AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.671

Beställa ny BMW 5 serie

Hej, är Audi ägare i 10 år nu, men har ögonen på den nya 5 serien. Har byggt en via webben och tänkte kolla med är BMW ägare om den finns något som är överdrivet eller något som jag borde välja. Brukar köra typ 1500 mil om året, ca 70% motorväg och landsvägg.

BMW Kod: www.bmw.se/myconfig/q1s8g2h3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mycket trevlig spec! Jag rekommenderar tillägget för att få HK-stereon, annars är det bara att beställa :)

----
BMW CS/SC #6212
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ser väl genomtänkt ut. Förutom stereon som Narvselius nämner så uppskattar jag verkligen den automatiska bakluckeöppningen :) Sedan är jag väldigt svag för glasluckor, men det är mycket pengar...
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Fin konfig. Jag skulle dock valt skinnstolar isf Alcantara. De brukar bli väldigt slitna på sidostödet rygg. Gärna komfortstolarna också (inkl minnesfunktion). Sen hade jag valt till solgardiner.

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Håller med dom övriga kommentarerna, HK stereon & komfortöppning kommer du att uppskatta!

Inte funderat på att beställa 530i med Innovation edition istället?
Drygt 80K rabatt på det paketet, och då har du det mesta som finns utrustningsmässigt.
Total priset med dina tillval kommer inte att skilja sig speciellt mkt.

Bensinmotorn 30i är betydligt kvickare speciellt på motorväg än 20D
Och sedan så är det ju det här med diesel och politikerna...

www.bmw.se/myconfig/p3q1z2r0
Ta åtminstone svankstödet om du inte kör komfortstolen.
Synpunkter H/K vs B/W? 35k till, visst, men någon som tycker det är värt det? H/K är väl minimum.
Hej, tack för alla fina svar, jag uppskattar det. Jag ska gå genom alla förslag som jag fick nu. Håller med om ljudet, det är en viktig grej för mig.

Har aldrig haft en BMW bil, nu är jag riktig imponerad av 5 serien, riktigt välbyggt bil, massiv, ger en säker känsla. Har inte provkört den än. Kraft är inte så viktig grej för mig, tycker att 190 hästar räcker bra, för en maxhastighet på 110 på svenska vägar :). Jag är mest intresserad av tekniken som finns i de nya bilarna.

Hur är det med BMW rabatterna, jag ser att man har typ 60 000 rabat på bilen som jag har konfigurerat. Brukar handlaren ge ytterligare rabatt om man beställer en redan rabatterat bil? Hur ofta kommer såna rabatter från fabrik? tycker ni att man ska passa på nu o beställa innan rabatterna försvinner?
H/K 600w fördelas på 125w x 2 20cm woofers under sätena plus 50w x 7 mids/tweeters (passiv crossover mellan). B&W ger 1400w men verkar låta rätt tunt med tanke på effekten, man får ofta använda 60-70% volym på symfonisk (dynamisk) musik. Det måste handla mycket "glädjewatt" och att summera watt på det här sättet är knappast seriöst.

När det gäller motoreffekten håller jag helt med, men gången på sexan är ju rätt oslagbar nu innan elbilarna kommer på allvar i alla fall!
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Konstigt att ingen nämnt svankstöd, det brukar alltid dyka upp i den här typen av trådar. Jag använder inte själv svankstöd, men vet du om att du brukar använda det eller har dålig rygg så ska du nog ta en närma titt innan du beställer en ny bil för närmare 600k.

Edit, råkade missa daagis kommentar men det skadar inte att nämnas igen :)
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Det är inte 1400 biltemawatt i B/O. Rena och klara watt, kan spela riktigt högt innan öronen ger upp. Kanske inte prisvärt direkt men låter bra.
Förstår du menar B&W och inte B/O, men tyvärr kan jag inte förstå varför man summerar musikwatt över 16 kanaler. Vid vilken distortion och vid 12 eller 14,4 volt tex. Ungefär som att jämföra 20 st Fiat 500 med en Ferrari även om priset blir detsamma. Om man sedan lyssnar till musik sönderkomprimerad till MP3 128kbit/s (egentligen avsedd för tal) blir det lite trist. Men visst, långt ifrån allt inom musikåtergivning handlar om Watt och kan man lägga ljudfiler i WAV på tex HDD i bilen är man ju en bit på väg.
Nja, korrigerar mig själv, idrive version NBT EVO ID6 ska (borde) stödja WAV på HDD men så verkar inte vara fallet trots att man talar om lossless på HDD. Återstår då via USB men man måste numrera om "spåren" så de kommer i rätt ordning.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Steven79: när det gäller rabatter så är det lite komplicerat.

BMW AG ger vissa rabatter till generalagenten (oftast kallat GA på detta forum), som är ett helägt dotterbolag till BMW AG. Av GA kan du inte köpa en bil.

För detta finns det auktoriserade firmor som säljer BMW, typ Förenade Bil, Bilia, Bavaria osv, och dessa är i grunden privata företag som har avtal med GA. De skulle mycket väl kunna ha ”lokala” rabatter som bara gäller på det stället, men för att hålla borgarfred mellan firmorna följer de oftast riktlinjerna från GA när det gäller bilarna. Extrautrustning kan det däremot skilja en del på.

Generellt är bilarna dyrast när de precis släppts; det brukar efterhand dyka upp ”paket” som i egentligen är en prissänkning, men det heter ju inte så eftersom det inte är bra för varumärket. :)

----
BMW CS/SC #6212
BM
128
BMWKBA
540i X G30 2018 M Perfomance
Svankstöd är ett minimum tycker jag.. Uppskattas vid försäljning sedan med.

Annars är komfortstolarna helt underbara + att man får elektriska inställningar

Jag har inte lyssnat på H/K ljudet ännu, men däremot så fick jag känna på B/W... Aldrig varit med om sådant ljud i en bil innan. Testade med wireless apple carplay. Extremt klart fint ljud. Däremot fick jag inte tryck i basen
Vad gäller rabatter så kan det ju skilja lokalt mellan olika åf. Det kan ju även vara fråga om hur de ligger på olika volymbonus mål osv. En del åf säljer mera på volym och därmed pris och andra mera på bra TB/affär och är försiktigare med "extra" rabatter. Det hänger ju även ibland ihop med hur man hanterar kundens bytesbil.

/Anders
BMWKBA: körde du okomprimerad car play?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.