AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.123

M5 F90 konfigurator finns

Nu har BMW lagt upp nya M5:an på bygg din BMW.

Förvånansvärt mycket ingår som standardutrustning och det är ju trevligt.

Synd bara att man är fattig och inte har råd att kasta upp sedelbuntarna på bordet hos BMW och skriva på en beställning av en ny M5.
se
661
seb_540
328i M F30
Najs! Väntar lite med beställning, bomarknaden dog i tysthet i våras, efter sommaren upptäckte dagens industri det, nu sakteliga börjar rapport/aktuellt upptäcka det, och när kreti och pleti upptäcker det faller även börsen. Bostadsbrist? Absolut, men de som har inkomst har nu köpt iom den rekordstora nyproduktionen. Resten av behovet är från inte kapitalstarka (men de syns i statistiken som bostadsbrist). Summa blir lågkonjunktur, och 4-7% boränta, då är det nog köpläge på vagnar som dessa, särskilt 1åringar!
Specca en M5a så som jag ville ha den och det sluta på 1 226 300 sek, ibland undrar jag om bilpriserna har exploderat eller om det bara är jag som är dålig på att löneförhandla...
se
661
seb_540
328i M F30
Effekt av börs fd dopad av bomarknaden.
se
661
seb_540
328i M F30
+bilköputrymme på bostadslånet pga uppvärdering av bostaden
Verdi
Brukar inte räntan sänkas vid lågkonjunktur dock?
se
661
seb_540
328i M F30
Absolut, men nu testar vi för första gången sen bondesamhället (mig veterligen) ett läge där räntevapnet är förbrukat. Så vem vet, kan man ha -5% ränta? Inte troligt.
Verdi
Så eftersom vi inte kan sänka räntan så räknar du med att den istället chockhöjs för att riktigt bottenfrysa ekonomin? :-)
se
661
seb_540
328i M F30
Mja, mer att vi (samhället/politikerna) blir lamslagna o kan inget göra, sista hoppet är svensk exportindustri som har allt serverat på guldfat - omvärlden går som tåget, industrin skulle kunna ta över som draglok efter bomarknaden, därmed hålla uppe konsumptionen och avvärja domedagen. Men, har vi några vassa Captains of Industry i Sverige? Well... nä.. det är mer LO tillsatta svetsare som VDs.. tankekapitalet har tagit jobb utanför industrisektorn pga facken, so not counting on it
Så du räknar med 4-7% boränta, när då?

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Man ska nog inte underskatta att osäkerheten som råder på bomarknaden idag också kommer påverka bilmarknaden, men att domedagen skulle vara här som Seb antyder är väl kanske lite att ta i.
Finns mängder med undersökningar som visar att en betydande del av de svenska hushållen inte skulle klara en ränta över 4-5%, så en ränta uppåt 7% skulle ta död på hela den svenska medelklassen. Skulle räntan nå de nivåerna så kommer vi garanterat få se andra åtgärden för att minska smällen.

Samtidigt så håller jag med om att färre kommer ta ut bilar på lukrativa bostadslån.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
För att återgå till tråden, är ju det mesta standard på nya m5. Med sedvanlig rabatt känns den faktiskt inte fel prissatt. Någon som ska beställa? Tittade på den i Frankfurt och jag gillade verkligen vad jag såg. Lite breda stolar för mig var väl det negativa jag där o då konstaterade.
Ja skulle inte tråden handla om M5. Du Seb får isåfall starta en ny tråd om din tro på den svenska ekonomin.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dm3. Hade den konturstolarna i Frankfurt? Känns klart piggare än en åldrande rs6 och betydligt billigare än motsvarande Panamera. Men samtidigt, skulle inte ha råd med den massiva värdeminskningen.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Ja, den hade de fräcka stolarna som man ser på alla bilder. De kanske går att justera på något bra sätt.

Första tappet/året blir sannolikt stort, men sedan är frågan om den tappar så mycket. Titta bara på några år gamla M3/M4.

Btw, acey, var det dig jag träffade på Mantorp i somras på pcs bankörning.
M5 konkurrerar med helt andra typer av bilar än M3/M4, skulle inte förvåna mig om de som köper en M5 i många fall lika gärna skulle kunna köpa en Tesla eller kommande elbil från Audi, Jaguar, Porsche mfl. Dvs det är ingen kurvkramare utan ett autobahn-lok. Är kanske lite fördomsfull men i mina ögon är den typiska nybilsköparen av M5 inte bilintresserad utan vill bara ha det "värsta" på marknaden, och där börjar biltypen bli hårt konkurrensutsatt.

Sen säger jag inte att det inte finns entusiaster som kikar på M5, men de är nog i minoritet.

Kontentan av det hela är att jag tror på ett större fall än för nuvarande generation M3/M4, där finns det gott om konkurrerande modeller men framtiden, i form av vettiga elbilar, är långt bort.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
dm3: Om du had en GT-silvrig GTS som också hade en tendens att blöda spolarvätska vid höga G så är det så :-)

De mindre M-modellerna har väl historisk sett alltid lyckats hålla värdet bättre, och den trenden lär väl fortsätta. Men ur ett rent tekniskt perspektiv så är nya M5:an en imponerande skapelse.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Guilty acey ;)
Någon annan som tycker att de tillgängliga exteriörfärgerna är lite möärkliga? Jag vill gärna ha en diskret färg. Älskade min 325Ci -04 i titansilvermetallic. Förstår inte varför man inte kan ha en vanlig silvermetallic som standardoption? Vill inte ha någon tint i lacken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.