|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt mig min första bmw (e34) 535 automat med taklucka, årsmodell 1991. Dock har den trasig topplock eller topplockspackning så jag kommer laga upp den. En på jobbet sa att det är vanligt att toplocken spricker på dessa, stämmer detta? Nån som vet om nån bra topplocksrenoverare i västra götaland? //Pasi | |
|
inte direkt jättevanligt men allt kan ju hända om den kokat eller så. Kolla efter sprickor mellan ventilsäterna och kylarkanaler |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Oh, vilken trevlig bil! E34 535i -89 var mina första bil och den hängde med många år :-) Händer ibland att topplockspackningen ger med sig (min gick sönder vid typ 25 000 mil vilket märktes att motorn överhettade då och då samt att det ibland var lite väl mycket vita avgaser bakom mig). Nej, det är inte vanligt att dessa topplock spricker (men finns ovanliga fall där det har hänt precis som med vilken motor som helst). Eventuellt kan "en på jobbet" ha blandat ihop denna M30-motor med dess "lillebror" M20-motor där toppen på den största varianten M20B25 ibland kan spricka exempelvis nere vid kamlagringen mellan cylinder 5 och 6 och ibland även mellan ventilsäte och kylkanal (som HenrikA säger). Just M30-motorn är i princip skottsäker om den bara underhålls regelbundet. Lanserades i BMW-modeller så långt tillbaka som 1968. Slår man upp en Bader Meinheif Wagen Länk 2500 tillverkad 08/1968 så visst sitter det en M30-motor där :-) Länk Härlig motor! Stabil, enkel och otroligt lättmekad! Den där motorn kan man utan- och innantill numera :-) |
|
också en av mina gamla favoriter, härlig bil jag hade en del strul med vätska som försvann, bytte slangar både här och där, hällde i Bars leak som gjorde susen har jag för mig, Men jag har för mig att det kunde vara lite sådant på dessa motorer? Matthias |
|
|
Underbar bil. Körde 43.000 mil och endast kopplingen som behövde bytas. Modell -90. Lachssilber. Eller var det den ljusare varianten... Förbrukning som ny 0.97 nåt. Efter 40.000 mil 1.03. Alltid bästa bensinen!! År 1990 var 535 top of the line! Och alla trakterns/kvarterets pojkar var och kollade, Plus fädrar så klart. Men rosten tog den. |
|
| Ja herre du milde vilken motor The "Big Six" var, förmodligen en av de bästa som någonsin har tillverkats. Tillverkades i över 25 år utan några större förändringar. | |
| Låter lovande detta :) har rivit loss insuget och imorgon är tanken att ta avgassidan och sen lyfta av toppen. En fråga angende kedjespännaren, det är väl den bultskallen som man ser på avgassidan under bröstkåpan i sidan, lossar man på den lite eller helt för att få av kedjan från kamdrevet? mvh Pasi | |
Stämmer, det är en plugg med en stor sexkantskalle som sitter på den lägre kamkedjekåpan (på höger sida) Länk Bakom pluggen finns en fjäder, så var beredd på den så den inte flyger iväg och gömmer sig. Och där inne sitter sedan såklart den faktiska hydruliska kedjespännaren. Ny packring på pluggen är också en bra ide. Kolla samtidigt skicket på denna hydrauliska kedjespännaren. Inne in spännaren finns en liten metalkulla som ska kunna röra sig fritt. Om du skakar spännaren fram och tillbaka så ska du kunna höra den röra på sig därinne. Sen kan du prova att blåsa lite luft försiktigt in i den delen av spännaren där fjädern ligger an emotär och inget ska passera. Prova sedan att blåsa lite luft försiktigt in den slottade delen (den som ligger an emot spännskenan) och luften ska kunna gå igenom utan problem. |
