|
|
|
|---|---|
|
Jag fick nedslag på besiktningen då skyddslocket till dragkrokens elanslutning saknades. Det går ej att köpa enbart lock eller kontakt hos BMW. Man måste köpa kontakt inklusive kabel för dryga 1500kr. Jag tog en chansning och köpte ett kontaktstycke på biltema Länk (13-polig) och hoppades på att locket skulle gå att föra över till bilens kontakt. Det fungerade perfekt! Enda modifieringen som behöver göras är att slipa ner sidorna där sprinten ska i så att den passar på bilen. 99 kr kostade kalaset. Se bilder! Länk Länk Länk Jag har för övrigt en 320d GT -14. Det är högst troligt att det fungerar på andra modeller också. Mvh Micke | |
| Grymt jobbat! :-) | |
| Lysande! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
En äkta gör-det-självare. Me like. /Anders |
|
Så där ja :-) Bra jobbat! Och inte så svårt om man är lite händig och ger sig på att det ska funka. Trist att BMW inte kan tänka sig att göra samma sak..... bra kundbemötande hade det ju varit! Niklas Fransosen |
|
|
Jag är inte det minsta missnöjd med kundbemötandet. Det finns helt enkelt inte enbart lock att köpa och kabeln är pressad i kontakten så att det blir endast en enhet. Bilskrotarna verkar inte heller vara villiga att pilla loss endast locket då resten av delen blir värdelös utan lock. På BMW i Uppsala sa de att detta inte var så ovanligt med trasiga lock. De har fått in ett antal senaste året bara i Uppsala med detta problem. De har enligt honom jag pratade med ansökt om att få detta till någon slags garantiåtgärd från BMW centralt. Det låter dock tveksamt att det skulle göra detta. Men man kan ju hoppas på att de börjar sälja reparationssatser om det får in tillräckligt många klagomål. Det är nog främst handhavande fel när kabeln dras ur. Ingenting är ju exponerat då både drag och kontakt fälls in och ligger väl skyddat när kroken fälls in. Micke |
|
|
Det kundbemötande du fick var det nog inte fel på i sig utan jag tänkte mer på att BMW kanske skulle åta sig att göra det du själv gjorde till en billig peng, det var den typen av kundbemötande jag tänkte mig snarare :-) Sen om det kan tas på Goodwill är väl som du säger en smula tveksamt.... Niklas Fransosen |
|
| Snyggt jobbat!! Bra tips. Bra karl reder sej själv ;-) | |
|
Toppenlösning! Jag har nyss råkat ut för samma elände... Tror ni att det funkar på Bilprovningen utan lock men med monterad adapter som dock har lock? |
|
| Den går inte att fälla in med adaptern på. | |
|
Nejfan, så är det såklart.. Ta locket från adaptern kanske? |
|
| Fick bra att veta när jag besiktiga bilen utan det locket, smart lösning iallafall | |
|
Det kan ändå vara bra att åtgärda. En elkontakt som inte är skyddad lär bli rätt hårt angripen av allt salt och annan skit som kommer från vägarna. Det kan bli rätt spännande fel när man ansluter en kärra eller något annat. Mvh Micke |
|
| Fick också bra att veta när jag besikta bilen sist. Tack för tipset | |
| Hej! Har råkat ut för exakt samma sak, och jag hamnade direkt i samma tankar som dig, dock får jag det inte att funka med fjädern? Det ser ut som att vi har likadana kontakter och drag. Gjorde du något speciellt med fjädern? Mvh | |
|
Nu var det ett tag sedan, men jag minns att det inte var så svårt. Lite pillande var det nog för att få fjädern rätt men det gick bra ändå. Kan hända att biltema ändrat design något. Lycka till! Micke |
|
| Hej! Fick det att passa nu, var bara pillrigt att få dit locket samtidigt som man fick fjädern att spänna, men det gick bra tillslut. | |
Bj 13 530 xDrive Touring-11
520 xDrive Touring-17 850 iA-91 K 1200 S -05 (MC) K 1600 GTL Exclusive-14 (MC) |
Ska precis besiktiga min bil för första gången sedan jag köpte den och konstaterade att mitt lock var borta. Kanonbra tips av dig på hur man enkelt och billigt kan fixa det. Imorgon blir det ett besök på Biltema :) |
|
En annan sak som BMW säljer i onödigt paket är tanklock med vindhängande snörstump. Det är nog i drygt 90% av fallen som den är snörstumpen som gått av med ett i övrigt helt tanklock. 400kr för en snörstump var för dyrt tyckte jag och köpte på skroten istället med nackdelen att snöret därifrån också är lite gammalt men åtminstone inte av. Kanske en onödig finess men skulle man råka släppa tanklocket så hamnat det inte på marken och blir smutsigt i alla fall om snöret är helt. Händer nog inte ofta men ändå. tanklock går nog sällan sönder inbillar jag mej men snöret hyfsat ofte på äldre vagnar. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Ett "gör det självuppslag" för snöret till tanklocket, är att sätta ihop bitarna med lite svart krympslag runt ändarna som är av... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.