|
|
|
|---|---|
| Jag har letat efter hur man luftar kylsystemet på en 530i årsmodell 2001. Hittar inte något. Vill någon vänlig skäl hjälpa till? | |
|
Finns en del på youtube om man söker på bleed coolant system E39. Samma för alla bensinare i stort sett. Jag brukar lossa den övre kylslangen mot kylarn och fylla genom den så mycket det går, sen sätta tillbaka slangen och ta en lite tratt och fylla genom ventilationshålet på kylaren. Sen fyller jag i expansionskärlet på kylarn upp till (KALL) markeringen. Se till att luftnippeln på termostathuset är öppen och även den på kylarn under hela fyllningen. Under fyllningen brukar jag pumpa lite på den nedre kylslangen några gånger då och då. Sen startar jag motorn med full fläkt och max temp, sjunker nivån i kärlet så fyller jag på lite till. Sen tar jag en provkörning tills motorn blir varm och termostaten öppnar. I den gömda menyn i instrumentpanelen kan du se exakt arbetstemp (Hidden Menu E39 på youtube). Vid 98 grader öppnar termostaten. När motorn börjar bli varm ska du känna att det kommer varmluft, annars har du en luftficka i värmepaketet och får åka tillbaka och fylla på mer. Efter det låter jag motorn svalna helt och sen fyller då på en sista gång. När motorn svalnar brukar den sista lilla luften krypa upp i expansionskärlet. |
|
|
Kolla slutet på denna video: |
|
|
En till, han vet vad han pratar om: |
|
|
du behöver inte starta motorn i första läget, tändning och full värme/fläkt räcker för att elpumpen ska gå. Du hör när den greppar vattnet, sedan ska det komma vatten i expansionskärlet inuti mot kylaren till. Efterfyll om nivån sjunker, du ser med stickan när det är dags att fylla på. Lufta med skruvarna vid vattenpump och expansionskärl med varm motor. FAF |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.