivit inkluderad i styrboxen på ovansidan istället för att ha externa givare i botten på huset. |
|
|
Har precis samma problem med min. Kollar jag med INPA när bilen är kall så tror värmaren att kylarvattnet är 100 grader varmt. Pratade med ett Webasto servicecenter och eventuellt skulle det räcka med att byta kretskortet, ca 3500 + montering. Men han var lite osäker så kanske var det helt ny värmare som gällde, ca 10.000 + montering. Där la jag ner projektet med att försöka få liv i den igen... Återkoppla gärna om du lyckas få igång din igen!! |
|
| Ja, fungerar det att endast byta ett motstånd för 19kr kommer det vara lätt värt | |
| Jag håller tummarna!!! | |
| Förresten, om du orkar kan du väl ta en bild eller två när du håller på. Om detta löser problemet skulle det vara grymt om du kunde återkoppla med lite text och bilder :-) | |
|
Nu är bytet unter weg så att säga, har fått ut styrboxen och bytt motståndet, Det som satt i hade en konstant resistans oberoende av temperatur, så det kan mycket väl lösa mitt problem det här, Tyvärr blev det lite tidsätande merproblem som jag håller på att jobba med nu, alla fyra skruvarna slm håller styrboxen i värmarhuset har gått av, tillsammans med två av tre skruvar som håller avgasröret, Så något defenitivt på huruvida min 15kr fix funkar eller inte får vi veta under nästkommande dagar |
|
|
Nu har jag fungerande Webasto igen. Demontera vänster framhjul och innerskärmen, och dessutom plasten under bilen strax bakom hjulet. Värmaren sitter med skruvar på baksidan, tittar man rakt underifrån ser man fästet. Avgasröret sitter i skjutet i en annan rörsektion under ett värmeskydd. Skruvarna som sitter i värmaren behöver inte demonteras, prova helst inte ens, de går av tämligen omgående. Vill man demontera värmaren behöver man en rörsektion att driva i kylvätskeslangarna för att koppla ihop dem så man slipper dränera ur all kylarvätska, dessutom behövs en plugg till bränsleledningen. Jag gjorde inte det, för att komma åt skruvarna som håller styrboxen räcker att lossa fästet på baksidan och sedan luta ut värmaren. Själva styrboxen sitter på värmarens ovansida, till vänster i bilens färdriktning. Lossa elanslutningarna på ovansidan, det är fyra eller fem, Kontakten med två kablar är ström till värmaren. Den främsta anslutningen reglerar kommunikationen med datorn i bilen. De övriga anslutningarna är kommunikation inom värmaren. Skruvarna som håller locket, de är fyra stycken, går också av jättelätt, och har mjuk skalle som gärna deformeras, borra ur dem, gänga nytt hål och dra i nya skruvar vid återmonteringen. Eller limma med silikon. Under locket sitter en torx som håller en platta som sitter över temperaturmotståndet. Lossa den också. Demtontera kretskortet. Kretskortet ser ut såhär. Själva motståndet som ska bytas är utmärkt med en pil. Länk Jag beställde två stycken 10K NTC motstånd från internetet. För att hålla i motståndet som ska avlägsnas använde jag en nålförare som egentligen är tänkt till suturering. Anledningen till att jag valde den är att den går att låsa i stängt läge, samt har god precision. Värm försiktigt lödningarna tills de släpper, var varsam så inte övriga delar av kortet skadas. Korta benen på det nya motståndet till samma längd som på det som demonterades och böj till dem till samma form. Löd fast dem på kortet. NTC motståndet är inte riktningsberoende, så hur det vänds är inte relevant. återmonteringen är omvänd. Blir benen på motståndet i fel längd kan de kortslutas mot plattan som sitter över, eller godset under vilket resulterar i att värmaren får signal om att kylvätskan är >125 grader vilket genererar felkoder samt eventuellt att värmaren går i blockeringsläge. Kostnad för projektet: under 100kr, kostnad för ny värmare: ca 16000kr exl montering. Lite pilligt, men den som vågar vinner. Eller i det här fallet, sparar, rätt många tusen kronor. Tidsåtgång, om allt går väl: 3-4h |
|
| Grymt, grattis till fungerande värmare och tack för återkoppling! Klart jag skall testa detta, kan ju inte bli sämre än i nuläget :-) | |
|
Snyggt jobbat! Som vanligt numera är det så att verkstäder generellt sett inte kan byta enskilda komponenter i de större enheterna. Det jobbet du gjorde anser jag att en normal verkstad ska kunna göra istället för att som idag bara koppla upp datorn, få en felkod och sedan byta hela den komponent som genererar felkoden till hutlösa pengar. Om man tänker lite större så är det ju helt knas att slänga hela värmaren på skroten för att ett relä för några 100 pajar. Det är ju inte ekonomiskt försvarbart nånstans. Men kompetensen finns inte och då blir det dyrt för bilägaren och i långa loppet miljön, tyvärr. Du kanske kan sälja ditt fix-tips till BMW för en 10 tusen :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.