|
|
|
|---|---|
| -Någon som optimerat sin 520d hos BSR? | |
| -Finns det någon som har optimerat sin 520d f10 någonstans? | |
| 320d -12 184hk. Samma motor i alla fall tror jag? Gjort hos BSR. Supernöjd, fick bra pris då vi var 4 som körde dit tillsammans. | |
| -Märker man stor skillnad? Tog det lång tid att optimera? Har du automatlåda? | |
|
Hej, har en 520d 2011 som jag har optimerat hos AK Tuning i Göteborg. Riktigt nöjd med resultatet, man märker en oerhörd skillnad. Det är Automat i min också. Mvh |
|
|
Om man tittar i REALOEM så ser man att automatlådan till 520d är samma som till 525d, så då borde den lätt tåla lite mer vridmoment ! BSR uppger 533nM och 274hk på trim till 525D! |
|
|
Konstigt att BSR vågar köra med 533nm på en GA8HP45Z låda! -Om man kollar på en 525d -2014 på REALOEM, så har N47 motorn en GA8HP45Z -låda! -Även vtech har 270hk och 500nm ! |
|
|
Hej Har inte erfarenhet av BSR men väl av Mperformance uppgradering Utan att veta så tror jag det är momentomvandlaren som är skillnaden. Tänkte uppgradera en 2wd 520d med Mperformance, men det skulle kosta dryga 20000kr pga ny momentomvandlare. Uppgraderade dock nästföljande 520xd som har kraftigare momentomvandlare. Där var kittet större intercooler, ny ECU och ny programvara även för växellådan. Och ja det var värt 13000kr speciellt att växellådan blev mycket rappare och all lagg vid gaspådrag i comfortläget försvann. Bilen blev mer som en BMW skall vara , allert och mer inspirerande att köra. Provkörde 530d flera gånger, visst var motorsången trevlig, men inte så där väldigt stor skillnad i prestanda vid normal körning. 535 däremot, då blev det mätbart rejäl skillnad. |
|
|
M performance powerkit kostar 32000kr(!) till min 520d. -Då kan det kvitta! Funderar på att kanske låta bsr göra jobbet istället! |
|
|
32000kr ja, det är för att det är inklusive en ny momentomvandlare, då du inte har en x-drive som har kraftigare, för att långsiktigt klara det ökade vridet. Är för att alla garantierna skall bibehållas. |
|
| Tror du man riskerar lådan om man höjer vridet från 380 till 440nm ? | |
|
Tro skall man inte göra, är för dyrt på en BMW. Bättre att spara dom pengarna och köpa en som är tillräckligt stark från början. Växellådan är väl den samma, är momentomvandlaren som byts ut. Vad som kan hända om den pajar vet jag inte. Men som jag skrev tidigare så är helheten k Mperformance kittet rätt trevligt, och maxvrid i det är närmare 500Nm i peak snarare än de 420 som anges. Annars spar 30000kr som del i ett byte till en 535d, då är det skillnad, den motorn är onekligen en riktig pärla. Men tror, OBS tror, för den delen inte att momentomvandlaren pajar direkt, är nog baserat på att det skall hålla länge i BMW:s kit. Men kör i sportläge hela tiden i ställlet, blir billigare och gör faktiskt stor skillnad i bilens upplevda känsla. |
|
|
Optimeringen hos BSR tar bara någon timme eller två men de brukar vilja ha minst en halvdag "ifall det hakar upp sig". Jag har automat. Lite vanskligt mtp allt vrid men man lever bara en gång 😎 |
|
| Blev det stor skillnad med din bsr optimering? | |
| Ja det tycker jag! Värt det! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.