|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har under en månads tid haft problem med min bmw. När jag har startat bilen har den gått hur bra som helst, oftast även på arbetstemperatur. När jag har pressat bilen lite mer så har den slutat gå på någon cylinder, då har det gått att stänga av bilen och vänta en stund sedan har den gått som den ska igen. Idag städade jag bilen och mekade lite smått, 1 minut efter att jag har kört iväg så börjar bilen gå dåligt. Nu går den dåligt även på kallstart. Det blir misständing på cylinder 6. Jag får upp koder p0101 (Mass or volume air flow a circuit range / performance) p0206 (Injector circuit open cylinder 6) p0306 (cylinder 6 misfire detected). Jag provade byta tändspole cylinder 6 samt tändstift utan skillnad. Jag provade även att koppla ur LMM utan skillnad. Är det någon som kan ha en aning om vart felet kan ligga? | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Felkoden P0206 är ju uppenbart extremt misstänkt (då du samtidigt har en P0306). Finns väl egentligen tre olika anledningar varför en sådan kan sättas - fel på drivaren inne i DME (motorstyrsystemboxen) - fel på kablage/kontakter mellan DME och spridare #6 - fel på själva spridaren Om det inte är för mycket jobb så kan du prova att swappa spridare #6 med tex spridare #2. Flyttas felkoderna då till spridare #2 vet du med 100% vad problemet är! |
|
Ingen felkods expert men det mäst sanolikta till denna problem brukar vara tändspole. Men eftersom du säger att du bytte den så står spridaren näst på tur. Efter det skulle jag titta på tjuvluft till cylinder 6. Värst av allt ingen kompression i cyl 6. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer som Tomas_e36, och hade det inte varit för P0206 så hade jag vandrat mer längs den vägen (fast felsökt på lite annorlunda sätt). Först och främst ska man radera alla felkoder och se vilka som kommer tillbaka (så vi inte springer iväg och letar spökenhörningar). Det är just P0206 som är avgörande här (förutsatt att det inte är en mögelkod)! Men låt mig förklara lite mer utförligt om P0206 och mina tankegångar. P0206 betyder officiellt "Injector Circuit/Open - Cylinder 6". Som ni vet så styr ju DME (motorstyrboxen) när spridarna ska öppnas och stängas. De flesta spridarsystem som satt på BMW vid denna tiden var så kallade ground-side switchade. Det betyder att "strömbrytaren" för kretsen sitter på jordsidan, dvs alla spridare har alltid spänning på ena sidan av sig. Men ingenting kommer att hända förräns man kopplar den andra sidan till jord - då börjar ström flyta och spridaren släpper ut bränsle. Det är den här jordkopplingen som DME styr över och därmed kontrollerar spridarna. Nu är det så att DME har en "spänningsövervakare" inne i sig och kan övervaka statusen på kretsen. Ta en titt på nedanstående två kretsar. I den översta är kretsen bruten inuti DME och ingen ström flyter. I den understa är kresten sluten inuti DME och ström flyter. (+)-----[SPRIDARE]-----[ DME-----]-----(-) (+)-----[SPRIDARE]-----[----DME-----]-----(-) DME vet ju när han sluter/öppnar kretsen och således vet han vilken spänning det ska vara inne i "hans" box när allt fungerar som det ska. I den översta figuren VET ju DME att han ska se +12 volt. Gör han inte det så vet han omedelbart att något är fel, exempelvis ett avbrott i kretsen längre upp (dvs Open). Om exempelvis spridaren går sönder inuti i spolen så blir ju det ett avbrott, dvs Open, och då kommer inte spänningen fram till DME och han vet direkt att något är fel och kan sätta felkod P0206. På samma sätt kan spänningskabeln fram till just spridare #6 vara skadad/avgnagen och det leder också till ett avbrott, dvs Open, och då kommer inte spänningen fram till DME och han vet direkt att något är fel och kan sätta felkod P0206. Dyker P0206 upp igen så finns det massor av enkla och extremt snabba felsökningsprocedurer som kan appliceras förutsatt du kan lyckas reproducera felet och felsöka medans felet är närvarande. Annars får man välja lite mer komplicerade, exempelvis byta spridare. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.