| Fått tillbaks topplocket nu, färdigplanad och tryckprovad. Den går att plana en gång till om det skulle behövas nån gång och den håller sig då inom toleranserna fortfarande. En fråga, hur rengör jag kylsystemet från allt gegg ? det är brun sörja i hela kylsystemet då oljan har tagit sig in i kylsystemet, är det vatten och diskmedel och varmköra motorn och tömma och upprepa tills det är klart vatten? | |
Ja, det finns material för flera skimningar. Tog 0.10 mm på min topp när min topplockspackning behövde bytas (tog även 0.10 mm på blocket då jag ändåså behövde göra lite annat jobb på den). Det är inom toleranserna att skimma av upp till 0.30 mm (finns även extra tjock topplockspackning för att kompensera för detta). Är den bruna sörjan från olja eller är det helt enkelt rost pga av ett kylsystem som inte underhållits? Jag skulle nog börjat med att låta vanligt vatten cirkulera och ta med sig den värsta skiten (exempelvis vattenslang i expansionskärlet och låta det rinna ut genom dräneringspluggen i blocket. Finns bra trycksatta spolningssystem, men det är inget som en vanlig weekend warrior har i sitt garage. Därefter skulle jag blandat ihop helt vanlig billig standard etylenbaserad glykol och vatten (kanske 25% glykol och 75% vatten) och fylla upp. Köra runt detta i motorn, men skulle inte inte varmköra den utan mest låta det cirkulera några minuter. Ut med så mycket så mycket, dvs genom dräneringspluggen i blocket och nedre kylaranslutning. Sen göra om det en gång till. Då borde det vara någorlunda rent. Absolut inget diskmedel. När du sedan har fått ihop motorn så häller man som vanligt på en 50/50 grogg av glykol+vatten (bor du i ett område med hårt vatten från kranen du tar vatten ifrån så köp istället batterivatten och använd det). Kör med det några hundra mil, dränera sedan ut så mycket som möjligt och fyll på med samma grogg igen. Det borde få ut den mesta skiten. |
|
hej! Bruna sörjan är från olja som kommit i kylsystemet.. ska försöka spola rent först i kylaren men det är väldigt trögflytande gegga... var finns dräneringspluggen i bocket? Är det en sån som ska slås bort eller är den gängad? mvh Pasi ps.köpte toppackning som är +0,3mm då jag inte vet hur mkt den är planad sen inna heller.. |
|
Är det trögflytande gegga i ditt kylsystem så är nog inträngande olja inte den största bidragande orsaken. Kommer det in olja så börjar det med att du ser oljeringar och spår av olja i kylarvattnet. Trögflytande gegga är troligtvis en kemisk reaktion av många olika komponenter, oftast skapat av främst felaktig glykol och blandning av olika glykoltyper, inblandning av olika mirakeltätningsmedel och ett kylsystem som inte underhållits. Inte omöjligt att föregående ägare försökte åtgärda den trasiga topplockspackningen med något mirakelmedel och det i sin tur har bidragit till den trögflytande gegga du ser nu. Däremot om du har det omvända, dvs väldigt mycket >>>vatten i oljesystemet<<<, då bildas en härlig trögflytande mjukglassgegga som ser lockande ut att slurpa i sig. Yummy slurry! Nejdå, det är en vanlig skruvplugg på högersidan av motorn (mellan 4:e och 5:e cylindern). Ingen agrikulturell lösning i form av saker som ska slås bort här inte :-) Se bild nedan för dräneringspluggens placering. OBS! Dräneringspluggen använder en 14x18 packring, köp en NY! Länk EDIT! Doh! Det där var en M20. På M30 sitter den vid 6:e cylindern (det är exakt samma packring på M20 som på M30). Bild kommer strax. Ok, här är en bild från en M30B35-motor. Länk Du ser hålet även här (ovanför den röda ringen längst till höger). Länk Och här är en bild till på ett M30B35-block. Länk |
| tackar för svaren allihopa och framförallt "bmw-slangen". Tyvärr blir det inget med denna bil då jag ikväll upptäckte att blocket har sprickor vid topplocksbultarnas hål på avgassidan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.