AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.668

Adaptive drive M-chassi vs M-chassi

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Har sökt med hittar inget svar tyvärr, Jag sålde min Gamla F10 M-chassi till min vän och har nu skaffat en F10 535d ochså M chassi med Adaptive drive.

När dom står bredvid varandra så ser min bil högre ut, MEn han har 19 tum och min är 18 tum när vi mäter höjden från marken till skämkansten så skiljer det faktsikt i höjd..
19 tum M-chassi fram 70cm Bak 69,3cm 275/35/19 bak 245/40/19 fram
18 tum M-chassi Adaptive drive fram 70,4 bak 275/40/18 bak 245/45/18 Fram
det ser mycket ut för ögat tycker jag. Tror ni det beror på fälgstortleken som är samma i diameter annars i däck eller är adaptive drive högre någon som vet?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Adaptive drive alltså fram 70cm och bak 70.4cm
Huruvida det skiljer mellan adaptivt å vanligt vet jag inte men Dimensionen borde inte göra något nämnvärt? Fram skiljer det 1mm i diameter och bak 3mm förutsatt att däcken är lika slitna/oslitna.

Du har inte en xDrive? Jag blev nämligen förvånad när jag fick min 520 xdt M-sport då den såg precis lika "hög" ut som min gamla utan M-paket. Enligt lite trådar här verkar det dock som om de 10mm sänkning M-sport ger inte gäller xdrive?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Nej xDrive är det inte det är jag säker på blev osäker och kollade win dessutom. Vad jag vet ävemn om det är M-pkt så xDrive standrat chassi alltså inte lika låg som M-chassi.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hade Adaptive drive på min X5, var mycket extra när man kikade under bilen. Hittade en förklaring på adaptive drive. Se under. Förstod det lite som bilen krängas åt motsatt håll vid inspirerande körning.

Adaptive Drive (extrautrustning) kombinerar de båda aktiva reglersystemen för chassit; Dynamic Drive och elektronisk stötdämparkontroll. Sensorer mäter kontinuerligt bilens hastighet, styrvinkeln samt tvär- och längdaccelerationen. Med dessa data som grund ställs krängningshämmarna och stötdämparna in. Systemet ger precisare styrning och kortare bromssträcka samtidigt med högre komfort.

Crille
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för svaret men tror du det beror Adaptive drive höjd skillnaden alltså?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Det är inte så att din gamla är ihopsäckad efter några års hård körning?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
På X5’an jag hade var det precis som det var en dubbel uppsättning av dämpare på bilen, fattade det som att det ena sättet var adaptive drive som ”lyfte” bilen för att motverka krängning när man hade lite fart in i en kurva. Vet inte hur adaptive drive ser ut på en 5 serie men är det samma princip som på X5’an lyfter den nog bilen till ”rätt” höjd. Minns mycket väl första besiktning jag gjorde på X5’an i 2011, Bilprovningen var mäkta impat över allt som fanns bakom däcken, det hade dom inte sett förut 😂😂😂 Var dock mycket pengar för den lilla knappen bredvid växelspaken.... tror det var ungefär 30’ papp.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.