|
|
|
|---|---|
| Hej hur fyller man olja i växellåda på bmw f11? För att få i mängden? Ska den vara igång? | |
|
ZF själva har en guide för komplett oljebyte, se Länk Av nyfikenhet, varför ska du fylla på olja i lådan? |
|
| Hej! Jag upplever att bilen hugger och tvekar när den lägger i växlarna! Speciellt mellan 1-2! Rejält! | |
|
Finns det ZF service ställen i Sverige (Skåne) som byter olja, eller er Tyskland å rekommandera Min F11 520a har gått 15000 mil ock jag funderear på at byta olja |
|
|
En nyfiken fråga med anledning ursprungligt inlägg. Krävs byte av oljan i dessa ZF-lådor och vad är intervallet i så fall. Det finns inget beskrivet om detta i serviceomfattningen som kommer med bilen. Ingen har heller påpekat något om detta vid servicetillfällena bilen. Jag förmodar att så länge man inte har några problem med automatlådan eller växlingarna är det bara att köra vidare. |
|
|
Läste inte länken ovan, där svaren fanns. Rekommenderat intervall från 10 tmil eller efter 8 år. Får stämma av vid nästa servicetillfälle då min bil snart rullat 16 tmil. |
|
| Det är som med extra oljebyten på motorn, anses inte behövas av tillverkaren men en del gör dessa iaf i förebyggande syfte. Och man byter olja i växellådan för att problem inte skall uppstå framöver, inte när den redan krånglar. | |
|
När jag frågade BMW så sa dom att det inte behövs, det är lifetime-olja i lådorna. När jag kollade med utomstående erkänt duktiga mekaniker med lång erfarenhet av BMW och automatlådor så säger dom att man ska byta med ett visst intervall. ZF själva verkar rekommendera byten..... Jag bytte i min sjua och den blev mjukare även om den inte var dålig innan bytet. Men det känns bättre i hjärtat att ha det gjort. Även om det så klart inte var helt billigt. Min misstanke är att BMW (och de flesta biltillverkare) vill göra gällande att det är sanslöst enkelt och bekvämt samt inte så dyrt att ha bil, dom säger alltså att olja i motorn behövs bara bytas vart annat år, du som kund kan alltså köra din bil i hela två år innan du kommer på besök, praktiskt va? Samma med automaten, om man säger att oljan i den inte behöver bytas alls så upplevs det som en fördel, för de första ägarna. Men det är ungefär dit som BMWs intresse för kunden sträcker sig, de första två eller max tre ägarna. Följande ägare blir närmast att ses som en belastning för BMW, dom har ju inte vett nog att köpa en NY BMW..... Niklas Fransosen |
|
|
Rekommenderar att nolla adaptionsvärden efter bytet! Bytt olja två gånger i min 6 petade ZF 6HP21 märkte absolut ingen skillnad överhuvetaget i växlingar. Däremot efter jag nollade adaptionsvärdena i fredags så växlar den som en ny låda. |
|
|
Jag vill byta transmission oljan också och då ringde jag till BMW Bilia group för att fråga de om kostnad på växellåda service. Fick ett svar att det kostar 11500:- Är det klokt? Känner ni en ennan professionell verkstad som gör "transmission flush"? |
|
|
ZF själva, som alltså är tillverkare av automatlådan, rekommenderar att oljebyte skall utföras. Jag litar på tillverkaren och byter därför oljan. Likväl som jag byter olja i motorn och i alla transmissioner, så som fördelningslåda, bakdiff och framdiff. (Det finns mycket skrivet om detta, använd gärna sökfunktionen.) Genom att byta oljan i tid så kan man förebygga fel eller driftstörning. Men om man väntar tills det redan har uppstått ett fel i lådan så kan felet inte repareras genom att man byter olja. På samma sätt som i motorn, man väntar inte med oljebyte tills det blivit fel på motorn. Rätt så självklart egentligen..? Att använda olja godkänd av ZF är en förutsättning om man vill säkerställa rätt funktion, detta oavsett vad självutnämnda "experter" påstår. Noterbart är att även BMW faktiskt rekommenderar oljebyte i automatlådan (!). Detta verkar dock okänt för svenska mekaniker. Jag har tidigare länkat till en skriftlig BMW servicebulletin men hittar den inte just nu (tror det kanske var från BMW USA?). |
|
| Jag har bytt - eller sköljt - olja i en 6HP19 jag hade förut. Byt all olja sa jag till verkstaden. Det kostade 9000 för några år sedan. Oljan är dyr och filtret också. Sedan går det några timmar kanske. 11500 låter rätt. | |
|
Senast jag bytte i en 6HP (E61) hos en välrenommerad fristående mekaniker gick det på 7500 (exkl moms?) för olja, arbete och material. Då utförde han dubbla oljebyten och bytte till nytt oilpan/filter. Jag gillar dubbla oljebyten, med varmkörning över 75°, för att få ut tillräckligt mycket av den gamla oljan. Om man endast gör ett normalt (slarvigt?) byte, som på en "vanlig auktoriserad märkesverkstad" så blir bara ungefär hälften av den gamla oljan bytt pga att oljan som finns kvar i turbinen inte går att tappa ur. Med dubbla byten, noggrant utfört arbete, så bör man ha bytt ut omkring 70-75% av den gamla oljan. Som jag sagt i någon annan tråd, det är dyrt och lite krångligt att byta olja i lådan, men väldigt mycket billigare och enklare än att renovera automatlådan! För de flesta av oss blir det väl bara aktuellt med ett oljebyte under den tid vi äger bilen. Jag tycker det är en god och relativt billig försäkring. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.