AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.150

6 GT - första provkörningarna trillar in

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tyska ams har varit ute en sväng med nya 6 serie GT, som ju egentligen är en 5:a, men vad gör man inte för att tjäna en extra hacka.

Utseendet väljer man att inte kommentera mer än att den nya designen åtminstone inte bör göra att ägarna skäms över att bli sedd med sin bil, som fallet var med gamla 5GT. Sittpositionen är högre än 5:an och 7:an och får viss kritik för detta.

I övrigt lovord; komforten är ännu bättre än G30/G31, utrymmena i kupén är imponerande - speciellt bak- och bagaget är enormt. Visste inte att bredden på öppningen är 17 cm mer än G31:an. Rätt mycket, det.

Körmässigt kan bilen funka både som lyxkryssare men gillar även sportig körning när Sport-läget väljs.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Jag har beställt en likadan som din :) Var kan man läsa om reportaget? När får du din?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kalle - min tillverkas vecka 2!

Idag fick jag så äntligen se en 6 GT i verkligheten. Alltid lite speciellt att köpa en bil man aldrig sett...

Spontana intryck:
Maffig front, betydligt mer 7-serie än vad jag trodde först. Väldigt mycket Überholungsprestige. Framvagnen är ju helt från 7:an (på grund av Executive Drive) och axellängden är densamma. Storleken märks i verkligheten - filmer på Youtube ger inte alls den känslan. Ett snäpp lyxigare än 5:an inredningsmässigt bak (fram är ju identisk). Bakdelen snygg, men den är fortfarande väldigt ”tung” snett bakifrån.

En eloge till Förenade Bil i Lund som bjöd in på VIP-visning, hade god frukost, bra pålästa försäljare (verkligen!) och hade skyltar och annat på plats med rätt info. Snyggt!

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kalle m3 - här finns en artikel på tyska: Länk

----
BMW CS/SC #6212
Ny Teknik: "Härlig!": Länk

Autocar 3.5 av 5 poäng: Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Såg 6GT inne på BMW i Mölndal igår, gick först förbi den eftersom jag trodde det var en 3GT. Mina intryck jämfört med 5GT:

- skyhög kvalitetskänsla interiört men ingen "egen" känsla, som en femma helt enkelt
- dörrstängningsljud skramligare än 5GT
- man sitter lägre, i 5GT går man bara rakt in i bilen
- inget inkapslat bagageutrymme, baksätesryggen är samtidigt vägg i bagaget
- ingen dubbel baklucka
- bakre sidorutor man ej dras ner helt (första gången jag ser detta på BMW)
- bakersta lutningsläget på baksätets ryggstöd är ett normalläge, ej "viloläge"
- mkt stort bagageutrymme (pga bakaxel från 5 Touring? 5GT hade sjuans bakaxel)
- litet panorama jämfört med 5GT
- mittenplatsen bak bekvämare än 5GT

Jag tycker att 6GT känns som en stor och lyxig 3GT + 5-serie ;-) Inget fel i det men BMW har övergett den excentriska linje som jag gillar hos 5GT. Medveten om att jag är ganska ensam om detta iofs :-)

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Narvselius och Kalle m3.
Funderar på en 640iX.
Vad fick ni för leveranstid från beställning?
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Fick min lite innan jul, typ ca 14v. Grymt skön bil och vilka utrymme.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Ah, ok. Grattis :)
Låter nöjd :)
Någon utrustning som du är särskilt nöjd med som man bör ha?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
DN provkör 30d Xdrive idag. Bilen får högsta betyg i allt. Förutom pris och miljö såklart.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tompak23d - min producerades vecka 1 i år, så det tog ca 4 månader efter beställning, men jag valde att flytta fram produktionsdatumet något eftersom jag inte vill köra hem bilen mitt i vintern. Hämtar min efter sportlovet!

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.