|
|
|
|---|---|
|
Hej, Varit många trådar här på sistonde med bilar som har N53 motorn. Detta problem tror jag dock inte är relaterat till motorns (på sina ställen) bristfälliga konstruktion. Det är så att jag började höra ett ljud när jag motorbromsar, det hörs på alla växlar men främst på 3 eller fyran i ungefär 50 km/t mellan 1-2k varv. Ljudet är väldigt lågt och går lätt att överrösta med exempelvis radio eller konversation med eventuell passagerare. Ljudet är av virvlande karaktär och låter som det kommer från växellådan eller någonstans runt drivaxeln. Om snabb gas ges upphör ljudet direkt. I början var det bara vid motorbroms men nu tycker jag att jag hör det hela tiden förutom när jag ger fullgas, dock är det mest påtagligt vid det ovan beskrivda skeendet. Men det kan bara vara jag som inbillar mig. Är det någon som varit med om något liknande och vad var i så fall lösningen? Bilen är från 2009 och har gått 11 tusen mil. Ingen olja är bytt förutom motoroljan under dess livslängd. Bilen har ej xDrive. | |
|
Svar nej, men: Det första jag tänker på är generatorn, då den ladder extra hårt vid motorbroms och motorbroms+broms. Den laddar inte batteriet alls vid fullgas (float ca 13,6V). Du kan i hidden menu slå på visning av batterispänningen och se om ljudet verkar vara kopplat till när generatorn laddar hart. |
|
|
AC:,n jobbar på ett liknande sätt som generatorn. Den kan du enkelt testa med att slå av/på ... Inga ytterligare oljor (än motorolja +bromsvätska) skall behöva bytas... |
|
|
Hej alla Var in till verkstan idag. Dom trodde på lagerspel i kardanaxeln. Dock var det inget farligt och han trodde den kunde rulla 20k mil till. Jag bokade ändå in mig på ett oljebyte och allmän genomgång av bakre drivsystemet på onsdag nästa vecka så kommer med en update efter det. |
|
|
Hej igen alla, Uppdaterar denna tråd ifall någon råkar ut för samma symptom som jag har, dvs ett virvlande ljud från bakaxeln. Nu har jag bytt olja, enligt verkstadskillen så var oljan brun - vad det nu innebär. Har åkt ca 50 mil sen dess och i början var det ingen skillnad på ljudet. Nu tycker jag dock att det har minskat dom senaste gångerna jag varit ute och åkt. Vi får se hur det fortsätter utveckla sig, i värsta fall får jag väl köpa en ny bakaxel på skroten dock verkar det som att 325 inte har samma bakaxel som exempelvis 320 och därför minskar utbudet markant. |
|
|
Hade det varit bakaxeln som låtit så borde ljudet försvunnit eller mildrats ganska omgående med ny olja, kanske är det något annat som låter då? Jag hade kört vidare tills det blir värre då felsökning isf blir lättare, och du minimerar risken att du byter något som inte är trasigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.